900c käynti huononi. Tulpat?
900c käynti huononi. Tulpat?
Noniin, huomasinpa sitten tänään, että käynti on pikkuruisen "heikompaa" kuin ennen. Lämpömittarin ollessa siinä hieman yli valkoisesta vihreällä alueella, kone käy pikkuruisen vaivaisesti ja nopeasti kaasua polkastessa ikäänkuin tukehtuu. Lämpimänä tyhjäkäyntiä käy normaalisti, mutta edelleen nopeasti sotkettaessa talla pohjaan tukehtuu.
Parin viikon sisällä ei ole tehty muuta radikaalia kuin vaihdettu tulpat. Voiko uusissa tulpissa nyt sitten olla jotakin häikkää jo alkuunsa?
Ei turhaan viitsisi ostaa taas uusia ja kokeilla, jos vaikkapa ei vaikutakkaan parantavasti..
Tarkistin juuri ja sytytysjohdot ja alipaineletkut ovat kaikki tukevasti paikoillaan.
Parin viikon sisällä ei ole tehty muuta radikaalia kuin vaihdettu tulpat. Voiko uusissa tulpissa nyt sitten olla jotakin häikkää jo alkuunsa?
Ei turhaan viitsisi ostaa taas uusia ja kokeilla, jos vaikkapa ei vaikutakkaan parantavasti..
Tarkistin juuri ja sytytysjohdot ja alipaineletkut ovat kaikki tukevasti paikoillaan.
Tarkistitko kärkivälin tulppia vaihtaessasi? Ettei olisi liian iso?
Jos päädyt vaihtamaan tulpat, suosittelen paluuta NGK:n tulppiin. Eivät ole hinnan kiroissa nekään (siis BP6ES). Niitä Saabin merkkiliikkeetkin suosivat ainakin 80-luvulla ja niitä olen itsekin menestyksellä käyttänyt tuossa H-moottorisessa kaasarikoneessa. Tosin ei tuon kaasarikoneen pitäisi olla mitenkään erityisen kranttu tulppien merkin suhteen...
Jos päädyt vaihtamaan tulpat, suosittelen paluuta NGK:n tulppiin. Eivät ole hinnan kiroissa nekään (siis BP6ES). Niitä Saabin merkkiliikkeetkin suosivat ainakin 80-luvulla ja niitä olen itsekin menestyksellä käyttänyt tuossa H-moottorisessa kaasarikoneessa. Tosin ei tuon kaasarikoneen pitäisi olla mitenkään erityisen kranttu tulppien merkin suhteen...
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Enpä nyt ole tuota tarkistanut, mutta kyllä tuo aiemmin on toiminut..Vaan miksipä ei olisi voinut kesän aikana mennä jumiin, pitänee aamulla tarkistaa ennen Motonetiin suuntaamista.Jusau kirjoitti:Ootko tarkastanu ilmanputsaripömpelistä, missä asennossa imuilmaa ohjaava läppä on (liekö monessakaan toimii enää edes kunnolla läpän kääntö), alkaa olla pikkuhiljaa sen verran viileää, että ei olisi haitaksi lämmin imuilma pakosarjalta.
Kärkiväliä en säätänyt vaan jäi siihen "tehdasasetukseen" joka paketin mukaan on 0.65mm. Eikös tuolle 0.6-0.7mm ole oikea kärkiväli?Juha96 kirjoitti:Tarkistitko kärkivälin tulppia vaihtaessasi? Ettei olisi liian iso?
Jos päädyt vaihtamaan tulpat, suosittelen paluuta NGK:n tulppiin. Eivät ole hinnan kiroissa nekään (siis BP6ES). Niitä Saabin merkkiliikkeetkin suosivat ainakin 80-luvulla ja niitä olen itsekin menestyksellä käyttänyt tuossa H-moottorisessa kaasarikoneessa. Tosin ei tuon kaasarikoneen pitäisi olla mitenkään erityisen kranttu tulppien merkin suhteen...
Ja tuo tosiaankin toimi hienosti viikon verran tms. kunnes tänäaamuna havaitsin tuon "vian".
NGK:n tulppiin on tosiaankin paluu, jos nuo vaihdan vielä, sillä käynti oli parempi niillä aikaisemmilla 80tkm ajetuilla NGK:lla, kuin näillä nykyisillä tällä hetkellä. Alkuunsa tosiaankin auto kävi uusilla tulpillakin hyvin, mutta ei mielestä yhtään paremmin vaan samalla tavalla kuin vanhoillakin.
Luulisi, että uusilla ja 80tkm ajetuilla tulpilla pitäisi sentään jotain eroa olla?

Ohan se.akyttala kirjoitti: Kärkiväliä en säätänyt vaan jäi siihen "tehdasasetukseen" joka paketin mukaan on 0.65mm. Eikös tuolle 0.6-0.7mm ole oikea kärkiväli?
Sit jos sytytyspuolelta ei löydy vikaa, voisi miettiä onko seos hieman pielessä. Mutta tsekkaa vielä toisilla tulpilla. Ai niin, onko virranjakaja sisältä puhdas ja kuiva?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 900c käynti huononi. Tulpat?
Rikastin toimii?akyttala kirjoitti:Noniin, huomasinpa sitten tänään, että käynti on pikkuruisen "heikompaa" kuin ennen. Lämpömittarin ollessa siinä hieman yli valkoisesta vihreällä alueella, kone käy pikkuruisen vaivaisesti ja nopeasti kaasua polkastessa ikäänkuin tukehtuu. Lämpimänä tyhjäkäyntiä käy normaalisti, mutta edelleen nopeasti sotkettaessa talla pohjaan tukehtuu.
Parin viikon sisällä ei ole tehty muuta radikaalia kuin vaihdettu tulpat. Voiko uusissa tulpissa nyt sitten olla jotakin häikkää jo alkuunsa?
Ei turhaan viitsisi ostaa taas uusia ja kokeilla, jos vaikkapa ei vaikutakkaan parantavasti..
Tarkistin juuri ja sytytysjohdot ja alipaineletkut ovat kaikki tukevasti paikoillaan.
Kalvo kunto ja kaasarin öljy, kaasarin kunto yleensä voipi vaikuttaa kun ilmat taas kylmenee.
#2274
Monesti vanha ja taipaleensa ehtoopuolella oleva tulpanjohto saa sen "pisteen ii:n päälle" juurikin silloin kun sitä nyhdetään irti tulppien vaihdon vuoksi, eli syttyjohdot tarkistukseen.. varmuuden vuoksi vaikka olisivat tuoreetkin tapaukset.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
...koska esimerkiksi minä ajelin menestyksellä Densoilla useamman vuoden. Viimeiseksi pistin NGK:t (pakko oli kokeilla), enkä huomannut eroa.Juha96 kirjoitti:Tosin ei tuon kaasarikoneen pitäisi olla mitenkään erityisen kranttu tulppien merkin suhteen...
Kärkivälistä: Onko noissa tosiaan joku kärkiväli säädettynä valmiiksi? Itse olen aina säätänyt nuo itse, kun kärkiväli on ollut mitä sattuu paketista otettaessa.
Ainoa vekotin, missä huomasin eron, niin T8:ssa ei taida ihan niin hyvin kelvata densot, mitä ngk:t. Ongelmana tuossakin lausunnossa on se, että jakoketju oli venynyt ja venttiilivälykset väärin. Toisin sanoen, pitäisi kokeilla densoilla vielä uudestaan ja katsoa onko nyt eroa ngk:n kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tutkin asiaa ja kyllä se näkyisi muuten olevan kunnossa. Sytkän alipainekello on ehjä ja johdot, pyörijä ja virranjakajan kansikin ovat vaihdettu muutaman kuukauden sisään.
Seosta ei tietenkään voi tuosta vain tarkistaa, mutta viimekeväisessä katsastuksessa se taisi olla 2,0 josta ruuvasin ruuvia 1/4 kierrosta auki, jolloin kulku oli parhaimmillaan. Siitä vielä toinen 1/4 auki ja meni taas huonommaksi.
Kaasariinkin on sisuskaluja vaihdettu jokunen vuosi sitten Länsi-autossa, eli alkuperäisillä osilla tehtynä, joten luulisi olevan kunnossa.
Ja vikahan tuli vasta nyt parin viikon sisään tulppien vaihtamisesta, siksi niitä uskallan epäillä.. Vaan eihän se mikään sattuma olisi, vaikka paljon ajetussa autossa joku muukin vika iskisi melkein yhtä aikaa.
Jokatapauksessa uudet NGK:t on nyt haettu Motonetistä ja maanantaina räplään tulppia. Ostin samalla ihan uuden rakotulkin ja tarkastan ensin noitten Eyquemeiden kärkivälin, jos väli on väärä, säädän ja laitan ne paikoilleen. Jos kärkiväli on noissa oikea, laitan suoraan NGK:t paikalleen.
Havaitsin tuosa Motonetissä käydessäni, että ajossa tosiaankin toimii hyvin, mutta tyhjäkäynnillä tyhjäkäynti on nyt pikkuruisen pienempi kuin vanhoilla tulpilla ja ikäänkuin ontuu pikkuruisen. Ja nopeasti polkastessa tosiaankin meinaa tukehtua..
Voiko seos olla mennyt liian laihalle uusien tulppien myötä?
Seosta ei tietenkään voi tuosta vain tarkistaa, mutta viimekeväisessä katsastuksessa se taisi olla 2,0 josta ruuvasin ruuvia 1/4 kierrosta auki, jolloin kulku oli parhaimmillaan. Siitä vielä toinen 1/4 auki ja meni taas huonommaksi.
Kaasariinkin on sisuskaluja vaihdettu jokunen vuosi sitten Länsi-autossa, eli alkuperäisillä osilla tehtynä, joten luulisi olevan kunnossa.
Ja vikahan tuli vasta nyt parin viikon sisään tulppien vaihtamisesta, siksi niitä uskallan epäillä.. Vaan eihän se mikään sattuma olisi, vaikka paljon ajetussa autossa joku muukin vika iskisi melkein yhtä aikaa.
Jokatapauksessa uudet NGK:t on nyt haettu Motonetistä ja maanantaina räplään tulppia. Ostin samalla ihan uuden rakotulkin ja tarkastan ensin noitten Eyquemeiden kärkivälin, jos väli on väärä, säädän ja laitan ne paikoilleen. Jos kärkiväli on noissa oikea, laitan suoraan NGK:t paikalleen.
Havaitsin tuosa Motonetissä käydessäni, että ajossa tosiaankin toimii hyvin, mutta tyhjäkäynnillä tyhjäkäynti on nyt pikkuruisen pienempi kuin vanhoilla tulpilla ja ikäänkuin ontuu pikkuruisen. Ja nopeasti polkastessa tosiaankin meinaa tukehtua..
Voiko seos olla mennyt liian laihalle uusien tulppien myötä?
Pitäiskö vielä toistamiseen tarkastaa ne alipaineletkut ja vaikka kokeilla, vaikuttaako käyntiin, jos tulppaa lämmönsäätölaitteen tynnyrille menevän letkun, niitä kojelaudan sisällä kulkevia alipaineletkuja kun ei kuitenkaan niin helposti pysty tarkistamaan?
(Tiedän, pitäisi kirjoittaa lyhyempiä virkkeitä.)
(Tiedän, pitäisi kirjoittaa lyhyempiä virkkeitä.)
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Pitänee kokeilla tulpata se, kojelaudan sisään ei tosiaankaan viitsi taas mennä närppimään. Kaikki ilmasuuttimet tosin toimivat niissä asennoissa kun pitääkin, eli pahaa vuotoa ei pitäisi olla, mutta lienee kumminkin kokeilemisen arvoista.Juha96 kirjoitti:Pitäiskö vielä toistamiseen tarkastaa ne alipaineletkut ja vaikka kokeilla, vaikuttaako käyntiin, jos tulppaa lämmönsäätölaitteen tynnyrille menevän letkun, niitä kojelaudan sisällä kulkevia alipaineletkuja kun ei kuitenkaan niin helposti pysty tarkistamaan?
(Tiedän, pitäisi kirjoittaa lyhyempiä virkkeitä.)
Jospa maanantaina sitten, huomena muistan luonnollisesti pyhittää vapaapäivän ja maata vaan..

Oletkos tankannut autoasi, kun ongelma on ollut päällä? Ja jos olet, niin onkos ollut aina sama asema? Meinaan vaan, että jos aseman säiliöön on lurahtunut ns. "huono erä", niin voipi aiheuttaa käyntihäiriöitä jos jonkinlaisia. Tankki täyteen eri asemalla ja toki vain "laadukasta korkeaoktaanista 99+ bensaa tms". Tulipa vaan tuollainenkin vaihtoehto mieleen...
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
9000 CS 2.0t -98
#2482