Muistelin tuossa, että vaihdosta on jo varmastikkin ainakin 20tkm ja tarkastin huoltokirjasta, olihan ne tulpat vaihdettu "vasta" kesällä -03 lähemmäs 80tkm sitten.
Päätinpä sitten vaihtaa, vaikkei mitään ongelmia olekkaan ollut, ehkä kulutus on vieläkin vähän iso.
Tuommoset NGK BP6ES taisi olla vanhat, ihan hyvän värisethän näytti olevan, mutta nelospytyn tulppa oli märkä ja haisi bensalle. Miksiköhän?
Tilalle tuli nämä mahtavat Bilteman myymät Eyquem-tulpat, ajattelin niiden olevan kelvolliset Saabille, jos kerran Pösöllä käyttävät ensiasennustulppina.
Enpä varsinaisesti huomannut eilen ajossa mitään eroa 80tkm ajetuilla NGK:lla ja uusilla Eyquemeilla, bensan kulutus ehkäpä pikkuruisen väheni. Mittarin mukaan ainakin näytti siltä että 120km matka-ajoa meni alle 10 litralla, mutta eihän noin pienen matkan aikana oikein mitään selvyyttä kulutuksesta saa.
Vaan mikäs mahtaakaan siis olla Saabin (tässä tapauksesas 900c) tulppien vaihtoväli ja onko tuommosia hyvän värisiä ja näköisiä tulppia edes järkeä vaihtaa? Jos vaan putsaisi ja säätäisi kärkivälin.. Vai onko tulppa ihan oikeasti kuluva osa, vaikka päällisin puolin olisikin kunnossa?
Sytytystulppien vaihtoväli
tämä on mielenkiintoinen keskustelunaihe. mielelläni haluaisin ajatella että mitäs niitä tulppia suotta uusimaan, vasta kun alkaa käydä kone huonommin. insinöörimäisemmin ajateltuna voisi ajatella (?) että tulpan kunto vaikuttaa palamistulokseen ja sitä kautta pakokaasupäästöihin sekä moottorin karstoittumiseen? itsekin kyllä olen tuonne 30tkm asti tulppia käyttänyt, yleensä tosin onnistun siihen mennessä jo kerran kastelemaan ne.
onko joku esim tekniikan maailma tehnyt testejä mitkä tekijät vaikuttavat miten paljon moottorin karstoittumiseen?
mulla oli yhdessä ysiysissä kerran edellisen omistajan toimesta sellaist "kolminapaiset" (tähtimäinen muoto) tulpat. mistäs sellaiset on kotoisin, ovatko jotain kalliita pitkäikäisempiä? taisin heittää vesilintua.
onko joku esim tekniikan maailma tehnyt testejä mitkä tekijät vaikuttavat miten paljon moottorin karstoittumiseen?
mulla oli yhdessä ysiysissä kerran edellisen omistajan toimesta sellaist "kolminapaiset" (tähtimäinen muoto) tulpat. mistäs sellaiset on kotoisin, ovatko jotain kalliita pitkäikäisempiä? taisin heittää vesilintua.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tuommosia katselin itsekin tulppia ostaessa, taisi olla NGK BP6ET, kun se "vakio" tulppa on tosiaankin BP6ES.lucaf kirjoitti: mulla oli yhdessä ysiysissä kerran edellisen omistajan toimesta sellaist "kolminapaiset" (tähtimäinen muoto) tulpat. mistäs sellaiset on kotoisin, ovatko jotain kalliita pitkäikäisempiä? taisin heittää vesilintua.
Parempi kipinä moisella pitäisi muka tulla, mutta mahtaako tuommosesta olla vanhassa koneessa mitään apua?
Ovatko tulpat käytännössä ikuisia, jos vaan jaksaa säätää kärkiväliä? Eipä noita auton iässä montaa kertaa tarvitse vaihtaa, jos nämä mun edellisetkin oli 80tkm ajettu ja vielä toimi.
No, kyllä veto vähän taisi parantua kun vaihdoin uudet tulpat, tai sitten vaan haluan uskoa niin..
Miten muuten ihmiset onnistuvat kastelemaan tulppia? Itse en ole koskaan ainakaan Saabin tulppia onnistunut kastelemaan. Se kun on aina ja iänkaikkisesti kertalaaki, kun virta-avainta näyttää.. No tarttee koputtaa puuta, ettei huomenaamulla käy ohraisesti.
taisin vähän liioitella mutta muistan ainakin yhden oman tapauksen, hall anturin johto oli mennyt poikki ja ihmettelin kun ei käynnisty ei, starttasin hullun lailla.akyttala kirjoitti: Miten muuten ihmiset onnistuvat kastelemaan tulppia? Itse en ole koskaan ainakaan Saabin tulppia onnistunut kastelemaan.
toinen tapaus joka ilmeisesti hajotti yhden tulpan (vaihtoon meni koko sarja) oli kun lainasin tuota b-moottorista ysiysiä. siinä on vähän "liian tehokas" ryyppy, sitä ei tarvitse vetää kuin ihan vähän niin kakkua piisaa.
lainaaja oli käyttänyt ryyppyä täysillä, ja pitänyt liian pitkään. palauttaessaan auton tokaisi "muuten hyvä peli mutta pysyy vain ryypyn kanssa tyhjäkäynnillä". (!!) käynnistin auton ihmeissäni ja totesin että käy kolmella ja putkesta tulee sankkaa mustaa savua. jälkeenpäin muistin että ko. autoilijalla on ennenkin ollut ongelmia sisäistää ryypyn toiminta ja tarkoitus

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kiitoksia tästä.mikkoimp kirjoitti:on ihan normaalia tuo että on yksi tulpista märkä kun irroittaa, on ollut imu venttiili auki ja imusarjasta on päässyt loput kaasut sylinteriin ja tulppa kun on hiukan karstainen aina niin siihen imeytyy helposti ja näyttää märältä.

niin ja noista tulpista, äijän 850R volvossa tuli tuommoiset 3-kärki kynttilät merkiltään eyquem, ovat platina tulppien lisäksi ainoat jotka kunnolla toimivat tuossa ripeämmässä satkussa, eli jotain eroa niissä sitten kipinän vahvuudessa pakko on olla, ja olivat siis käytetyt ja huoltovihkon mukaan yli 40 000 km ajetut...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu