Suuttimien putsaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Suuttimien putsaus

Viesti Kirjoittaja Rate »

310.000 ajetun 900:n (-87) K-Jetronic kaipaa pientä säätämistä. En ole vielä tarkastanut suuttimien ruiskutuskuviota, mutta aavistelen että parantamisen varaa on. Tähän mennessä koneelle ei ole tehty mitään. Huomasin myös, että suuttimien tiivistekumit ovat kovat koppurat. Ne pitää ainakin vaihtaa.

Mutta mitä tehdä suuttimille? Alppilan Autohuolto ilmoittaa, että K-Jetronicin ruiskutussuuttimia ei voi huoltaa tai säätää. Uusiminen on ainoa toimenpide.

Onko kukaan yrittänyt putsata suuttimia kotikonstein ja onko siitä mitään hyötyä? Joku mainitsi jossain yhteydessä kaasuttimien puhdistusaineet. Oletteko käyttäneet niitä ja millä menestyksellä?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Suuttimien putsaus

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Voihan ne laittaa petrooliin uimaan pariksi päiväksi ja sitten kovalla paineella tavaraa lävitse.

Tai sitten joltain romunkerääjältä ehjä(t) tilalle.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suuttimien putsaus

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Eipä nuo kalliit ole Motonetissäkään jos uudet ostaa. Saatavuus vain ollut hiukan nihkeää viimeaikoina. Yksi löytyy tällähetkellä. Moton kumit oli aika huonoja suositelen, että investoit marmoritiskiltä orkkikset vaikka ovatkin kalliimmat. Myös sikafleksi toimii jos ei näe tarpeelliseksi ostaa uusia.

Vuotaako suuttimet? Onko käynnistysvaikeuksia?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Suuttimien putsaus

Viesti Kirjoittaja Rate »

En ole tosiaan vielä kunnolla tutkinut ruiskun muotoa ja mahdollista vuotamista. Eräät merkit viittaavat vain siihen, että suuttimia olisi ehkä hyvä huoltaa/päivittää. Polttoaineenkulutus on noussut ja samalla tuppaa aikaisempaa helpommin kastelemaan tulpat. Ja eiköhän 22 vuotta ja 310 tkm ole jo ihan kohtuullinen frekvenssi pienelle huollolle?

Ehkäpä otan tilpit irti ja liottelen niitä jossain litkussa jonkun ajan. Ja sitten vaan kompuralla henkeä vähän läpi.

Tuli mieleen, että ehkä olisi pikkuhiljaa syytä vaihtaa myös pa-pumppu. Sekin on alkuperäinen ja voi sanoa itsensä irti hetkenä minä hyvänsä..
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Suuttimien putsaus

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Miten on kun jotkut puhuu että suuttimia pystyy ihan tehokkaasti puhdistamaan ultraäänipesurilla?

Itse en ole kokeillut mutta sellanen laite löytyy kyllä tarpeeksi läheltä jos sattuisi tarviimaan.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suuttimien putsaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa testata ne kuviot ensin, eikä "mutuilla".

Omassa 900i:ssä tuli polttoaineen kulutukseen lisäys ja se ei käynyt kunnolla pidemmän ajomatkan jäljiltä. Lisäksi ei meinannut pysyä käynnissä. Vika olikin puolassa. Puolan vaihto samanlaiseen b-osaan (7€ purkaamolta) ja homma ratkesi sillä.

Toinen tyypillinen kulutusta nostava vika on virranjakajan alipainekellon rikkoutuminen.

Bensapumppu menee yleensä laakista vainajaksi. Tosin k-jetin pumput on vanhemmiten alkaneet metelöimään ja kurahtelemaan. Ajoittainen "jurahdus ääni" kuuluu koppiin asti esim. paikallaan tyhjäkäynnillä seistessä. Jos pumppu hurisee tasaisella äänellä, niin enpä olisi siitä huolissani.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Suuttimien putsaus

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Rate kirjoitti:En ole tosiaan vielä kunnolla tutkinut ruiskun muotoa ja mahdollista vuotamista. Eräät merkit viittaavat vain siihen, että suuttimia olisi ehkä hyvä huoltaa/päivittää. Polttoaineenkulutus on noussut ja samalla tuppaa aikaisempaa helpommin kastelemaan tulpat. Ja eiköhän 22 vuotta ja 310 tkm ole jo ihan kohtuullinen frekvenssi pienelle huollolle?

Ehkäpä otan tilpit irti ja liottelen niitä jossain litkussa jonkun ajan. Ja sitten vaan kompuralla henkeä vähän läpi.

Tuli mieleen, että ehkä olisi pikkuhiljaa syytä vaihtaa myös pa-pumppu. Sekin on alkuperäinen ja voi sanoa itsensä irti hetkenä minä hyvänsä..
Voisko vuotava kylmäkäynnistyssuutin olla syypää?
S. Niittumaa

99 T8
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Suuttimien putsaus

Viesti Kirjoittaja Rate »

Kiitos hyvistä vihjeistä.

Tuota viimeistä ehdotusta olen itsekin miettinyt, koska käytös parani, kun kytkin kokonaan pois koko kylmäkäynnistinpiirin. Eli nappasin aikakytkimen piuhan veke. Sitä ennen kasteli pariin kertaan aika pahasti.

Taidan tehdä suositellut tarkastukset eli
- alipainesäädin
- puola
- suihkun muoto ja mahdolliset vuodot
- tiivistekumien uusiminen
- kylmäkäynnistyssuuttimen tarkastaminen (itse suuttimelle ei varmasti voi tehdä paljon mitään..?)

Oli hyvä tietää myös pa-pumpun sielunelämästä. Tähän asti pumppu on pärähtänyt iloisesti virrankytkemisen jälkeen sekunnin, kaksi. Muina aikoina en ole ääntä kuullut. Tietysti vähän inhottavaa, jos jysähtää tien päällä. Siksi ajattelin, että pitäisikö ihan varmuuden vuoksi..

Muuten OG pelittää hyvin. Öljyä ei tarvitse lisätä vaihtovälillä, käyntiääni on varsin hienostunut (ei mitään jakoketjurallatusta) ja vaihteistokin pelaa äänettömästi.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suuttimien putsaus

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Doomrider kirjoitti:Miten on kun jotkut puhuu että suuttimia pystyy ihan tehokkaasti puhdistamaan ultraäänipesurilla?

Itse en ole kokeillut mutta sellanen laite löytyy kyllä tarpeeksi läheltä jos sattuisi tarviimaan.

K-Jetin suuttimet ovat hiukan erilaiset ja täysin mekaaniset. Nämä kuluvat myös eri tavalla kuin sähkösuuttimet jolloin varsinaisesti ei mistään pesuista ole iloa.

Tuo virranjakajan alipainekello on myös hyvä olla k-jetissä kunnossa. Jos on kalvo puhki niin aika mopoilla ennakoilla menee. Omasta olis rikki aikoinaan ja uusi taisi kustantaa 114eur... Nyt ajelen vain pelkällä keskipakoennakolla ja ihan hyvin menee. Soppaa pitää kyllä tulla ahdoilla kunnolla kun ei ole ennakon myöhäistystä ahotjen mukaan.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin