900:sen pakoputken vaihto.
900:sen pakoputken vaihto.
Pakoputken liitos katal. laippaan mietityttää. Varmaan 20v vahat mutterit. Ei varmaan irtoa kuin palasina. Onko kyseessä vaihdettavat pultit, vai laipassa kiinteästi olevat pinnapultit?
"4100"
Saabbeja vuodesta -76.
9-5 wagon -09.
Saabbeja vuodesta -76.
9-5 wagon -09.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
EPC:n kuvien mukaan:
B201l 90-93 irralliset pultit perässä, kiinteät edessä.
B202l 90-93 kiinteät pultit perässä, irralliset edessä.
B212l 90-93 irralliset pultit perässä, kiinteät edessä.
Turbo 90-93 irralliset pultit perässä, kiinteät edessä.
Edit. Pilkut lisätty selkeyttääkseni.
B201l 90-93 irralliset pultit perässä, kiinteät edessä.
B202l 90-93 kiinteät pultit perässä, irralliset edessä.
B212l 90-93 irralliset pultit perässä, kiinteät edessä.
Turbo 90-93 irralliset pultit perässä, kiinteät edessä.
Edit. Pilkut lisätty selkeyttääkseni.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
Mulla lähti ne etummaiset varsin helposti irti - siis ikäisekseen ja ruosteisekseen - riittävällä määrällä irrotusöljyä ja hyvällä avaimella. Kun keulan nostaa tarpeen ylös, niin saa ihan kivasti tilaakin. Taaemmat meni rälläkkähommiksi. Jos toi allekirjotuksen ässä on työn alla, niin mulla oli täsmälleen saman ikänen ja sama malli.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
Saattaa olla nuo "kiinteät pultit" huonolla tuurilla todellakin kiinteät. Ei lähtenyt lyömällä irti vaikka veti laikalla kannat pois, vääntyi vaan koko laippa kun antoi enemmän lekaa. Porasin uudet reiät pulttien läpi, tuli hieman pylväsporakonetta ikävä...
Kyseessä oli tosin >500tkm ajettu iivari, luoja tietää oliko koskaan auottu.
Kahdeksasta pultista sain yhden auki ja yhden poikki, lopuille näytin suosiolla rälläkkää. Jos menee pelleilyksi niin kannattanee suosiolla irrottaa koko putki vaikka vaihtaisikin pelkän takaosan. En ainakaan itse uskaltaisi kovinkaan kauheasti moukaroida pakosarjassa kiinni olevaa putkea, jos ei halkea pakosarja niin eiköhän katista lähde sisuskalut liitämään...
Kukakohan helevetin älykääpiö on keksinyt laittaa nuo "kiinteät pultit", olisivat nyt samalla varmistaneet vaikka hitsitäpeillä kaikkien pulttien kiinnipysymisen?
Kyseessä oli tosin >500tkm ajettu iivari, luoja tietää oliko koskaan auottu.
Kahdeksasta pultista sain yhden auki ja yhden poikki, lopuille näytin suosiolla rälläkkää. Jos menee pelleilyksi niin kannattanee suosiolla irrottaa koko putki vaikka vaihtaisikin pelkän takaosan. En ainakaan itse uskaltaisi kovinkaan kauheasti moukaroida pakosarjassa kiinni olevaa putkea, jos ei halkea pakosarja niin eiköhän katista lähde sisuskalut liitämään...
Kukakohan helevetin älykääpiö on keksinyt laittaa nuo "kiinteät pultit", olisivat nyt samalla varmistaneet vaikka hitsitäpeillä kaikkien pulttien kiinnipysymisen?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
Itellä oli samaisessa autossa dp:n irtonaisena vetkuavan laipan läpi tulevat pultit irtonaiset jaaukes, ja katin ja loppuosan pultit oli kyllä myös irtopultit, jossa siis oli normaalisti mutterit vastassa ja ihan kannalliset pultit, jolla kiinni, eli kiinteitä pultteja ei ollut lainkaan. Tiedä sitten, onko putki vaihdettu joskus.
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
mulla oli 202 koneessa takapäässä sellaiset kiinteät pultit, joissa oli pultin varressa sellainen pyöllys, eli ne oli puristettu siihen laippaan pyörimättömäksi.
onneksi oli tallilla sellainen ruustukki, jonka sai käännettyä niin vinoon, jotta katin laippa siihen ruustukin raon päälle yletti. siinä oli kova kohta takoa pultinjämät pois. Sellainenkin jutska vissiin toimii, jotta on tukeva kattia pidempi putkenpätkä, siihen saa maata vasten hyvin tukea pultin ulos lyömiseen.
ilman tukea jos hakkaa, niin taitaa laippa taipua tai revetä irti...
noi on niin umpipalaneita yleensä, jotta ei meinaa kyllä nähdä miten ovat kiinni.
onneksi oli tallilla sellainen ruustukki, jonka sai käännettyä niin vinoon, jotta katin laippa siihen ruustukin raon päälle yletti. siinä oli kova kohta takoa pultinjämät pois. Sellainenkin jutska vissiin toimii, jotta on tukeva kattia pidempi putkenpätkä, siihen saa maata vasten hyvin tukea pultin ulos lyömiseen.
ilman tukea jos hakkaa, niin taitaa laippa taipua tai revetä irti...
noi on niin umpipalaneita yleensä, jotta ei meinaa kyllä nähdä miten ovat kiinni.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
biltemasta saa koottavaa mallia olevan kattin laipan myös saabiin, oletteko huomanneet.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
Hyvää tietoa tuli taas. Tästä on helpompi jatkaa. Kiitti.
"4100"
Saabbeja vuodesta -76.
9-5 wagon -09.
Saabbeja vuodesta -76.
9-5 wagon -09.
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
Lainaan tätä topikkia ja kysyn, passaako turbon häntäputki kaasarimallin vaimentimella olevan tilalle suoraan. Lähinnä mietityttää että onko putken halkaisijassa eroa.
Isoratas lyöp tyhyjee nii että korvissa soe.
Saab 900 -88
Saab 900i -88
Saab 900 -88
Saab 900i -88
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
miksi haluat vaihtaa pyöreän putken ovaaliin????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
Nuukana miehenä hintoja vertailin ja näytti turbon putki olevan puolet halvempi.
Isoratas lyöp tyhyjee nii että korvissa soe.
Saab 900 -88
Saab 900i -88
Saab 900 -88
Saab 900i -88
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
kurkkaa tuo fennosteel linkki sieltä voit haeskella pakoputkia ...
vinkkinä että fennon koodi on sama ku motonet ..esim fenno 3445 on motonet 34-3445...
vinkkinä että fennon koodi on sama ku motonet ..esim fenno 3445 on motonet 34-3445...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
Ainakin 16-venttiilisen turbon putki on isompi halkasijaltaan, ja oisko siinä sitte sporttisuuden tai katin tai minkä ikinä takia yks pönttö vähemmän - oisko se sitte hintaero.
Re: 900:sen pakoputken vaihto.
Se hyrrä siinä putken alkupäässä vaimentaa melkoisesti pakoääniä jo itsessään, ja turbomallien pöntöt ovat siksikin usein lisäksi läpihengittäviä, ja turbomalleissa kaikki pakoputkiston aikaansaama pakovastus tai vastapaine on haitaksi, toisin kuin vapareissa.
Laittamalla turbon putkiston vapariin voi saada aikaiseksi melkoisen nolon ja pitemmän päälle ärsyttävän örinän, IMO.
Laittamalla turbon putkiston vapariin voi saada aikaiseksi melkoisen nolon ja pitemmän päälle ärsyttävän örinän, IMO.