Saab 900 V8

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Morjens.
Tuossa vällillä tullut villejä ajatuksia eksoottisemmasta koneesta Saabiin.
Triumph käytti aikoinaan Saabin konetta TR7 autossa. Pieniä eroavaisuuksia toki oli, mutta pääpiirteissään sama. Tästä koneesta Triumph muokkasi V8sin Stag malliinsa.
Lisättiin vain toinen mokoma sylintereitä vastakkaiselle puolen ja kampuraan mutkia lisää, niis se oli siinä. (tällä saatiin sitten kansitiiviste ongelmat tuplattua :? )
Noita koneita on sumujen saarilla tarjolla, kun vaihtavat Roverin kasia tilalle.
Tuon kun saisi lusikoitua 900 sen konetilaan ja jollain opilla vielä leimattua, niin olisi aika hauska harraste Saab... Onko kukaan moista mittonut, kuinka se mahtuisi konetilaan, ja lyökö virkamies stopin heti koko hommalle...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Ajatus 99+V8 on myös kutkuttanut mieltä silloin tällöin, testasihan Saab Triumphin V8:a 99:ssä mallin alkuaikoina.

Alkupään 99:ien kone oli Ricardon papereiden pohjalta Triumphin ja Saabin yhteistyötä, ja lopullinen suunnittelu ja valmistus tapahtui Englannissa - Saab hoiti testauksen. "Puhtaasti" Saabin kone lienee sitä seurannut B-moottori, joka on sekin monelta osin kuin paranneltu Triumph. Kansi on Triumphin koneessa 45 asteen kulmassa, jotta britit saivat samalla kertaa veekasin ja Saab käyttökoneen (käytettiin myös Triumphin Dolomitessa).

Olisihan se hauskaa kohdata ne suunnittelun ongelmat, mitä seuraa 99:stä ja 3.0L V8:sta :). Vajaa jäähdytys, lisääntynyt paino keulalla jne.. 900 on huomattavasti mukavampi ja ennen kaikkea tilavampi aihio. On hyvä saada vielä kätensä ja työkalunsa mahtumaan johonkin väliin.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Varmaan ennenki postattu foorumille 8)

http://www.youtube.com/watch?v=3v0moSH1xYU
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

HAA!
Eli en ole yksin tuon ajatuksen kanssa!
Mitään järkeähän tuossa ei sinällään ole, Kone ei mikään kovin luotettavan maineessa ole...
Silti harraste autossa, mitä sitten.
Nuo jäähdytys, ja siitä seuranneet kannentiiviste ongelmat olivat tuossa kasissa aika yleisiä, ja siksi kai moniin Stagiin on pultattu tilalle Roverin kasi, joka on lähes ikuinen. (lue matalaviritteinen :D )
Silti sen kasin look sopii Saabin pellin alle kuin nyrkki silmään, sehän on kuin olisi oikea Saabin kasi...
Ne Strombergin kaasarit syrjään, ja ruiskua rakentelemaan, mahtuisi konepeltikin paremmin kiinni...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja ristos »

Eikös Saab-Valmet Linnavuoressa tehnyt Saabille V8:sin ja taisi se käydä ajossakin. Mutta ei se koskaan tuotantoon asti päätynyt. Moottori oli myös Ellivuoressa silloin IntSaab 2011 Suomen tapahtumassa. Aiheesta on ollut myös juttua Saabistissa, mutta en muista lehden numeroa. Joku tietävämpi sen tänne laittaa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu tonnarin keulalla.

ja mitä ahtauteen tulee ni onhan suomessa v8 opel kadetinkin pellin alla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

ristos kirjoitti:Eikös Saab-Valmet Linnavuoressa tehnyt Saabille V8:sin ja taisi se käydä ajossakin. Mutta ei se koskaan tuotantoon asti päätynyt. Moottori oli myös Ellivuoressa silloin IntSaab 2011 Suomen tapahtumassa. Aiheesta on ollut myös juttua Saabistissa, mutta en muista lehden numeroa. Joku tietävämpi sen tänne laittaa?
Jep, teki. Se oli tehty tästä uudemmasta koneesta samaan tyyliin, mitä Triumph teki tästä vanhasta, muistaakseni 16 venan kansia joita käytettiin peilikuvina... Tuota konetta testattiinkin Saabissa ihan ajossa. Esiteltiin röllimetsän johdolle, mutta he eivät lämmenneet idealle, ja se jäi sitten siihen...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5335
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Saab valmisti 48 tai 49 auton koe-erän 99:stä tuolla Triumphin V8-moottorilla 70-luvun alkupuolella. Tieto löytyy netistä kun laittaa hakusanaksi saab 99 V8. En muista enää suoria linkkejä. Energiakriisi kuulemma tappoi suunnitelman ja ruvettiin kehittämään turbo-Saab.
9000sport
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 13:03

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja 9000sport »

Onko kukaan nähnyt kuvaa noista autoista ja niiden konetiloista?
Olli Vikström
96-76, 99-69,70,71,73,74,74cab,76,77,78,79,83, 900,Finladia projekti-80,88,89,92
900ng-cab-95, 9-3og aero cab -02 9000-85,89,90,93,98, NG9-5 tutbo6 xwd Aero
Paljon ex:iä
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ainakaan tuolloin, kun etsin, ei kuvaa löytynyt mistään.
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Ja hitsin hitsi, mihin nuo koesarjan autot on hukattu...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja aero »

XJ6 kirjoitti:HAA!
Eli en ole yksin tuon ajatuksen kanssa!
Et todellakaan ole.
XJ6 kirjoitti:Onko kukaan moista mittonut, kuinka se mahtuisi konetilaan, ja lyökö virkamies stopin heti koko hommalle...
Paino on yksi kysymysmerkki, etuakselin kantavuuden kun pitää riittää. Tehon puolesta virkamiehellä ei ole nokan koputtamista, kun tuo Stag-V8 on samaa teholuokkaa perus 8v Turbon kanssa. Sen sijaan tilavuudessa tuleekin kämmentä vastaan - se kun saa isoimpaan vertailumoottoriin verrattuna kasvaa huimat 25%, niin OG900:n maksimi ilman erikoislupia on n. 2,1*1,25=2,6l Stagin koneen ollessa kolmelitrainen. Kombinaatio tarvii siis erikoisluvan tai onnistua vakuuttamaan virkamies iskutilavuuden pienentämisestä.

Ferrarilla olisi kaseja 2-litraisesta eteenpäin, mutta useimmiten kasin myötä halutaan crossplane -kasille tyypillinen hörpöttävä käyntiääni ja Ferrarin koneet on flättejä ja todennäköisesti vähintään vaikeita sekä kalliita hankittavia. Muistaakseni Yamaha on myös tehnyt pieniä kaseja, mutta ainakaan mulla ei ole hajuakaan missä niitä on käytetty eli millainen homma olisi moinen löytää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Jep, samaa itsekkin laskeskelin, että moottori koon kasvuun voi tökätä, ei tehon.
Silti liikutaan mielestäni siinä ja siinä alueella...

toki ainakin ennen oli, että näissä muutos asioissa luettiin sääntöjä pilkun tarkasti, 0,01 yli jossain on yli, ja se siitä. Korinvaihto projektin aikoinaan läpi vieneenä tiedän...

Pitäis käydä konttorilla vähän jututtamassa miten suhtautuvat...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 900 V8

Viesti Kirjoittaja rr »

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin