Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jarruviallinen
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 23:08

Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jarruviallinen »

Tämä Saabini on

900i 2,1 16venttiilinen ABS jarruilla varustettu vm-93 käyttöön otettu lokakuun lopulla -92 elikä 10/92 ja Ruotsissa valmistettu, ja kerron hieman järjestelmästä ja vioista.

Se ABS hydrauliyksikkö + on sellainen n. "10cm kanttiinsa alumiini kuution muotoinen murikka" josta alhaalta lähtee paineputket etupyörille 1kpl.molempiin ja taakse 1putki joka haarautuu takana taas molemmille pyörille elikä se on mielestäni sellainen kolmiosainen ABS jossa kumpikin etu pyörä on omanaan ja molemmat
takapyörät yhteisenä jarruyksikkönä sen lukkiutumisen osalta.

Tähän "alumiini murikkaan" hyrdrauliyksikköön tulee putket 3 pientä ja yksi paksumpi pääsylinteriltä ja hydrauliyksikkö ilmeisesti sähköisesti säätää jarrunesteen paineen joka pyörältä saamansa pyörimisnopeuden mukaan etteivät ne lukkiudu.

Samoin se sähköinen jarrupaineen antava kompressori ei ole toiminut n.vuoteen ja mahdollisesti paineakkukin on jotenkin viallinen? kalvo rikki? tai sitten vain kompressori on palanut? tai muuten rikki?, koska sitä ei saisi käyttää kuin 2min. 10 minuutin aikana ja joskus se jäi jotenkin jumiin käyden jatkuvasti ja 2 kertaa tyhjensi akunkin kun huomasi kuunnella sen käyntiääntä ja se oli aika kuuma sen paineakun kanssa.

Samoin pari kertaa jarrunestesäiliö "tulvi" jarrunestettä yli korkin kautta ja muistaakseni auto oli silloin pysäytettynä.

Pitäisi nyt tietää mitä tuolla hydrauliyksikön sisällä on jotta voiko sitä miten saada paineen takapyörille? kun sinne ei tule ollenkaan jarrupainetta ja jos sen purkaa niin voikohan sen itse saada kuinka helposti kasattua toimivaksi taas? vai onkohan joku toiminto hydrauliyksikössä, joka on sulkenut sähköisesti takapyörille menevän nesteen venttiilin?

Pyörien anturien kunto ja toiminta on tarkistettu Bosch testereillä ja samoin tutkittiin takaistuimen alla olevia "sähköboxeja" mutta vikaa ei selvinnyt .

ABS keltainen merkkivalo palaa jatkuvasti ja samoin myöhemmin syttyi punainen "jarrupaineen merkkivalo" jatkuvasti palaen.

Jarru poljin on jäykkä painaa ja paine menee vain etupyörille, tämä poljin tuli jäykäksi painaa kun punainen "jarrupaineen merkkivalo" syttyi.

Voikohan tällaisesta selostuksesta päätellä mikä laite on vialla? vai pitäisikö varalta vaihtaa kaikki laitteet toimiviin?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vika on helppo korjata, kun marssit piirimyyjän luo ja pulitat 900 eskoo, niin tulee kuntoon...eli menee koko hydrauliyksikkö uuteen puuhun...
Jarruviallinen
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 23:08

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jarruviallinen »

900 I 16 Kat kirjoitti:Vika on helppo korjata, kun marssit piirimyyjän luo ja pulitat 900 eskoo, niin tulee kuntoon...eli menee koko hydrauliyksikkö uuteen puuhun...
Ei onnistu liian kallis???? siksi korjaan vian itse heti kun mahdollista.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jarruviallinen kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:Vika on helppo korjata, kun marssit piirimyyjän luo ja pulitat 900 eskoo, niin tulee kuntoon...eli menee koko hydrauliyksikkö uuteen puuhun...
Ei onnistu liian kallis???? siksi korjaan vian itse heti kun mahdollista.
Ei muuten onnistu kotikonstein....Nimim..Kokemusta on..

Minulla samat viat, kun hajosi se painekatkaisija hydrauliyksikön kyljestä. Se pieni mokkula maksaa muistaakseni noin 300 eskoo....Sen takia sulla jarrut sekoilee....

TAI oletko tarkastanut sen releen mikä on abs sähkökeskuksessa, ettei se jätä pumppua päälle..??
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kummallista, jos takapiiriin ei tule lainkaan painetta, tuleeko silloinkaan jos irrotat ABSin sulakkeet ja releet?

ABSin releen oikuttelu kävi minullakin mielessä ja toivottavasti on kyse siitä, silloin ongelma ratkeaisi helposti ja halvalla. Se ABS-sähkökeskus releineen on ainakin mulla ('93) oikean etulokasuojan päällä ohjaustehostimen nestesäiliön vieressä konetilassa.

Jos rekisteriotteeseen on merkitty ABS:n kanssa vaihtoehtoiseksi tavalliset jarrut (kuten minulla lukee otteen jarrut-kohdassa NAP ja sitten erikoisehdoissa 'Vaihtoehtoisesti lukkiutumaton jarrujärjestelmä NPN') , yksi (todennäköisesti halvin) mahdollisuus pelastaa auttoon on 'päivittää' jarrut tavallisiksi lukkiutuviksi kaksipiirijarruiksi alipainetehostimella.

Siihen tarvitsisit '88-93 mallisesta satkusta jarrupääsylinterin tehostimineen ja letkuineen, lisäksi jarrupiirit pitää muuttaa ristikkäiseksi kaksipiirisysteemiksi eli takapäähän pitää vetää toinenkin jarruputki. Pyörissä olevat sylinterithän ovat samat.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jarruviallinen
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 23:08

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jarruviallinen »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Jarruviallinen kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:Vika on helppo korjata, kun marssit piirimyyjän luo ja pulitat 900 eskoo, niin tulee kuntoon...eli menee koko hydrauliyksikkö uuteen puuhun...
Ei onnistu liian kallis???? siksi korjaan vian itse heti kun mahdollista.
Ei muuten onnistu kotikonstein....Nimim..Kokemusta on..

Minulla samat viat, kun hajosi se painekatkaisija hydrauliyksikön kyljestä. Se pieni mokkula maksaa muistaakseni noin 300 eskoo....Sen takia sulla jarrut sekoilee....

TAI oletko tarkastanut sen releen mikä on abs sähkökeskuksessa, ettei se jätä pumppua päälle..??

Et ilmeisesti lukenut kyselyitäni kovin huolellisesti kun kirjoitin että tuo "pumppu"= kompressori ei toimi, niin ei se silloin ole "jäänyt päälle".
Samoin releet on tarkistettu.

Tuosta korjauksen onnistumisesta, et kuule tiedä mitä kaikkea olenkaan korjannut itse ja "kotikonstein" joten korjaan tämänkin järjestelmän mutta aikaa siihen menee ja neuvoja kyselen josko joku olisi tietoinen ja tehnyt saman aiemmin, koska eihän "pyörää kannata keksiä uudelleen" .
Jarruviallinen
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 23:08

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jarruviallinen »

Juha96 kirjoitti:Kummallista, jos takapiiriin ei tule lainkaan painetta, tuleeko silloinkaan jos irrotat ABSin sulakkeet ja releet?

En ole kokeilut sulakkeita ja releitä irroitettuna mutta kylläkin useita kertoja siten ettei mitään sähköjä eikä virtaa ole kytkettynä ja releet on tarkistettu pariinkin kertaan ja näyttää olevan kunnossa, epäilen että se kompressori=pumppu on jotenkin toimimaton koska ei tunnu pyörivän ollenkaan lieneekö palanut silloin kun lämpeni aika kuumaksi?
Olen kokeillut ohittaa releet johdon pätkillä ja ei silloinkaan "pumppu/kompressori" käynnisty.

ABSin releen oikuttelu kävi minullakin mielessä ja toivottavasti on kyse siitä, silloin ongelma ratkeaisi helposti ja halvalla. Se ABS-sähkökeskus releineen on ainakin mulla ('93) oikean etulokasuojan päällä ohjaustehostimen nestesäiliön vieressä konetilassa.

Jos rekisteriotteeseen on merkitty ABS:n kanssa vaihtoehtoiseksi tavalliset jarrut (kuten minulla lukee otteen jarrut-kohdassa NAP ja sitten erikoisehdoissa 'Vaihtoehtoisesti lukkiutumaton jarrujärjestelmä NPN') , yksi (todennäköisesti halvin) mahdollisuus pelastaa auttoon on 'päivittää' jarrut tavallisiksi lukkiutuviksi kaksipiirijarruiksi alipainetehostimella.

Muistelen että rekisteri otteessa ei ollut mitään merkintää lukkiutumattomista jarruista ja ei kyllä katsastaja niistä mitään ymmärtänytkään eikä sanonut kun kävin näytillä, sanoi vain että poljin on hieman outo? mutta eihän missään ole määritelty minkä tuntoinen polkimen pitää olla.
Siinä on nytkin jo kolmipiiriset jarrut kun molemmat etupyörät ominaan ja takapyörät yhtenä piirinä.

Siihen tarvitsisit '88-93 mallisesta satkusta jarrupääsylinterin tehostimineen ja letkuineen, lisäksi jarrupiirit pitää muuttaa ristikkäiseksi kaksipiirisysteemiksi eli takapäähän pitää vetää toinenkin jarruputki. Pyörissä olevat sylinterithän ovat samat.
Ei siihen tarvita mitään tehostinta vaan ainoastaan riittää kun takapää jarruttaa ja sen voi hoitaa siten kun yhdistää etupyörät samaan piiriin niin silloin tulee paine taaksekin.
Tai sitten korjaan sen "alumiini ABS" hydraulimurikan joka ei anna painetta takapyörille, koska siitä taakse lähtevässä putkessa ei ole painetta yhtään.

Tästä "alumiini ABS" murikasta tarvitsisi vain tietoa että mitä sisällä on ja miten sen purku ja kasaaminen on helpointa tehdä? vai lieneekö siellä joku venttiili jumissa tai sitten ei päästä painetta takapyörille ellei "pumppu/kompressori" ole käynnissä?

Lisää hyviä neuvoja odotellen ja kiittäen edellisistäkin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuleeko vikakoodeja?
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm

Onko johdot ehjät ja liittimet puhtaat boksin ja takapyörien menoventtiilin välillä? Tämän mukaan menoventtiilin käämin vastus 3-4 ohm pitäisi näkyä boksin liittimen navoilla 33 ja 11.
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg3.htm

Aiheeseen liittyen (diodit):
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... sdiode.pdf

900 -89 ABS-sähköjä suomeksi:
http://www.jus.liitin.net/abs-89/900abs-89.pdf

Tonnarin vm -89 ABS-sähköjä suomeksi:
http://www.jus.liitin.net/abs-89/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja sefo »

Minä lähtisin tutkimaan ensin sitä pumppua miksi se ei pyöri. Omassa -89 mallisessa se pyörii käynnistyksen jälkeen noin puoli minuuttia. Aika voi olla melko pitkä mutta jarrut ovat OK. Miten autolla on ajettu kun pumppu ei toimi!! Pumppuhan juuri tekee jarrupaineen eikä autossa juurikaan ole jarruja mikäli pumppu ei kehitä painetta.
Eli siis mitataan ensin tuleeko pumpulle jännitettä. Jos ei tuu niin sitten seurataan mistä sen pitäisi tulla. Jos tulee niin pumppu irti ja tutkimaan pöydällä.

Lisätietoa: http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... _docs.html

t. S
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

sefo kirjoitti:Minä lähtisin tutkimaan ensin sitä pumppua miksi se ei pyöri. Omassa -89 mallisessa se pyörii käynnistyksen jälkeen noin puoli minuuttia. Aika voi olla melko pitkä mutta jarrut ovat OK. Miten autolla on ajettu kun pumppu ei toimi!! Pumppuhan juuri tekee jarrupaineen eikä autossa juurikaan ole jarruja mikäli pumppu ei kehitä painetta.
Mulla on sama juttu, pumppu pyörii ja merkkivalo palaa hyvinkin puoli minuuttia käynnistyksen jälkeen, jos auto on seissyt yön yli tai pidempään. Ilmeisesti paineet seistessä pikkuhiljaa katoavat, mutta en ole tuosta murhetta ottanut kun muuten toimii moitteitta.

Jos pumppu ei toimi, jarrut kyllä toimivat, mutta ilman tehostinta ja ABS-toimintoa. Eli sama asia, kuin jos normaaleilla jarruilla varustetusta satkusta jarrutehostimen letku irtoaisi tai littaantuisi. Poljin on tottumatta todella raskas enkä tuollaista autoa liikennekäytössä käyttäisi (kerran olen kyllä joutunut siirtämään kun laturiviallinen auto piti saada parin kilsan päästä kotiin ja virta piti saada riittämään ruiskulle ja sytytykselle).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Löytyisikö joltain lainaksi ABS:in ECU:ta? Valmistaja oli joku Elf tai Alf. :) Mittailin tänään aamulla mielestäni kaikki paikat joista voisi aiheutua vikakoodi 1222. Jos pääsylinteriltä mitattava liitin on 2 pinninen niin sitten mittasin kaikki oikein. Ja jos saisi kokeilla varmasti toimivaa ECU:ta niin sitten tietää jo aika varmasti missä vika on. :)

Ja pumppu surisi yön jälkeen n. 30s jonka jälkeen jarrujen punainen varoitusvalo sammui eli pitäisi siltä osin olla kunnossa.

Eli jos löytyy halukkaita lainaajia pohjanmaalta niin YV:tä lähettelemään. :)
Ja eihän tuossa kokeilussa kauaa mene.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jakke_ kirjoitti:Löytyisikö joltain lainaksi ABS:in ECU:ta? Valmistaja oli joku Elf tai Alf. :) Mittailin tänään aamulla mielestäni kaikki paikat joista voisi aiheutua vikakoodi 1222. Jos pääsylinteriltä mitattava liitin on 2 pinninen niin sitten mittasin kaikki oikein. Ja jos saisi kokeilla varmasti toimivaa ECU:ta niin sitten tietää jo aika varmasti missä vika on. :)

Ja pumppu surisi yön jälkeen n. 30s jonka jälkeen jarrujen punainen varoitusvalo sammui eli pitäisi siltä osin olla kunnossa.

Eli jos löytyy halukkaita lainaajia pohjanmaalta niin YV:tä lähettelemään. :)
Ja eihän tuossa kokeilussa kauaa mene.
Minne se keltainen merkkivalo on hävinnyt ??? Semmonenkin löytyy abs-härveleistä ??

Jyväskylästä tämäkin osanen löytyy...
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Merkkivalo? No siis sekin sammuu jos antaa vaan virtojen olla päällä. Sitten kun starttaa moottorin niin valo syttyy taas.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Jakke_ kirjoitti:Mittailin tänään aamulla mielestäni kaikki paikat joista voisi aiheutua vikakoodi 1222. Jos pääsylinteriltä mitattava liitin on 2 pinninen niin sitten mittasin kaikki oikein. Ja jos saisi kokeilla varmasti toimivaa ECU:ta niin sitten tietää jo aika varmasti missä vika on. :)
Vikakoodi 1222 viittaa hydrauliyksikön pääventtiiliin, jonka liitinkappaleen napaan 1 pitäisi järjestelmän toimiessa tulla jännite (vihreä/punainen johdin). Juuri tuo mainitsemasi 2-pinninen liitin.

Pääventtiili on auki, kun se saa jännitteen.
#2583
900 T8 Special -89 (KR)
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Jarruvikaa ABS jarruissa,kuka osaisi neuvoa miten kuntoon?

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Uskaltaisikohan laittaa virrat päälle liittimen ollessa irti ja mitata siihen tuleva jännite? Ja eikös se liitin ole juurikin se joka on jarrunestesäiliöön menevän liittimen alapuolella? Missä tilanteessa tuohon tulee jännite? :)
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Vastaa Viestiin