2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

oli se aika sukkela vaihtaa 8venttiilisen loota tohon, 4 pv meni kun pitää fundeerata välillä ja en vielä jaksanu startata pakoputken tiivisteet kun unohtu ostaa...
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Serkun kanssa kun aktiivisemmin harrastettiin 99/900-kalustoa, niin loota vaihtui kolmessa tunnissa kahdeltaan vapariin. Turbomalliin piti varata lisää aikaa joku 1,5h lisää. :-) Jotkut sanoo tuota operaatiota Saab-sulakkeen vaihdoksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

ei hiiriranne ja ristiselkä vaivainen +40v inssi tietsikän äärestä jaksa ryynätä noin, varsinkin kun tekee soran päällä (tallissakin valua vaan montun ympärillä) suurin osa ajasta menee ihmettelyyn ja roinan ettimiseen ja sovittamiseen. mut kyl nyt kannen vaihtaa päivässä.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

pitihän se arvata että alkoi kannentiiviste oireilla.

olikos tuossa 2.1:ssä jotkut erikoismännät? isompi syvennys?

ei varmaankaan kestä turbottamista eli pitäis vaihtaa turbon männät vai?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siinä on isompi poraus ja eri männät. Turbon männät ei käy siihen halkaisijaeron vuoksi. Tuskinpa pannua kestää turbotusta. Hyvä kun kestää vaparina...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

taitaa olla liian huonolla pidolla ollu 2.1 jos elvytän sen osilla 2d 88 16v sedanin josta on tekniikka ja kojelauta purettu,

ajatuksena olisi sovittaa siihen 8venttiili turbo kone joka on tallissa jo oottelemassa.

2.1 näyttää olevan samat nokka akselit kuin aero t16:sta niin jos matalilla paineilla ajelis niin laittais kuitenkin 2.1 ruiskunohjauksen ja ne siniset suuttimet, näyttäis menevän kahdella jakotukilla kohdalleen k jetronikin suuttimien paikoille. tulppaa ylimääräset reijät a keksii tukevan kiinnityksen tukille imusarjasta. etanoliajossa ei haittaa vaikka antais tarpeellista enemmän soppaa koneelle.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun taannoin laitoin Lh-jetin 8-tappiseen koneeseen, koneistin suuttimien paikkaa 14mm matalammaksi jotta suuttimien päät tulisivat kanavaan oikein. Ne jää aika pahasti katveeseen, jos tyrkkää ne vain tylysti k-jetin suuttimien reikiin. Lisäksi tein suutintukin rst:stä ja pitipä ruiskun lämpöanturia varten holkittaa yksi reikä ja kierteyttää anturille sopiva jenga. K-jetin lämpöaikakytkimessä on eri kierre, kuin Lh-jetin anturissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

ems:än imusarjassa taitaa olla suuttimet letkuilla eikä jakotukista? muuten saattais olla hyvä aihio. pikkusen osaavampi kaveri suunnitteli trionicia 8tappi turboon

tai sit lh 2.4 ruiskupuoli sinisillä suuttimilla ja jakotukin säätökalvon lähtöön :?:
kun ehkä digimittarin veto kojelautaan ja joku mikrokytkin kaasuläpän vipuun + painonappi hyttiin taitaa olla liian epätarkka...
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

eikö kukaan osais sanoa tuosta 2.1 tekniikan tilalle tulevasta t16 koneesta? siis se turbollisen seoskartta huolestuttaa jos käyttää 2.1:n ruiskuboxia, kampuran asentotunnistinta, sytkää tyhjäkäyntimoottoria sinisiä suuttimia lambdaa ym ym eli

pelkkä kone/loota vaihtuu imusarjaa myöten. sama lambda tulee turbon jälkeen.

miten käytännössä toimiii, vetääkö suoraa etanolikäytöllle (nakutus) ja täyskaasukiihdytyksiin jatkuva virransyöttö ryyppysuuttimelle ja muuten 1:pytyltä pulssi sinne? laiha seos isoilla kierroksilla eliminoituu?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

helpotetaan kysymystä.

onko se suutin jakotukin perässä oleva kalvosäädin erillainen turbossa/vaparissa? eli pitänee laittaa turbosta peräisin oleva että saa ahtaessa enemmän ainetta?

kuinka paljon eroa on sinisillä ja keltaisilla suuttimilla? siniset on suuremmat vai?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Turbokoneen kanssa turbon suuttimet, alipainevirranjakaja ja turbon ruiskuhilut.

Vaparikoneen kanssa vaparin suuttimet, EZK+kiinteä virranjakaja ja vaparin ruiskuhilut.

Lyöt kätesi paskaan jos aiot yhtään sekoittaa noita osia keskenään. Joko turbotat kunnolla vaihtaen kaikki tarvittavat osat, tai sitten korjaat vaparin.

Auton saat kyllä käymään tyhjäkäyntiä ja toimimaan pintakaasulla, jos sekoittelet noita osia, mutta tuo ei merkitse sitä, että se toimisi. Vedossa nakuttelee sitten ja jossain vaiheessa menee männänrenkaita katki yms.

Turbossa on eri puristussuhde, virranjakaja ja eri suuttimet+ ruiskun softa ihan syystä.

Vaparin puristussuhde + turbosta kaikki muu = nakuttaa 24/7
Turbon puristussuhde + vaparista kaikki muu = aivan hengetön laitos
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

Jope kirjoitti:Turbokoneen kanssa turbon suuttimet, alipainevirranjakaja ja turbon ruiskuhilut.

Vaparikoneen kanssa vaparin suuttimet, EZK+kiinteä virranjakaja ja vaparin ruiskuhilut.

Lyöt kätesi paskaan jos aiot yhtään sekoittaa noita osia keskenään. Joko turbotat kunnolla vaihtaen kaikki tarvittavat osat, tai sitten korjaat vaparin.

Auton saat kyllä käymään tyhjäkäyntiä ja toimimaan pintakaasulla, jos sekoittelet noita osia, mutta tuo ei merkitse sitä, että se toimisi. Vedossa nakuttelee sitten ja jossain vaiheessa menee männänrenkaita katki yms.

Turbossa on eri puristussuhde, virranjakaja ja eri suuttimet+ ruiskun softa ihan syystä.

Vaparin puristussuhde + turbosta kaikki muu = nakuttaa 24/7
Turbon puristussuhde + vaparista kaikki muu = aivan hengetön laitos
siis tarkoitus on laittaa turbon alakerta ja vaparin ruiskuvehkeet (lisäsuutin rinnankytkemällä ykköspytyn kanssa, vaihtokytkin polkimen alle että suora virta kun kaasu pohjassa) turbon painesäädin. etanolilla tuskin alkaa nakutteleen vaikka on vaparin jakaja kiinni? kulutuskin pysyy kohtuullisempana kun ei käännä sytkää myöhäsemmälle.

mitäs muuta haittaa etanolilla ajaessa kuin liian laiha seos? ja tolla lisäsuuttimella (tai kahdella) saa riittävästi ainetta ja kiinteä sytkäennakko ei haittaa.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja Jope »

CHEVY2.8D kirjoitti:siis tarkoitus on laittaa turbon alakerta ja vaparin ruiskuvehkeet (lisäsuutin rinnankytkemällä ykköspytyn kanssa, vaihtokytkin polkimen alle että suora virta kun kaasu pohjassa) turbon painesäädin. etanolilla tuskin alkaa nakutteleen vaikka on vaparin jakaja kiinni?
Ei varmasti niillä puristuksilla nakuta bensallakaan jos pelkän turbon alakerran vaihdat paikalleen ja muuten pidät vaparin osat. Lopputuloksena on lisäksi sitten luultavasti laiskin koskaan ajamasi saab.
kulutuskin pysyy kohtuullisempana kun ei käännä sytkää myöhäsemmälle.
Suosittelen pistämään sytkän ees jotenkin tontille etanolia varten, niin kulkee edes johonkin.
mitäs muuta haittaa etanolilla ajaessa kuin liian laiha seos? ja tolla lisäsuuttimella (tai kahdella) saa riittävästi ainetta ja kiinteä sytkäennakko ei haittaa.
Kyllä se varmaan sillä eteenpäin kulkee. Jään mielenkiinnolla odottamaan käyttökokemuksia, kun saat projektin valmiiksi. Empiiriset havainnot ovat usein parhaita, selviää konkreettisesti että kannattiko vai ei.

PS. jos jätät EZK:n kiinteän virranjakajan, sun täytyy jättää EZK myös muuten käyttöön.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

plus EZK:n sytkää ei säädetä jakajaa kääntämällä koska hall-anturi on siinä ainakin kampuran päässä. Eri asia on toki millainen sekamelska tästä tulee ja missä se hall-anturi on...
Vastaa Viestiin