Akkumulaattori

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itse jouduin kanssa akun uusimaan ässääni kun edellisellä pakkasjaksolla toi vaikutti niin väsyneeltä(releet naksuivat,webaston kello nollaantui mutta lähti vielä käymään), no toi tuli viisi vuotta sitten ilmaisen kuupan mukana joten sallittakoon se tuolle, merkkinä joku APS.

Viime talven akkukeskusteluja lueskelin niin sieltä tuli sellainen merkki kun Fulmen esille, on exiden kanssa samoja akku mutta omilla logoilla, tosin malli jäi vähän epäselväksi.

Tuohon turboon mahtui 70Ah akku kun "jalat" poisti, webaston kanssa aattelin satsata samalla vähän isompaan akkuun.
Myös tuossa kylmäkäynnistysvirrassa(otaksuisin) oli iso ero tuon ja perusakun välillä, muistaakseni 390 vs 650EN, mitä sitten tarkoittavatkin.

Tuon pyyntihinta oli 73euroo agrimarketissa mistä sain hieman pois kun heillä ei ollu saabiin sopivaa perusakkua hyllyssä.
Kyllä starttaaminen on nyt aivan toisenlaista vaikka satkun startti aina vähän verkkainen onkin.

70Ah:n akun olisi saanu biltemasta vielä halvemmalla(50e) mutta kun se ei ole ihan kotimatkalla ja muistaakseni tuossa akkutestissä biltema ei ollu kylmän virranannossa aivan parhaimmillaan toisin kun exide niin aattelin tällä kertaa olla "säästämättä".

EDIT: Joku tuon testin näköjään on "julkaissut"
http://www.sohva.org/~rimmon/kuvia/akku.pdf

Kylmäkäynnistysjännite näytti olevan bilteman heikko kohta vaikka muuten tasaisen hyvä. Ja toi fulmen on varmaan tuota perus exideä vastaava kun molemmat ovat ei huoltovapaita.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin