Veenelkusta nykyaikainen

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tässä topiikissa kannattaa sitten raha unohtaa kokonaan. Varmasti maksaa ja paljon.

Lähinnä mietinnässä on se, kuinka hyvin veenelkun voimalinja olisi kehitettävissä ns. nykyaikaiseksi (vrt. B2xx -myllyn kehityskaari). Mitä lohkolle/kansille olisi tehtävissä, kuinka vaihteistoa/voimansiirtoa voisi kehittää, polttoaineen syöttö ja sytytys. Tavoitteena siis nykyaikainen perusmoottori, ei mikään virimylly.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Helppo nakki - ei kun rensselit uudesta pikkuautosta sähköineen kaikkineen

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sonett73 kirjoitti:Helppo nakki - ei kun rensselit uudesta pikkuautosta sähköineen kaikkineen

Ari
Missäs uudessa pikkuautossa on veenelkku? Kyse oli siis voimalinjasta itsestään - ei kajakista.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kölniläinen veekuutonen elää edelleen Amerikan maalla ja on saanut melkoisesti päivityksiä vuosien varrella, mm. kannen yläpuoliset nokka-akselit. Kannattaa varmaan aloittaa katsomalla, mitä Ford on ko. moottorille tehnyt ja olisivatko muutokset sovellettavissa neloseen.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

tsaarela kirjoitti:
Sonett73 kirjoitti:Helppo nakki - ei kun rensselit uudesta pikkuautosta sähköineen kaikkineen

Ari
Missäs uudessa pikkuautossa on veenelkku? Kyse oli siis voimalinjasta itsestään - ei kajakista.

Suorankoneen esim. ruiskuhilppeetkö eivät käy v-koneeseen?
Mikäli näin, miksi?
Saabiton saabisti
#1470
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jonkun pikkuauton vehkeet kun pulttaat kiinni veehen ja nelkkuun,tulee sutta.Yhteen autoon tehty ja säädetty ruisku ei toimi toisessa.

Jos ei kustannukset tosiaan ole ongelma,mä putkittaisin lohkon pienemmälle poraukselle,pidempi isku (1,7 ja epäkeskoon hiottuna),litratilavuus n.1,6 litraa,kannet oikeankokoisilla,ja muotoisilla kanavilla,oikeanlainen imusarja,modernilla profiililla oleva nokka,puristukset ylös,pienehkö turbo, säädettävä seq. ruisku ja COP sytkä. Oliskohan pikkupaineilla sellainen 180hp ja taloudellinen,vaikka pitäs 8venaisena ja muutenkin peruskonstruktion vakiohkona.Täysin toteutettavissa oleva,eikä rahaakaan 4000eurosta paljoa enempää menis.Tällaista moottoria turha pultata vakiolaatikon perään.

Tietysti jos puntti kunnossa,niin billet kannet,16v dohc,muuten samat kun yllä.

Voimansiirtoon kevyt pyörä,soppeli kytkin ja laatikoksi 6v vaikka audista,pitkät välitykset.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mitä tarkoittaa 'voimalinja' ?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Liekö toi tolpasta tolppaan menevä naru,jonka toinen pää on pistorasiassa ja toinen ydinreaktorissa tai tuulimyllyssä?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:...pidempi isku (1,7 ja epäkeskoon hiottuna)...
Tälläisestä projektista odotan tietoa kuumeisesti. Sellainen on jo koneistettuna, mutta kasaaminen.... Muistaakseni 6 mm iskua lisää, 93 mm männät ja aavistus yli 2 litraa. :P :D :lol: :wink: 8) :mrgreen:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Audi A2 kolmesylinterinen TDI- kone, Vakio V4- laatikkoon pitkä perävälitys + Sp2 välitys.

Jos 830kg Audi kiinteällä kytkimellä vie 3-4ltr/100km, niin luulisi Oikealla vapaakytkimellä varustetty kajakki kapeilla renkailla pääsevän vieläkin pienenpään kulutukseen. Audissahan on olemassa myös eco- versio jossa on olevinaan vapaakytkin. Käytännössä se vain on elektroniikan ohjaama tavallinen kytkin joka toimii ikäänkuin poljettaessa kytkinpoljin pohjaan. Eli ei hyvä. Ollut ilmeisen vikaherkkä.
Tommosella 3-syl tdi mosalla ei tule lupien kanssa ongelmia, teho ja paino balanssissa alkuperäisen koneen kanssa, nykyiset ympäristöarvot tulee otettua huomioon, ja lienee myös koneen co- arvot hyvin kohtuulliset ja sitä kautta perusvero. Aken perusarvoihin kuuluu esitteen mukaan tukea ympäristöystävällistä autoilua.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti:
tikkis kirjoitti:Aken perusarvoihin kuuluu esitteen mukaan tukea ympäristöystävällistä autoilua.
Ei pidä paikkaansa.
AKE ei ole suostunut muuttamaan minulle CO2-päästöarvoja E85:n mukaisiksi vedoten siihen, ettei E85:lle ole anettu EU normien mukaisia tietoja.
Joko kokeilit Trafia nyt kun AKE on lopetettu? :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

f-19 kirjoitti:Mitä tarkoittaa 'voimalinja' ?
Epäsuora englanninnos on powertrain eli joukko komponentteja, jotka tuottaa voimaa ja toimittaa sen tien pintaan. Lisää tietoa tuolta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Powertrain

Erästä paikkaa mietin itse tuossa nelkussa, nimittäin jakopyörästöä. Olisiko tuo syytä muuttaa ketjukäyttöiseksi vai onko järkevämpää käyttää rautarattaita fiiberisten sijaan?

Vaihteistopuolta, onko nykyisen vaihteistokotelon sisuskaluja mahdollista kehittää? Ilmeisesti tila aiheuttaa rajoituksia kotelon isontamiselle?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

tsaarela kirjoitti: Erästä paikkaa mietin itse tuossa nelkussa, nimittäin jakopyörästöä. Olisiko tuo syytä muuttaa ketjukäyttöiseksi vai onko järkevämpää käyttää rautarattaita fiiberisten sijaan?

Vaihteistopuolta, onko nykyisen vaihteistokotelon sisuskaluja mahdollista kehittää? Ilmeisesti tila aiheuttaa rajoituksia kotelon isontamiselle?
Eikös nykyaikaisen moottorin yksi ominaisuus ole äänettömyys? Sitä ei teräs/metallijakopää paranna ja onko kuinka monelta fiiberirattaat hajonnu?
Lootassa on vähän vaihteita ja öljyä. Vaihteita ei hevillä sinne lisää sovi, mutta kylkeen vois laittaa ulkopuolisen öljysäiliön tilavuuden kasvattamiseksi?
Minä en laittais pitkän perän kanssa sp1 tai -2 välityksiä. Ykkösestä tulis liian harva ja paikaltaan lähtemisestä epämiellyttävämpää (=ei nykyaikaista).
Nykyautoissa on sovitteet ja toleranssit tarkempia ja valutekniikka parempaa, joten siis sovittamaan imusarjan ja kansien kanavat kohdakkain. Sama homma pakopuolella, kun kannet pitää tietysti olla kaksporttiset :D (ja putket niissä yleensä tasolaippakiinnityksellä). Kanaviin tai venttiileihin ei varmaan paljoa tarvii PERUSmoottorissa koskea.Mäntien ja laakerien välykset tietysti kohdilleen. Palotiloissa vois olla parantamisen varaa ja seetit lyijyttömänkestäviksi. Mitä tuohon valuun tulee, niin lohkon sisäpinnat sileemmiksi ja valupurseet pois. Sama homma laatikossakin.
Sitten tietysti flekti sähköseks lämpökytkimellä, vakijakajaan igniittori tai joku kärjetön zydeemi, konepeltiin äänieristettä ja jouheasti muotoiltu pakoputkisto riittävällä vaimennuksella. PERUSmoottori ei pidä meteliä itsestään.
Polttoainepuolesta en viitti tuumailla mitään, ootte eri mieltä kuitenkii :mrgreen:
Ei pitäis olla liian monimutkasta? Moottorikoneistamon kauttahan sitä kuitenkin pitäis kulkea jos tuollaista alkas rakentamaan.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Jaah,mulla meni sitten ilmeisesti nykyaikaistaminen ja "nykyaikaistaminen" sekaisin. Vapari ei ikävä kyllä ole nykyaikaa.

Yllä oleva resepti tekisi kuupan koneesta oikeasti nykyaikaisemman, joka mielestäni tarkoittaa hyvää polttoainetaloutta,luotettavuutta ja tehoa sopivassa suhteessa.

Fiiberipyöriä ainakaan mä en oo saanu rikki vaikka nokkaa,venajousta ja ahtopainettakin on ihan riittämiin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Veenelkusta nykyaikainen

Viesti Kirjoittaja hewidero »

tsaarela kirjoitti:Missäs uudessa pikkuautossa on veenelkku? Kyse oli siis voimalinjasta itsestään - ei kajakista.
Kuva
Kuva
Kuva


Tuollasella ajatuksella joskus fiilistelin :mrgreen:

E: Ja tööbö tietty kylkeen että olis edes pienet mahdollisuudet saada leima. :D
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin