Jarrupääsylinteri/tehostin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Jarrupääsylinteri/tehostin

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Kuupassani menee jarrupoljin hitaasti pohjaan saakka, vaikka vuotoja ei ole (neste ei vähene). Nyt rempan yhteydessä otin tehostimen alipaineletkun imusarjasta irti ja jarrua painettaessa sieltä kuului pörisevää vuotoääntä.
Onkohan vika pääsylinterissä vai tehostimessa? Täytynee ensin yrittää vaihtaa tiivisteet sylinteriin, kun niitä näyttää saavan..

Kaikki muut osat (paitsi takarummut) jarruihin olenkin jo vaihtanut.. :?
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
tasa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 20:49
Paikkakunta: Ahvenkoski

pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja tasa »

Mikäli nestettä ei häviä,täytyy vian olla pääsylinterissä.Mikäli piiri ja pääsylinteri ovat kunnossa ei jarrupoljin voi painua pohjaan vaikka tehostin olisi rikki.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Näin

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Näinpä meinasinkin.

Onkos kukaan tutustunut jarrupääsylinterin sielunelämään, ei taida olla mikään ylitsepääsemätön ongelma tuon korjaus..?

Kokeilin tuossa antaa polkimen mennä pohjaan saakka, ja kas, vain toinen piiri ottaa kun pedaali on pohjassa..
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

joo,ei pitäs olla paha homma jos vaan omistat korjaamokäsikirjan. sielä on selvät kuvat. ostat vaan kaikki uudet tiivisteet sinne ja vaihdat varovasti niin etteivät hajoa. tein sen itsekkin eikä ollut pahakaan homma.
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Edessä sylinterin korjaus. Se nimittäin on täysin jumissa ja jarrut toimii vain toiselta puolelta!!!
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Pääsylinteristä ei välttämättä ole muuta kuin ruuvi, mikä yhdistää männät, kiertynyt auki.
Nimim. kokemusta omaava ja kauan vikaa etsinyt.
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Tänään sitten perehdyttii tuohon pääsylinteriin.. saatiin purettua vain ensimmäiseen mäntään asti jota ei enää saatu vedettyä ulos.. taitaa siis vika olla siellä. Vai kuinka lujaa tuota pitäisi vetää??? Samalla todettiin, että Motonetista ostamani jarrupalat ovat liian paksut ja ne eivät mahdu paikalleen!!! Saman muotoiset ne ovat kuin nyt sisällä olevat bilteman palat, mutta kulutus pinta-alaa on enemmän.
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Jarrupääsylinteristä sen verran, että vuosimallista 71 alkaen näyttää olevan sinisen raamatun mukaan erilainen jarrupääsylinteri kuin mitä omassani. Käyvätköhän nuo uudemmat silti 70 kuuppaan ?
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Jarrupalat voi tuntua vähän turhan isoilta sillä kuluessaan vanhat palat antavat sylinterille lisää liikkumatilaa, jolloin sylinteri on turhan ulkona eikä uudet palat enää mahdu väliin.

Ratkaisu: Ilmanippa auki ja sitten lyödään sylinteri perille asti. Suositeltavat työkalut: Leka ja rengasavain.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Eiköhän tuo sylinteri mene nätimmin puristimella sisään.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Joo...eipä tuota paljon kannata mennä lyömään.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Yleensä vaan toi moukarointi auttaa. Ei ole vielä yksikään sylinteri hajonnut. Nimim. teen tämän vähintään kerran vuodessa.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ei oo kyllä koskaan ollut niin jumissa että olisi pitänyt mennä lyömään..! Aina pyörittämällä tai puristamalla.
VW transporter 2.5tdi vm.99
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Saattaa olla sylinterin seinillä siellä sylinterin pohjassa paksulti ruostetta. Kannattaa mieluummin avata se sylinteri ja raaputtaa ne irtoruosteet pois.
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Joo avasin sylinterin ja rapsuttelin isommat pois.. ei mitään toivoa saada mahtumaan noita ostamiani jarrupaloja! Onko noissa paloissa eroa ? Itselläni on kuitenkin 1970 vuosimallin kuuppa. Se myös jäi ihmetyttämään kun ne palat on siellä ilman mitään sen suurempaa kiinnitystä.
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Vastaa Viestiin