99:n radiokytkentä
99:n radiokytkentä
Laitoin tänään 96:n talviunille ja otin 99: käyttöön. Pieni ongelma on radiokytkennän kanssa: Radio syö akun tyhjäksi, vaikka ei ole päälläkään.
Mistä voisi ottaa virran oikeoppisesti, niin että se kytkeytyisi virta-avaimen takaa? Onko esim. sulakekotelossa joku tietty paikka?( mulla on siitä se tarra hävinnyt). Nykyinen kytkentä vedetty kait suoraan akulta...
Mistä voisi ottaa virran oikeoppisesti, niin että se kytkeytyisi virta-avaimen takaa? Onko esim. sulakekotelossa joku tietty paikka?( mulla on siitä se tarra hävinnyt). Nykyinen kytkentä vedetty kait suoraan akulta...
Mauno
Re: 99:n radiokytkentä
Tähän hätään en kaapelia tai väriä muista mutta virtalukon piuhoista löytyy yksi kaapeli johon tulee virta avaimen ollessa ensimmäisessä asennossa. Sitä en tiedä onko vastaavaa sulakerasialla missään, tosin jos löytyy niin eipähän tarvi alkaa lattiamattoja nostelemaan (vaikkei se nyt niin paha homma ole).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 99:n radiokytkentä
Ainakin päävirta releeltä löytyy varma valinta. Yksi näppärä vaihtoehto on ottaa virrat esim. penkinlämmittimen sulakkeesta. Siinä on vapaa lapiopäinen liitin sulakerasiassa ja virrat on päällä vain silloin kun ajetaan. (Omassa apc-boksi ottaa tuosta virrat.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99:n radiokytkentä
Kiitokset! Nyt yleismittarin kanssa tutkimaan sulaketaulua... Minulle oli yllätys, että uudehko akku oli purkautunut seisonnan ajalla niin tyhjäksi, ettei alkanut ottamaan latausta kotilaturilla ( 7 A ), varaosaliikkeeseen ottivat ystävällisesti yöksi latautumaan jollain teholaturilla ja taas toimi.
Mauno
Re: 99:n radiokytkentä
Minulla turbon akku tyhjenee alle kahdessa viikossa, jos sillä ei ajeta. Akku on uusi, samoin laturi. Jos ajellaan niin kestää vuodesta toiseen. En tiedä paljonko dvd:n kattonäyttö vie virtaa, kun siinä on oma akku jota koko ajan ladataan. Eli riittäisikö jos nappaisi piuhan irti, ja sammuttaisi valmiusvirran.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 99:n radiokytkentä
99:ssä viallinen vilkkurele voi viedä akun tyhjäksi. Tämä johtuu siitä, kun hätävilkkukytkentä on tehty niin hassusti, että vilkkurele saa jatkuvan virran. Tästä samasta johtuen nuo vilkutkin toimivat vaikka virta-avain on nolla-asennossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99:n radiokytkentä
Tässäkö se piru on ongelma. Meinasin että menen huomenna noitumaan akkukauppiaalle että p*skan möit! Kestää mullakin tuo akku hyvin jos ajaa mutta kaks päivää seisoo eikä mihkään.Mertmi kirjoitti:99:ssä viallinen vilkkurele voi viedä akun tyhjäksi. Tämä johtuu siitä, kun hätävilkkukytkentä on tehty niin hassusti, että vilkkurele saa jatkuvan virran. Tästä samasta johtuen nuo vilkutkin toimivat vaikka virta-avain on nolla-asennossa.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: 99:n radiokytkentä
vuotovirran mittaus yleismittarilla:
-ensinnäkin varmistetaan, ettei ole sisävalo tms. päällä, eli ovi kiinni
-löysätään akun miinuskenkä
-kenkää voidaan irroittaa navasta ja painetaan se napaan kevyesti
-laitetaan yleismittari virranmittausalueelle ja johdot siten, että toinen johto on akun navassa ja toinen kengässä
-nostetaan kenkä pois navasta ja katsotaan minkäverran virtaa menee
Hommassa on olennaista tuo, että mittajohdot kytketään ja sitten akun kenkä nostetaan navasta. Näin varmistetaan, ettei mitään virtapiikkiä mene yleismittarin läpi. Mitattava vuotovirta on hyväksyttävissä lukemissa, kun se on alle 50mA (0,05A). Mieluummin vielä vähemmän. Muistelen mitanneeni omasta autostani 20mA. Päälle jäänyt sisävalo tms. sotkee homman sitten täysin.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-ensinnäkin varmistetaan, ettei ole sisävalo tms. päällä, eli ovi kiinni
-löysätään akun miinuskenkä
-kenkää voidaan irroittaa navasta ja painetaan se napaan kevyesti
-laitetaan yleismittari virranmittausalueelle ja johdot siten, että toinen johto on akun navassa ja toinen kengässä
-nostetaan kenkä pois navasta ja katsotaan minkäverran virtaa menee
Hommassa on olennaista tuo, että mittajohdot kytketään ja sitten akun kenkä nostetaan navasta. Näin varmistetaan, ettei mitään virtapiikkiä mene yleismittarin läpi. Mitattava vuotovirta on hyväksyttävissä lukemissa, kun se on alle 50mA (0,05A). Mieluummin vielä vähemmän. Muistelen mitanneeni omasta autostani 20mA. Päälle jäänyt sisävalo tms. sotkee homman sitten täysin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01