Kummitteleva lämpömittari

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kummitteleva lämpömittari

Viesti Kirjoittaja alustar »

Trastuit!

Elikkäs lämpömittari rupesi pitämään omaa elämää, jarruttaessa lämmöt nousevat ja vilkku päällä se pomppii edes takasi :D . Mistä lähtis hakemaan vikaa, kenelläkään muulla ollu samanlaista robleemaa ja miten selvis?. Niin ja sulakkeita jo ropelsin ja laittelin crc:tä, van eipä tuo hellittännä.
SAAB 99 -83 GL
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

maadoitus vialkta tuntuisi. jossain....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Mimmi kirjoitti:Mittariston maadoitusvialta vaikuttaa. Tarkista kojelaudan päässä oleva maadoituspiste ja siihen tulevat johdot.
Jees huomenna pitää rueta tutkimaan, että mikä oikein ahistaa.
SAAB 99 -83 GL
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mulla tuommoinen vika johtui huonosta kontaktista etupalkin maadoituspisteessä...
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kummassa päässä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Mimmi kirjoitti:Mittariston maadoitusvialta vaikuttaa. Tarkista kojelaudan päässä oleva maadoituspiste ja siihen tulevat johdot.
Siis kummassa päässä kojelautaa ko. maadoituspiste sijaitsee? Kovasti purkaamista? Omassakin -84 900i:ssä lämpömittari tuntuu pitävän liian vilkasta elämää, kun jäähdytin on vaihdettu, termostaatti alkup., flektikytkin uusittu ja jäähdytysnestekin on ilman kuplia tms..
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Mulla vika rauhoittui ainoastaan vaihtamalla koko mittaristo -
autona oli 900i 1985.
:oops:

Mittari saattoi olla tapissa lämpimänä päivänä, vaikka autolla ei oltu ajettu metriäkään.

Tero 168
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

OT: Kun kerran oletta niitä etukajareita irroitellu niin minkäkokoinen torxi se kajarissa on? T15 se ei ainakaan ole.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Myös itse mittaristossa, mittariston takana noiden lämpö- ja tankkimittarin kohdilla on parit jakopisteet jotka kannattaa avata ja puhdistaa.

Eli tämmöset "salmiakkipalat":
http://hecxa.kase.fi/upload/mittaristo_piste01.jpg

Helpoiten toki onnistuu kun irroittaa mittariston. Noista tuo sinetöity ruuvi keskeltä auki ja talttapäisellä ruuvarilla varovasti hivuttaa palan irti, noissa on tapit jotka menee mittariston sisälle. Putsaa kontaktit ja kasaa.

Itsellä tuon takia mm. mittari näytti liian pientä lämpöä ja bensamittari oli välistä varsin levoton.
#2274
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Vika on nyt kartoitettu, ettei vaihtoehdoksi jää muuta kuin ottaa mittaristo irti ja rueta putsaamaan nuita HM:n sanomia salmiakkipaloja ja muita liittimiä.
SAAB 99 -83 GL
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

99:ssähän toi mittariston tausta on vähän eri, jos siis on kyse tuossa sigun autosta mutta positiivista on että 99:n mittariston irroitus on muutaman minsan homma.

Lämpömittarin elämöinti voi johtuu myös siitä että anturin johdon kuori on rikki ja saa maadoitusta miten sattuu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Vika selvisi, lisävalojen maadoitus oli huono!
:oops:
SAAB 99 -83 GL
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

alustar kirjoitti:Vika selvisi, lisävalojen maadoitus oli huono!
:oops:

öÖö.. siis mitenkä ihmeessä voi lisävalojen maadoitus vaikuttaa mittaristoon???
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

mikkoimp kirjoitti:öÖö.. siis mitenkä ihmeessä voi lisävalojen maadoitus vaikuttaa mittaristoon???
Kyllä se vaan voi. Huonot maadoitukset tai täydellinen niiden puute aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä ongelmia sähkölaitteiden kanssa. Ex 99 -81 petrossa petti vaihteistolta runkoon menevä maadoitus, jolloin eräässä startissa kaasuvaijeri toimi maadoituksena ja paloi kuoreensa kiinni. Piti hieroa silmiä kahdesti, kun pellin avasi ja näki mitä oli tapahtunut 8O

Muutamia viikkoja sitten satkussa syttyivät mittariston kaikki varoitusvalot vilkun tahdissa ja etuvilkut syttyivät jarrua painettaessa. Myös lämpömittari eli omaa elämää. -> Syylärin vieressä olevasta maadoitusryppäästä oli puolet johdoista irtipoikki. Johtojen korjaus sai myös mykät lampunpesimet toimimaan. Samalla oli maattovika myös vasemmassa takavalossa, joka sotki takavalojen toiminnan.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

mikkoimp kirjoitti:
alustar kirjoitti:Vika selvisi, lisävalojen maadoitus oli huono!
:oops:

öÖö.. siis mitenkä ihmeessä voi lisävalojen maadoitus vaikuttaa mittaristoon???
Joo kyllä se näkyy virtanen hyppäävän mitä mielenkiintosimmista paikoista.
SAAB 99 -83 GL
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

alustar kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:
alustar kirjoitti:Vika selvisi, lisävalojen maadoitus oli huono!
:oops:

öÖö.. siis mitenkä ihmeessä voi lisävalojen maadoitus vaikuttaa mittaristoon???
Joo kyllä se näkyy virtanen hyppäävän mitä mielenkiintosimmista paikoista.

niin ne lisävalot oli maadoitettu johonkin noista alkuperäisistä maadotus pisteistä? sitten voi kyllä ymmärtää..
eikö se muuten olisi niinkuin sama jos asentaisi vaikka vahvistimen ja kytkisi siihen pelkän + johdon, ei se toimi muttei se mihinkään voi mitenkään haitatakkaan :D
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin