1.7l koneen läpikäynti/piristys+sähköflektistä.

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

1.7l koneen läpikäynti/piristys+sähköflektistä.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Pitäisi viikonloppuna käydä hakemaassa kuuppaan tuollainen "vakio" 1.7l pannu.

Tarkoitus olisi purkaa tuo ja katsoa mitä on syönyt. Pitäisi olla aivan ehjä, mutta seisonut aika monta vuotta, kuulemma silloin tällöin pyöritelty.
Saako jostain vielä tiivisteitä ja entä laakereita jos on tarvetta?

Itseltä löytyy tuohon sopiva Weberin pystykaasari(DCD 28/36). Tosin tuohonkin tarkoitus hommata huoltosarja.

Jos puhutaan pienestä piristämisestä niin mitä noille kansille/nokalle kannattaisi tehdä? Putkisto olisi tarkoitus itse vääntää pakosarjoista lähtien(mahdollisesti haponkestävästä :wink: )

Riittäkö tuo vakio syyläri tuolle padalle jos ei niin mikä isompi sopii helposti tilalle. Vakio flektin meinaan vaihtaa sähköiseen.

Siinä nyt aluksi. Luultavasti tulee vielä aika paljon kysyttävää ennen kuin motti on kuupassa paikallaan!

Ainakin tarkoitus olisi pitää budjetti suht kohtuullisena, eikä tosiaan haeta kuin hieman parannusta kulkupuoleen verrattuna tuohon vakio 1.5l .
Viimeksi muokannut Frostgrey, Ti Maalis 10, 2009 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja himmee »

Jos haet vain pientä parannusta niin kyllä 1.7 webrulla pitäisi vakiona riittää. Mukavan väännökäs satsi. :) Ehjä vakiosyyläri kyllä riittää.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Oldcars.de löytyy kaikkea tavaraa koneeseen.Mivacar tuo suomeen jos ei ite halua tilailla.Suomestakin kohtuu vaivalla saa harrastajilta kerättyä kaikki osat täydelliseen läpikäymiseen.Hankalimpana ehkä tp.laakerit.Kk.laakerit saa varaosaliikkeestä,runkolaakerit käy kutosesta,männänrenkaita vissiin viellä Arvidsonilta,tiivisteitä saa jotain viellä.Mä tyhjensin tän alueen kaikki puljut yläkerran tiivistesarjoista. :mrgreen:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Sulla on hyvä kaasari. Kansista pakopuolen reijät isommaksi esim 1.5 tuumaiseksi = 38 mm. Sylinterikansien imukanavia ja imusarjan kanavia ei tarvitse avartaa tai venttiileita vaihtaa isommaksi. Imusarjassa pitää välilaippaa ja kaasarinkiinnitystä avartaa tuolle 36 mm kurkulle. Vauhtipyörä kannatta keventää - kynnyksen poisto kytkinastelman pultinreikien tuntumaan. Nokka-akseli 7.2 tai 7.6 ja sit ne pakarit paremmin hengittäväksi (1.5 tuuman alkukäyrät ja max max 2 tuumaa putki ja äänärit - pienemmätkin riittää; tarvike matsku taitaa olla 1 3/4 tuumaista vast). Sähköflekti. Nokka-aselin vaihdolla ja vauhtipyörän kevennyksellä saa kierrosherkkyyttä ja vääntöä merkittävästi verrattuna vakio 1.7:aan tai saati 1.5:een. Jos kansista haluaa ottaa 1 mm niin puristuskin paranee. Vakiosyyläri sähköflektillä riittää.

Muu onkin koneremonttia eli männänrenkaat+sylinterien hoonaus, laakerit, tiivisteet ja venttiilien hiominen. Jos koneen avaa nokka-akselin vaihtoon ja vauhtipyörän kevennykseen liittyen niin kannattaa vaihtaa ne tasapainoakselin laakerit samalla vaivalla. Näkee samalla missä kunnossa on tasapainokakselin fiiberipyörä.
Suppari kirjoitti:Mä tyhjensin tän alueen kaikki puljut yläkerran tiivistesarjoista. :mrgreen:
Mä ostin syksyllä kaikki loput (3 sarjaa) Bilteman myymät yläpään tiivistesarjat. :lol:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Mä ostin ebayn kautta briteistä kaksi täydellistä tiiviste sarjaa, reilu 80€ rahteineen.

Millais muuto noi nokka-akselin laakerit, saako niitä vielä suomesta?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

kiitos hyvistä vastauksista :D

Samalla olisi myös tarjolla 7.6 ja 7.9 nokat, valmiiksi kevennettyä vauhtipyörää, vahvempaa kytkintä jne.. Mutta katotaan mitä jää haaviin ja kuinka paljon raaskii sijoittaa.
Mä tyhjensin tän alueen kaikki puljut yläkerran tiivistesarjoista. :mrgreen:


Mä ostin syksyllä kaikki loput (3 sarjaa) Bilteman myymät yläpään tiivistesarjat. :lol:
Saatanan tiivisterosvot :mrgreen: Täytyykin ruveta etsimään josko vielä jostain saisi, pari paikkaa ainakin tiedossa mistä voi hyvällä tuurilla löytyä 8) (saa tietenkin tarjota jos jollain ylimääräisenä!)

Pitäisi olla tosiaan ihan ehjä kone, mutta seisonut n. 5v joten katotaan mitä sinne sitten joutuu uusimaan kunhan saan sen auki sitten joskus. tietenkin noi peruslaakerit sun muut ei omaisuuksia maksa joten kai niitä voisi alkaa pikkuhiljaa keräilemään.

Eikä tosiaan haittaa vaikka kiertäisi hieman korkeammalle mitä tuo vakio.....
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Mun mielestä ei kannata laittaa 7.9 nokkaa muuten miedosti viritettyyn katukoneeseen, koska kunnon herääminen tapahtuu vasta n. 4000 rpm:n kohdalla. Kyllä se silla 7.6:lla kiertää aivan varmasti enemmän kuin vakio.
#2277
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Johnny V4 kirjoitti:Mun mielestä ei kannata laittaa 7.9 nokkaa muuten miedosti viritettyyn katukoneeseen, koska kunnon herääminen tapahtuu vasta n. 4000 rpm:n kohdalla. Kyllä se silla 7.6:lla kiertää aivan varmasti enemmän kuin vakio.
Peesaan Jonia eli 7.9 on aivan liian jäykkä lievästi viritettyy katusporttiin. Ja sit taas toisaalta 7.6 mielummin kuin 7.2. Mikään jäykkä kytkin ei ole tarpeen - itse laitoin aikoinaan Sonettiin uuden Sachin vakio kytkimen ja hyvin on toiminut.

Ei seisominen niitä laakereita tuhoa. Jos on tietoa koneen historiasta, jos kone käy ok, jos puristukset on tallella ja jos ei öljyt lennä kansien välistä/tiivisteistä, niin voihan sitä miettiä niiden vaihtamatta jättämistä. Tämä siksi, että jos sit avaa alakerran, niin silloin kyllä hoonaisin ne sylinterit ja männänrenkaiden löytäminen saattaa olla suurin ongelma tai saahan niitäkin (kuten laakereita) sieltä Saksasta. Täydellisiä tiivistesarjoja on saanut moottorikoneistamoista tähän asti hyvin. Kampiakselin laakerit on varmasti myös vaikeammat löytää kuin kiertokangenlaakerit.

Monta variaatiota olemassa ja kun vain pääsisit kuulemaan sen koneen käynnin niin sit vaan päättämään mitä sille teet ekaks. Tasapainoakselin laakerit on itsellä mennyt kerran konetta kierrättäessä ja lähipiirissä kolmet tasapainoakelin fiiberipyörät mennyt joten pyörä/laakeri kannattaa joka tapauksessa tarkastaa kun joutuu jakopäänkoppaa avaamaan nokka-akselia vaihdettaessa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

MNeva kirjoitti:Mä ostin ebayn kautta briteistä kaksi täydellistä tiiviste sarjaa, reilu 80€ rahteineen.

Millais muuto noi nokka-akselin laakerit, saako niitä vielä suomesta?
Erittäin edulliset täydelliset sarjat.

Nokka-akselin laakereita on saanut ja V6:ssa taitaa olla samat, mutta niiden keskimmäisten vaihtaminen on kuulema taito juttu. Se vaatii jonkun erikoistyökalun. Keskimmäisen laakerin kautta kulkee öljy kansiin/keinuvivuille, joten ei auta mennä väärään asentoon. Loppuu muuten öljyntulo. Kaveri vaihdatti Tammer Dieselissä aikanaan ja vituiks meni.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Selvä, eli tolla 7.6.lla mennään. :wink:

Kävin äsken varastossa hieman tutkimassa sitä kaasaria tarkemmin ja se on 28/36DCD23 ja ensiö puolella 26 kurkku ja toisio 27. suuttimista ei ole tietoa, kun en ole sitä vielä purkanut.
kaasari on toimivana otettu hieman piristetystä(ei tarkempaa tietoa) kuupasta.
Kuuluuko läpissä olla yhtään klappia, tuossa tuntuisi olevan molemmissa ihan vähän, hienosti ne kyllä liikkuvat ja näyttävät menevän tiiviisti kiinnikin.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Mulla oli aikanaan Ensimmäisessä jokkis kuupassa pikku piristeillä 1,5L v4
Moottoriin tehtiin seuraavaa;
-7,9 nokka.
-vakio venttiilit, jäykät jouset.
-kansia viilattu, vakiot palotilat ja laskettu 1mm.
-kevyt vauhtipyörä.
-28/36 weber DCD
-itsetehdyt viriputket.

Tälläreseptillä autosta mitattiin pyörästä tehoa 86hv/
149nm. Ja koneesta oli n.100hv

Tässä vielä video kyseisestä hirmusta. :lol:
http://www.megaupload.com/?d=869EWQOV
bmw e46 alias proteesi
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja MNeva »

KeijoAnnikki kirjoitti:
MNeva kirjoitti:Mä ostin ebayn kautta briteistä kaksi täydellistä tiiviste sarjaa, reilu 80€ rahteineen.

Millais muuto noi nokka-akselin laakerit, saako niitä vielä suomesta?
Erittäin edulliset täydelliset sarjat.
Niin minunkin mielestä, senpä takia heti kaks tilasin. Se oli joku ebay store joka myy ainoastaan tiivisteitä.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

MNeva kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:
MNeva kirjoitti:Mä ostin ebayn kautta briteistä kaksi täydellistä tiiviste sarjaa, reilu 80€ rahteineen.

Millais muuto noi nokka-akselin laakerit, saako niitä vielä suomesta?
Erittäin edulliset täydelliset sarjat.
Niin minunkin mielestä, senpä takia heti kaks tilasin. Se oli joku ebay store joka myy ainoastaan tiivisteitä.
Yläpään tiivistesarjoja löytyy muutama Motonetista hintaa 42 euroa:

http://www.motonet.fi/vs.php?Tuote=27-1105+
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:Sulla on hyvä kaasari. Kansista pakopuolen reijät isommaksi esim 1.5 tuumaiseksi = 38 mm. Sylinterikansien imukanavia ja imusarjan kanavia ei tarvitse avartaa tai venttiileita vaihtaa isommaksi. Imusarjassa pitää välilaippaa ja kaasarinkiinnitystä avartaa tuolle 36 mm kurkulle. Vauhtipyörä kannatta keventää - kynnyksen poisto kytkinastelman pultinreikien tuntumaan. Nokka-akseli 7.2 tai 7.6 ja sit ne pakarit paremmin hengittäväksi (1.5 tuuman alkukäyrät ja max max 2 tuumaa putki ja äänärit - pienemmätkin riittää; tarvike matsku taitaa olla 1 3/4 tuumaista vast). Sähköflekti. Nokka-aselin vaihdolla ja vauhtipyörän kevennyksellä saa kierrosherkkyyttä ja vääntöä merkittävästi verrattuna vakio 1.7:aan tai saati 1.5:een. Jos kansista haluaa ottaa 1 mm niin puristuskin paranee. Vakiosyyläri sähköflektillä riittää.

Muu onkin koneremonttia eli männänrenkaat+sylinterien hoonaus, laakerit, tiivisteet ja venttiilien hiominen. Jos koneen avaa nokka-akselin vaihtoon ja vauhtipyörän kevennykseen liittyen niin kannattaa vaihtaa ne tasapainoakselin laakerit samalla vaivalla. Näkee samalla missä kunnossa on tasapainokakselin fiiberipyörä.
Suppari kirjoitti:Mä tyhjensin tän alueen kaikki puljut yläkerran tiivistesarjoista. :mrgreen:
Mä ostin syksyllä kaikki loput (3 sarjaa) Bilteman myymät yläpään tiivistesarjat. :lol:
Vitt...jat sinnekkö ne meni loput.Tahkosin täällä kaikki biltemat läpi eikä ollut.Noh,neljä vai viisi täyttä sarjaa ja sitten kohtuullisesti irtotiivisteitä on.On muuten bilteman tiivisteet,siis kansinahkat parempia kun motonetin elvikset tms.

Jakopään rattaat jättäisin fiiberisiksi,ja pitäisin vaan huolen että laakerit on kunnossa,eli kuukauden välein akselin muljutus.On paljon köykäisemmät meinaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.7l koneen läpikäynti/piristys.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:Vitt...jat sinnekkö ne meni loput.Tahkosin täällä kaikki biltemat läpi eikä ollut.Noh,neljä vai viisi täyttä sarjaa ja sitten kohtuullisesti irtotiivisteitä on.On muuten bilteman tiivisteet,siis kansinahkat parempia kun motonetin elvikset tms.

Jakopään rattaat jättäisin fiiberisiksi,ja pitäisin vaan huolen että laakerit on kunnossa,eli kuukauden välein akselin muljutus.On paljon köykäisemmät meinaan.
Ja hinta oli Biltemassa kohdallaan - vanha hinta 24 euroa kipale.

Fiiberi on ihan ok, kunhan vain tuon laakerin tarkastaa ja varmuuden vuoksi vaihtaa. Jokkisautossa ei ole tasapianoakselia ollenkaan ja on se herkempi kiertämään. Sonettissa ei ole ollut ongelmia vaikka kone kiertää vapariksi ihan mukavasti - vanhaa viteota: http://www.youtube.com/watch?v=hNklzkv5J_I. Vaihdoin uuden tasapainolaakerin koneen kokoamisen yhteydessä ja varoille pari sarjaa niitäkin aikanaan varastoon.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin