SAAB 900 vaihelaatikon viat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja stara »

mulla on muuten purettuna laatikon osia, jos sattuu olemaan käyttöä jollekin palikalle. en pysty nyt mieltämään miten paksusta renkaasta kyse, mutta aika ohut varmaan. herkästi palavat poikki , eli hitsi kandee tähdätä perusaineen puolelle, koska ei kait se rengas sen hitsin yli enää pääse lipsumaan. hitsiä tosin saanee vain näkyvälle kyljelle akselia. lyhyitä heftejä siihen akselille viereen, kasvattaa sitten hefteillä pikkuhiljaa lisää jos tarvitsee.

Kannattaa muuten kokeilla karkaistun renkaan hitsattavuutta etukäteen erikseen ettei tule ylläreitä, sellainen kokemus on, jotta jousilanka palaa helpommin poikki, koska siinä on hiiltä enemmän kuin "pataraudassa". Hitsikohta jollain öljynpoistoaineella hyvin putsattava, koska höyrystyvä öljy estää kunnon tartuntaa juurikin siihen renkaaseen, joka uran syystä sitä oljyä herkästi imee.( jos öljyä sinne putsaamisenkin jälkeen pikkasen jää)
Ruostumaton mig-lanka palaa pienemmällä virralla kuin tavallinen eikä hitsi karkenisikaan siten, mutta sitähän ei yleensä ole maisemissa.
eipä luulisi tuon kovin ihmeellisiä heftejä kaipaavan, kun tarkoitus on ilmankin niitä pysyä.
eipä siinä mitään voi oikein hävitäkään, kun yrittää.
klemmareiden yms pysymiseen en oikein usko.
jos on varmaa, että tilaa on toisellekin renkaalle sihen viereen, niin ehkä kannattaa se siihen laittaa lisäksi ja hitsaamista sen kanssa ensin yritellä ? siten ei ainakaan varsinaista heti polta poikki, jolloin tilanne oleellisesti huononisi.
olisko vielä niin, jotta pyrkii renkaan päät kääntämään hitsauspuolelle ja paneutuu heftien sijoittamissen niiden lähelle, jos ei niistä aukea, niin ei kait pääse lipsumaan.

----------------------------
Saap askia kirjoitti:
Juho80 kirjoitti:Jos se lukkorengas on karannut, niin sen pystyy käsittääkseni korjaamaan avaamalla laatikon kyljestä etummaisen luukun apukuskin puolelta. Ei tarvitse konetta nostella.
Joo käytettiin tämä sitten merkkikorjaamollakin, kun olin auton vitosella ajellut siihen lähistölle muiden vaihteiden häviämisen jälkeen. Sanoivat jotta kone pitää nostaa pois ja kustannuksia tulee epämääräinen summa, kun työtä on äärettömästi. Tuotiin auto sitten kotiin ja avasin tuon luukun. Rengassokka siinä näkyi olevan siirtynyt. Sokan saisi helposti paikalleen, mutta vaihdettua ei saa purkamatta kaikkea. Sokka ei varmaan pysyisi urassaan, kun se on aika pyöreä. Miten noita on korjattu? Rautalangalla? Pari letkuklemmaria akselin ympärille peräkkäin pitäisi paikallaan, mutta ei mahdu pyörimään, kun vitosen siirtohaarukka tulee siihen lähelle. Pellistä voisi taivuttaa pari senttiä pitkän putken siihen ja hitsata sauman kiinni, kun on hyvin näkösällä kyllä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kokeilisin puhdistusta ja laakerilukitteen kera rengas takaisin paikalleen. Sitten antaa lukitteen kovettua rauhassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Miten ois tuommonen vetarin kumin lemmari, joka väkivalloin taivutetaan paikalleen? Mahtusko se pyörimään?

Jos hitsaat niin älä sitä hitsiä vaan akseliin tarjoa vaan tee hitsaus niin että tosiaankin vain peltiin tulee sitä saumaa. Nuo akselit on niin karkaistuja että ne murtuu heti siitä hitsaussauman ympäriltä.

Saap askia kirjoitti:
Juho80 kirjoitti:Jos se lukkorengas on karannut, niin sen pystyy käsittääkseni korjaamaan avaamalla laatikon kyljestä etummaisen luukun apukuskin puolelta. Ei tarvitse konetta nostella.
Joo käytettiin tämä sitten merkkikorjaamollakin, kun olin auton vitosella ajellut siihen lähistölle muiden vaihteiden häviämisen jälkeen. Sanoivat jotta kone pitää nostaa pois ja kustannuksia tulee epämääräinen summa, kun työtä on äärettömästi. Tuotiin auto sitten kotiin ja avasin tuon luukun. Rengassokka siinä näkyi olevan siirtynyt. Sokan saisi helposti paikalleen, mutta vaihdettua ei saa purkamatta kaikkea. Sokka ei varmaan pysyisi urassaan, kun se on aika pyöreä. Miten noita on korjattu? Rautalangalla? Pari letkuklemmaria akselin ympärille peräkkäin pitäisi paikallaan, mutta ei mahdu pyörimään, kun vitosen siirtohaarukka tulee siihen lähelle. Pellistä voisi taivuttaa pari senttiä pitkän putken siihen ja hitsata sauman kiinni, kun on hyvin näkösällä kyllä.
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: SAAB 900 vaihelaatikon viat

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

Kiitän neuvoista, kun jäi keväällä kiittämättä. Tuossa kuvien kanssa ongelma ja oma ratkaisu siihen:

http://www.haapasalontila.fi/Saab900.html
kimmoa kirjoitti:Miten ois tuommonen vetarin kumin lemmari, joka väkivalloin taivutetaan paikalleen? Mahtusko se pyörimään?

Jos hitsaat niin älä sitä hitsiä vaan akseliin tarjoa vaan tee hitsaus niin että tosiaankin vain peltiin tulee sitä saumaa. Nuo akselit on niin karkaistuja että ne murtuu heti siitä hitsaussauman ympäriltä.

Saap askia kirjoitti:
Juho80 kirjoitti:Jos se lukkorengas on karannut, niin sen pystyy käsittääkseni korjaamaan avaamalla laatikon kyljestä etummaisen luukun apukuskin puolelta. Ei tarvitse konetta nostella.
Joo käytettiin tämä sitten merkkikorjaamollakin, kun olin auton vitosella ajellut siihen lähistölle muiden vaihteiden häviämisen jälkeen. Sanoivat jotta kone pitää nostaa pois ja kustannuksia tulee epämääräinen summa, kun työtä on äärettömästi. Tuotiin auto sitten kotiin ja avasin tuon luukun. Rengassokka siinä näkyi olevan siirtynyt. Sokan saisi helposti paikalleen, mutta vaihdettua ei saa purkamatta kaikkea. Sokka ei varmaan pysyisi urassaan, kun se on aika pyöreä. Miten noita on korjattu? Rautalangalla? Pari letkuklemmaria akselin ympärille peräkkäin pitäisi paikallaan, mutta ei mahdu pyörimään, kun vitosen siirtohaarukka tulee siihen lähelle. Pellistä voisi taivuttaa pari senttiä pitkän putken siihen ja hitsata sauman kiinni, kun on hyvin näkösällä kyllä.
Vastaa Viestiin