Jalkkisvanteiden kunnostus

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Jalkkisvanteiden kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Miten olette restauroineet noita, kun itellä olisi yks satsi tuossa pihalla ja pitäis saada vähän nätimmän näköiseksi... ne olisi olleet hyvät pelkällä puhdistuksella, mutta liuotinpesuaineella lähti vaan maalit, paskat jäi... :oops: :cry: Itse ajattelin tuohn keinoksi esim. lasikuulapuhallus ja maalaus?? minkälaiset maalit noissa pysyy?

niin ja vielä: meneekö 175/70 renkaat ongelmitta vanteille ja auton alle? meneekö leveämmät?

Kiitos!
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/soccerball.html

Kone muisti tuon linkin... mulla on myös listan viimeisimmät keskustelut aiheesta tekstitiedostona, jos kiinnostaa.

Muistaakseni jalkkisvanne on yllättävän kapeille renkaille suunniteltu, 145-155... luultavasti 165 alkaa olla siinä rajalla.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

8O 8O 8O

Hmm...toivon ettei kukaan tulkiste sivuillani olevia jalkapallovanteiden ehostusjuttuja kuin raamattua, saatikka että se olisi ainoa oikea tapa ehostaa vanteita. Minulla oli tavoitteena saada suht katseenkestävää jälkeä helposti ja nopeasti. No, se hiekkapaperijuttu meni sitten överiksi, ns. mopo lähti keulimaan, piti saada hienompaa ja lopulta siihen meni aikaakin. Mutta rahaa ei juurikaan.

Itse sain inspiraation kun näin yhden enkkukielisen webbisivun jossa kaveri tuollaisia entisöi, myös saabistilistalla oli viime vuonna paljon keskustelua aiheesta, ja sitten itse päätin kokeilla mitä syntyy kun käytän erilaisia menetelmiä luovasti ja intuitiivisesti.

Hiekkapaperista: se ei todellakaan säilytä vanteiden alkuperäisiä sorvinjälkiä, mutta toisaalta jos vanne on pahasti hapettunut, eipä niitä hapettumia taida saada pois ilman "voimakeinoja" (=hiekkapaperi tms.).

Hiekkistä ei kannata myöskaan liian karkeata ottaa, kasikymppinen tekee jo aika rumaa jälkeä, ehkä joku 150 ja siitä ylöspäin jos ei tunnu hienommalla lähtevän.

Hiotuissa vanteissa lakan suhteen päädyin muuten lopulta spray-lakkaan ja pinnasta tulee kauniin kiiltävä kun rohkeasti suihkuttaa läheltä ja paljon. Aika sitten näyttää miten tuo lakkaus tulee kestämään, suuri kysymysmerkki.

Mutta muitakin lakka-vaihtoehtoja on yms. katso

http://www.usacarclub.net/keskustelu/vi ... 2&start=30
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jt kirjoitti: Muistaakseni jalkkisvanne on yllättävän kapeille renkaille suunniteltu, 145-155... luultavasti 165 alkaa olla siinä rajalla.

terv. jt
99:n Jalkisvanne on 5-tuumaa, et siihen ainakin istuu vielä 195 leveys. Onko sitten 96:n jalkisvanne kapeampi?
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2213
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

95/96 jalkkisvanne on 4½ -tuumainen tuon ratasaab-artikkelin mukaan oletettuna.

http://koti.mbnet.fi/saab9596/artikkeli ... kelit.html

Rallirenkaina on mainittu 155 tai 165
Talviralleissa jopa 145 piikkipyörät on olleet kova sana.


Tuo 175/70 on aika optimaalinen kuupan alla, pyörii ja jopa kääntyy ongelmitta. Mikäli ajat pääasiassa asvaltilla, suosittelen. Se taitaa sitä paitsi olla levein laillinen rengas kuupan uudemmille (-76->) 4½" -vanteille.

185 alkaa olla jo pahan näköinen, kun rengas näyttää tursuavan vanteelta. Ehkä jalkapallovanteen lisä-½ tuumaa vähän auttaa tässä. Miten lie tuo ½ tuumaa lisätty, offsetiksi ulkoreunaan vai keskittäen? Voi riippua siitä, miten leveä rengas nimenomaan jalkisvanteella mahtuu vielä pyörimään. Normaalikuormalla ja -jousituksella 185/65 vakiovanteella pyörii vielä takana.

195/60 on kokeiltu rataolosuhteissa. Pysyi vanteilla, ja kääntyi melkein tappiin asti ilman rohinoita. Takana tuskin riittää tilaa kallisteluille tai kuorman lisäämiselle.

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Niin, tulipahan tuossa mieleen että kun nyt näistä vanteista ruvettiin höpöttämään niin onko kuupan niitä uudemman näköisiä vanteita tehty kahdella eri offsetillä?? niissä Lemmerzin valmistamissa näyttäisi olevan pienempi(?) offsetti kun se keskiö jää sisemmäs kuin yksissä toisissa muuten samannäköisissä vanteisa. leveyttä en tosin ole vertaillu...

Tosiaan, kuupan jalkkiksistahan minä alunperin kysyinkin.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hei!

Tänään jatkoin 99 gls specialin alla olevien jalkkisten hinkkaamista hiekkapaperilla. tukalaa hommaa huonossa asennossa. Naapurikin tuli naureskelemaan kyykkimistäni ja jupisi jotain porakoneista ja rättilaikoista. Aattelin että ukkohan puhuu asiaa ja jotain vastaavanlaista se mustion kaverikin puhui länsi-uudenmaan renkaanpotkiaisissa.

Täten singahdin kauppaan, ensin laikkoja hyllystä, yksi rättilaikka ja sovitin siihen, 15 eur, ja yksi karhunkieli-pesusientä muistuttava maalin/lakanpoistolaikka (puulle tehty) 8.6 eur. Vaikutti vähän pehmeämmältä/hellemmältä kun nailonlaikka.

Sitten tarjoustaloon etsimään porakonetta, kai viitellä kympillä pitäs joku laite saada. Höh, löyty kolmella kympillä kivipora ja hintaan sisälty myös kulmahiomakone. Ei paha. Laikat maksoi melkein enemmän...

Ja eikun parkkikselle ja porakone sähkötolppaan kiinni. Rättilaikka pisti vaan itkemään, se ei tehnyt MITÄÄN. Maalinpoistolaikka sen sijaan TEKI, ja minua alkoi vallan hymyilyttämään. Kyllä nääs lähtee. Jäljen joutuu toki viimeistelemään hiekkapaperilla, joku 250-400 karheus ehkä. Mutta se raskain työ, paksujen hapettumien poisto, se tapahtuu muutamassa minuutissa käden käänteessä, työ on pelkkää juhlaa ja myös ne kapeat reunoille menevät "sillat" jotka on inhottava käsin hinkata, menevät kuin tyhjää vain.

Lisäsin eilisestä kuvia jt:n mainostamalle sivulleni
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

Nykyisin mulla on kutvosen jaliksilla (4 1/2 tuumaa leveät) 185/65 renkaat.

Vuosia sitten minulla oli 195/60 renkaat normaalissa siviiliajossa muutaman kesän, hyvin ne vanteella pysyi. Vaikka keulaa on madallettu yli 100 mm ja perää noin 50 mm, niin ei ne renkaat silti ole ikinä raapineet mihinkään kiinni. Paitsi kerran kun talvella ajoin sivuluisussa taka-akselin solmuun rotvallin reunaa vasten, onneksi oli silloin peltivanteet alla. :D

Maalasin joskus vuosia sitten mun jalikset ihan vannehopealla yksivärisiksi ja päälle auto lakkaa. Minusta on paremman näköiset yksivärisinä, mutta makuasioitahan nämä on...

Tuossa ensimmäisessä alapuolella olevassa linkissä näkyy noi yksiväriset vanteet ja taisi vielä tuohon aikaan olla vielä noi 195/60 renkaat alla.
Vastaa Viestiin