Lämppärin kopan oikea väri?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Lämppärin kopan oikea väri?

Viesti Kirjoittaja argi »

Moi!

Osaako joku vinkata, mikä on oikea väri '73 kuupan lämmimtyslaitteen kotelolle?

--Timo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Värikoodista en tiedä mutta harmaita ja mustia ollut mulla muistaakseni.
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Melko lähellä on telelaitoksen harmaata, mutta mattapintainen pitäisi kait olla. Itellä on tosiaan maalattu kaverin ylijäämämaaleilla tuo koppa ja kaverin auto on nimenomaan tuo telelaitoksen harmaa.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Jos nykyisessä on maalia jäljellä, koppa mukaan -> maalikaupassa on mittari, jolla värisävyn voi mitata.
Asiantunteva maalikauppa sekoittaa kyllä oikean sävyn sillä perusteella.

Itse teetin peräkoppiin työkonemaalia juuri tuolla menetelmällä.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

kopan väri

Viesti Kirjoittaja tn »

Tässä tarkka:

RAL7022, Umbragrau (Akzo Nobel / Sikkens). Ps. pitää kiiltää "silkisti", ei mattapintaa.

Entisöintiterveisin T. Nikkanen
Viimeksi muokannut tn, Su Elo 25, 2019 21:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Käsittääkseni ne eivät ole koskaan olleet kiiltäviä. Ainakaan niissä likimain uusissa autoissa, joita olen nähnyt, on pinta ollut matta harmaa. tai mikä lienee puolihimmeä, mutta ainuttakaan alkuperäistä kiiltävää en ole nähnyt.
# 419 Vesa Pohjalainen
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

Kiiltääkö?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Kyllä sen kopan käsitykseni mukaan kuuluisi olla himmeä, tai ei nyt ainakaan kauhean kiiltävä. Teleharmaa(, Saabin värikartassa malmgrå GY4,) on aavistuksen alkuperäistä haalistunutta tummempi, mutta varsin lähellä ja kuitenkin Saabin oma väri.

teevee P:n Vee
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

kiiltävyys

Viesti Kirjoittaja tn »

Toinen kiiltävyysdilemma liittyy 79/80 mustiin ikkunanpokiin ja takaluukun mustaan osaan - kiiltääkö vai ei ja kuinka paljon? Tietoni perustuvat, kuten myös kopan osalta aikanaan uutena mm. 95/96 Saabeja myyneen Scan-Autoilijan muistiin eli jokseenkin kiiltävää pitää olla, mutta toki muisti saattaa vuosien saatossa hämärtyä tärkeimmissäkin asioissa... Mattapintaisia ovat kaikkien vastaantulleiden yksilöiden entisöimättömät kopat ja pokat olleet, tosimattaa löytyy esim. juhliksien pintaväristä
Viimeksi muokannut tn, Su Elo 25, 2019 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: kiiltävyys

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

tn kirjoitti:Toinen kiiltävyysdilemma liittyy 79/80 mustiin ikkunanpokiin ja takaluukun mustaan osaan - kiiltääkö vai ei.
Muistaakseni ei kiillä.
Manasin mielessäni sen aikaista "pitää olla mattamusta" - muotia, se kun ei mielestäni ollut kuin halpa korvike oikeille muoviosille, jotka taas olivat halpoja korvikkeita oikeille kromiosille.
96 V4 -75
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kiiltääkö?

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

P:n Vee kirjoitti:Morjens!

Kyllä sen kopan käsitykseni mukaan kuuluisi olla himmeä, tai ei nyt ainakaan kauhean kiiltävä. Teleharmaa(, Saabin värikartassa malmgrå GY4,) on aavistuksen alkuperäistä haalistunutta tummempi, mutta varsin lähellä ja kuitenkin Saabin oma väri.

teevee P:n Vee

Meneepä mielenkiintoiseksi tuo puhallinkotelo.
Pengoin vähän arkistojani ja 74 vuoden Teknarin koeajossa on kuva
moottorista (tosihuono jo alunperin lehdessä, eikä skannatessa parane, mutta voihan tuota kiiltoa verrata ympärillä olevaan maalipintaan):
Kuva



Saman vuoden lehdessä on tietopaketti SAAB 96:sta.
Siinä on myös kuva kotelosta – aiai kun kiiltää.
Varoitustarra on sentään matta.

Kuva


Mustat osat olivat mattamustia, sen muistan.
Tuosta kuvastakin voi päätellä.

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mun '71:sessä kiiltää vähän vieläkin eikä varmastikaan ole jälkeenpäin maalattu, kun on varsin räpeltämätön yksilö.

Nuo mustat listat ja ahterit ovat olleet mattamustia. Tosin omasta '79:stäni tein rohkean Tuning-version maalamalla ahterin kiiltävänmustaks :lol:
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tämä tulikin sopivasti :wink: Eli olisi tarkoitus entrata tuota konehuonettakin talven aikana, kun kuuppa menee seisontaa.

Kuuluuko myös ilmanputsarin kotelo ja ventiilikopat olla kiiltävän mustia :roll: , entä syyläri ja sen päällä oleva suojapelli. :?:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Piti käydä ihan tallilla tarkistamassa vielä tuota puhallinkotelon kiiltoa.
Kiiltäähän se, mutta ehkä se kuitenkin on alunperinkin ollut
luokkaa "puolikiiltävä". Sellainen kiilto kotelon päällä on vieläkin, kun pyyhkäisin pölyt pois.

Samankiiltoisia näyttävät olevan myös venakopan kannet, ilmanputsarin kotelo ja jäähdyttäjän päällä oleva peltikin.
Näin siis -79:ssä

Itse olen maalannut tuollaiset osat Tikkurilan puolikiiltävällä Futuralla.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kyllä tämä aika akateemiseksi menee :)

Siis mikään peilikiiltävä se ei alunperinkään ollut, muttei matta...onko se sitten joku puolikiiltävä, en tiedä. Voihan se olla, että ovat olleet kiiltäviä. Kumma juttu vain, ettei edes noissa kahdessa 60.000 ajetuissa peleissäkään ollut kiiltävää kummassakaan sellaisia silkinhimmeitä lähinnä. Jos ne olisivat haalistuneita, ei se haalistuminen nyt sentään niin tasaisesti tule, etti mistään kiiltävää pintaa löydy. Pitää tarkistaa irrallisesta lämppäristä asia. Autolla oli ajettu 67.000, kun se meni kolarin vuoksi purkuun. Siinä myös venttiilinkopat oli silkinhimmeät...tai mikä se nyt onkaan

Lehtosen Juhalla on autokaupan ikkunassa vuosikymmenet seissyt juhlakajakki, jolla on ajettu nyt noin 20.000 km. Veikkaan, että sillä pesii oikea sävy....jos sillä nyt ylipäätään on merkitystä...

:wink:
# 419 Vesa Pohjalainen
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Frostgrey kirjoitti:Tämä tulikin sopivasti :wink: Eli olisi tarkoitus entrata tuota konehuonettakin talven aikana, kun kuuppa menee seisontaa.

Kuuluuko myös ilmanputsarin kotelo ja ventiilikopat olla kiiltävän mustia :roll: , entä syyläri ja sen päällä oleva suojapelli. :?:
Kaikki mustia, ja kaikki sitä puolikiiltävää kiiltävää. :D

Mutta kannattaa huomioida, että nyt on aika vanhanaikaisista maaleista kyse. Ne on ollut jotain Miranolinkorvikkeita siihen aikaan, millä on maalattu (Juu, hyvä maali, Miranol). Eli hyvinkin todennäköistä, että muutenkin käyttäytyvät samaan tapaan - hetken kiiltää, mutta parin kuukauden päästä on jo hohto himmennyt puolittaiseksi.

Mutta onhan eräällä kerhomme jäsenellä tehdasuusi, ajamaton, kuupan konekin tallessa, hän voinee halutessaan ottaa kantaa mikä on kiillon aste maalatuissa osissa... :wink:
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Vastaa Viestiin