900 i 16 käyntiongelmat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Moi ! Auto 900i 16- 91, ajettu 230 000 km, autossa ihmeellinen käynnistysongelma. Välillä käynnistyy hyvin ja välillä ei ollenkaan. Autosta on mitattu polttoaineen paineet joka ohjekirjan mukainen, puola vaihdettu, sytytysyksikkö vaihdettu, tulpat vaihdettu, asentoanturivaihdettu (käytetty), puristukset mitattu, virranjakaja käyty läpi jne. Startti pyörii hyvin, kipinä tulee tulpille mutta auto vaan ei käynnisty.
Kuukausia sitten kun ongelmat alkoivat vaihdettiin tulpat ja sen jälkeen toimi muutaman viikon hyvin. Käytin katsastuksessa ja kaikki arvot olivat hyvät.Osaako kukaan kertoa missä voisi olla vika ja mitä pitäisi tehdä?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja stara »

eikä jätä mitään vikailmoituksia ?onko käytetty testerissä ?
- toimiiko huikkasuutin
- läppäkotelon potikka
- ilmamassamittari
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Kaveri joka laittaa kertoi ettei jätä vikailmoitusta, ei edes check engine merkkivalo syty.
Kuinka saa testattua mainitsemasi asiat. Tulpat ainakin kastuu kun yrittää käynnistää.
Laitoin tankkiin suuttimien puhdistusainetta ja ajoin n. 300 km ja sen jälkeen alkoi ongelmat. Vaikka aineella olla osuutta asiaan ?
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Piti siis kirjoittaa voiko suuttimen puhdistusaineella olla osuutta asiaan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23999
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Jos ce valo on palanu?
Millä luettu vikakoodit?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja stara »

- siis kun käynnistyy, niin pysyykö käynnissä ja voiko ajella normaalisti ?
- kun/ jos saat käyntiin, niin kunnon testerillä kyllä löytyy melkein mikä vaan vika, esim joku alipineletku tms letku voi olla halki/ vuotaa, jopa jarrutehostajan kalvokandee poissulkea tukkimalla letku yms
- kun ei käynnisty niin lupaileeko edes ?

kokeilepa antaa erillispiuhalla/ hauenleualla suoraan sähköä/ maata puolan ko napoihin, meinaan jos vaikka piuhan kontaktit huonot
- onko pyörijä kans vaihdettu tai ainakin mitattu n 1 kilo- ohmi on ohje
- voiskohan lambda moista tehdä, en tiiä,.... kerran yks kamu vanhan saappaan ajo korjaamon pihaan ja siihen sykähti eikä lähtenyt, ilmoitti lambaadaa syypääksi korjausten jälkeen, hieman epäilin että niin radikaalissti vaikuttaisi..
Viimeksi muokannut stara, La Loka 25, 2014 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja ristoj »

- Sitä en tiedä millä vikakoodit luettu.
- CE valo syttyy kun laittaa virrat ja sitten sammuu.
- Kun saa käyntiin pysyy käynnissä ja voi ajaa yleensä melko normaalisti. Välillä ei hyväksy nopeaa kaasun painnallusta, vaan meinaa sammua.Kun laittaa varovasti kaasua ottaa normaalisti kierroksia
- kun ei käynnisty niin ei edes lupaa
- sanoi että puola mitattu ja arvot kohdallaan
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

olisiko bensapumppu tekemässä hidasta kuolemaa , ¨välillä toimii välillä ei ,tankki täynnä jaksaa tehdä paineen ,tankki alle puolenvälin ei jaksa nostaa painetta
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja stara »

tuohon kylmäkäynnistyssuuttimen liitoksiin on suht helppo viritellä bensapainemittari väliaikaisesti. Vaikka ei olisikaan mittaria, niin vertailevaa tiedettä voi tehdä, kun irroittaa suuttimen laipastaan ja katsoo miten reippasti ruittaa esim silloin kun ei starttaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Bensapumpun paine on mitattu ja se oli 3 baaria (muistankohan oikein tuon yksikön).
Firma joka koettaa laittaa autoa on ihan ihmeissään kun mitään järkisyytä ei löydy.Käynnistyy välillä hyvin ja sitten ei ollenkaan
jara
"Viggen"
Viestit: 652
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja jara »

Just yhden saapistin kanssa tuli puheeksi nuo autosi ongelmat. Oletko tai onko kukaan tarkistanut maadoituspistettä siinä jäähdyttäjän vieressä? Löytyy sieltä mihin menee akulta miinuskaapeli.
Se hyvä putsata kun tahtoo hapettua ja ruostua.
Halpa ja helppo kohde tsekata.
Tarkista myös akku...
Ei näillä varmaan korjaannu mut voi kokeilla.
Huonon akun tai maadoituksen takia on joskus tehty turhia ja kalliita osien vaihtamisia.

Ja kohta joku asioista paremmin perillä oleva kommentoi tätäkin neuvoa., :wink:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja stara »

ilman mutta noi maadoituspuolen kontaktit pitää olla kunnossa, jos ei ole älytty tuota yleistä vikaa huomioida. putsailee liitokset ja tarvittaessa parantelee kaapelin kiinnityksen kenkään esim tinaamalla uusitun puserruksen jälkeen. minä panin kuparitahnaa liitoksen suojaksi.
startissa jännite laskee ja älyboksit lopettavat yhteistyön kun jännite liikaa laskee, ehkä noin 10--11 v paikkeilla?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Rumpsis 99/90
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Rumpsis 99/90 »

Jos tulpat kastuu ? Tulee bensaa liikaa jos muka kipinä on kunnossa, tai sit ei vaan ole puristuksen alaista kipinää vaikka "irtotulpalla"sitä tuleekin eli kipinän korkeajännite puolella on vikaa,puola?puolan johto? virranjakajanpyörin? virranjakajankansi?tulpanjohdot? tulpat? Vai kastuuko tulpat
jäähdytysnesteestä?
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Puola vaihdettu, virranjakajankansi ja pyörin vaihdettu, tulpat vaihdettu.Bensasta kastuu.Kuinka saa varmistettua että kipinä tulee puristuksen aikana ? Ja miksi voisi saada liikaa bensaa?
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: 900 i 16 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

samaa vikaa kun meilläkin ehdotan asentotunnstinta.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Vastaa Viestiin