96:sen vanteet

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
sammakko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Huhti 21, 2004 09:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sammakko »

Juu, kyllähän tuo napojen muuttaminen olisi tietysti järkevää, mutta se tarkottaisi, että auto joutuu seisomaan jokin aikaa (minun tapauksessani varmaan aika pitkään). Kun taas tuolla sovituspalalla vanteet saisi alle hetkessä. Ja levikkeet on tulossa tännekin, joten raideleveyden muutos ei haittaisi.
Millainen homma nuo 99:n osat oli sinne sovitella? Mikä on muuten 96:sen jako?
96 -75 EX-'sammakko'
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

96:sen pulttijako on 5 x 6,5 tuumaa ( sama kun Range Roverissa )
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

Mun kesäautossa, joka on nyt telakalla, poissa kilvistä ym, kuitenkin, on range roverin vanteista muokatut pyörät alla, koko on 205/50/16. Siinä on takalokasuojaa jouduttu muokkaamaan, että se fillari mahtuu pyörimään siellä. Sormen saa juuri ja juuri renkaan ja loksun väliin, ja montuissa vähän raappasee. Mutta ei se mitään haittaa, hyvältä ne näyttää siellä :D

Ne vanteet ei ihan suoraan heittämällä mene siihen, esim keskiön joutuu sorvaamaan sopivaksi. Myöskään pultinreiät ei ihan oo samassa kohdassa, mutta se menee kuitenkin siihen yhdessä asennossa. Hieman siis säätämistä, mutta orkkis navoilla siis 205/50/16 renkaat. Ja hianot! 8)

Ville
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

sammakko kirjoitti:Juu, kyllähän tuo napojen muuttaminen olisi tietysti järkevää, mutta se tarkottaisi, että auto joutuu seisomaan jokin aikaa (minun tapauksessani varmaan aika pitkään). Kun taas tuolla sovituspalalla vanteet saisi alle hetkessä. Ja levikkeet on tulossa tännekin, joten raideleveyden muutos ei haittaisi.
Millainen homma nuo 99:n osat oli sinne sovitella? Mikä on muuten 96:sen jako?

On niissä jonkinverran hommaa. Olka-akseli ja napa vaati koneistusta, samoin vetoakseli. Lisäsi tarvitaan jonkinlainen jarrusatulan kiinnitysrauta riippuen mitä jarruja haluaa käyttää.

Voithan hommata toiset hilut joihin teet muutokset ja vaihdat sitten koko paketin paikalle.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Ville kirjoitti:Mun kesäautossa, joka on nyt telakalla, poissa kilvistä ym, kuitenkin, on range roverin vanteista muokatut pyörät alla, koko on 205/50/16. Siinä on takalokasuojaa jouduttu muokkaamaan, että se fillari mahtuu pyörimään siellä. Sormen saa juuri ja juuri renkaan ja loksun väliin, ja montuissa vähän raappasee. Mutta ei se mitään haittaa, hyvältä ne näyttää siellä :D

Ne vanteet ei ihan suoraan heittämällä mene siihen, esim keskiön joutuu sorvaamaan sopivaksi. Myöskään pultinreiät ei ihan oo samassa kohdassa, mutta se menee kuitenkin siihen yhdessä asennossa. Hieman siis säätämistä, mutta orkkis navoilla siis 205/50/16 renkaat. Ja hianot! 8)

Ville

Löytyyko siitä kajakista kuvia???
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

Pari kuvaa löytyy saabismionsairaus sivuilta.

Kuva
Kuva
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mahtuuko noi takarenkaat pyörii ilman lokasuoja levikettä?? Joudutko käyttää spacerieta?? Sopiko Roverin offset kajakkiin hyvin? Onko noi ihan tavalliset Range Roverin vanteet? Oliko noi tosiaan 16"??? :P :P :P

Kyl on muuten tyylikäs!!!!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ville »

jesh, kuustöist "

tää kesäkiesi on hieman liianki värikäs mun makuun, mutta sillon joskus 17-kesäsenä se tuli haalittua talteen tuolta hämeenlinnan yläpuolelta =) se on erillainen... Mutta siis, mä ostit tuon auton tuollaisena, niin mä en oo joutunu pähkäilee päätä puhki vanteiden takia. Lokasuojia on levitetty, sen ehkä huomaa tuosta perseestä, takavalo on kauempana takaluukusta kuin normaalissa kuupassa. Mikä on spaceri? Lirputin sinne väliin? vai pultin keskittämiseen... *pohdintaa* ne on ihan tavalliset rangen vanteet, mangelsit... =) muistaakseni se kaveri oli ostanu ne offroad-sentteristä. Hieman ne toisaalta painaa, alapalloa saa olla vaihtamassa usein. Mutta muuten ei mitään ongelmaa vanteiden takia ole ollut.
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

rangen vanteista

Viesti Kirjoittaja tn »

Olisi vielä tarjolla samanmoiset rangen vanteet (vrt. ylläoleva kuva) , jos jotain kiinnostaa. Yst. tiedustelut tero.nikkanen@leivonmaki.fi.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

Eli saako noihin vakio vanteisiin menemään 185 leveet renkaat (niihin jalkkis vanteisiin) ja kuinka pitkä sen pultin pitää sille vanteelle olla?? Vai onkohan noi rangen vanteet vielä ylimääräsinä??
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Rangen vanteet

Viesti Kirjoittaja tn »

Kyllä on RR-vanteet (hankittu joskus aikanaan off road centeristä) vielä tallessa tallissa ja jouten sopivaa korvausta vastaan. Nämä minun ovat kylläkin 15", joka hieman helpottaa renkaiden hankinnassa ja sovitustöissä.

Soitellakin voi, p. 0400-432 820.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Saab.96 kirjoitti:Uusissa lokasuojissa joissa on levikkeet on tilaa vaikka kuinka....
Mistäs te noita levikelokareita ootte löytäny? Onkos joku jopa ruvennut niitä valmistamaan? Hmm..tämähän alkaa näyttää lupaavalta, jokohan ensi kesänä saisi jotain päivitystä vanteisiin... 8)
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja timotn »

sammakko kirjoitti: Tuo sportistista osien ottaminen olisi varmasti järkevää. Olisin sportin saanut 200e:llä ostaakin, mutta kun ei ole säilytystilaa! :evil:
Nyt vasta hoksasin tuon sporttikohdan, uteliaisuuttani kyselen missäpäin sportti oli ja onko tietoa minnepäin meni?

Timppa
tn
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

Sport!!

Viesti Kirjoittaja tn »

Ai, jai. Ehta sport/mc -> paljon nannaa (kireämpää konetta, sisustaerikoisuuksia ym.). Älkää ihmeessä paloitelko moisia harvinaisuuksia :cry: , jos niissä on vähänkään potentiaalia entisöintiin.
Vastaa Viestiin