Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
ai hitto tuollainen virtalukonpohja on tos hyllys. jemmataan 20vuodeksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Pientä päivitystä.. Tuli tänään kokeiltua käyntiin. Oli ihan pikkusta vaille että ei lähtenyt käyntiin. Ja kun lopetti starttaamisen auto jäi melkein käymään. Katsottiin tulpat. Tulpat on bensasta märät, ja bensa myös haisee. Bensaa siis auto saa. Mutta pyörijää autoon ei ole vaihdettu. Se on ostettu mutta ei olla vaihdettu. Se on tuntui olevan todella tiukassa kun koitin sitä ottaa irti.
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Sinuna tekisin niin että vaihtasin sytytystulpat. Kattoo että varmasti juuri oikeanlaiset sun autoosi sopivat ngk:t ja tarkistaa vielä uusistakin varmuudeksi kärkivälikin ennen kiinnilaittoa. Märät tai kuluneet tulpat ni voi temppuilla nekin.
Pyörijä on välillä tiukka, mulla yksi tarvikeversio 8v lähti palasina väkisin otettuna vasta irti. Aito boschan sulla tietenkin kiinni nyt menossa, tarvike ei niin hyviä kokemuksia ja hintaeroa ei noilla paljoa ole Näkeehän siitä kyllä päältäkin onko miten kulunut tai hapettunut liuska, jos ei ihan paska niin tuskin tuon käynnistymättömyyden takana on etenkin jos jakajankoppa (tietenkin aito bosch) ja nastat on kunnossa.
Pyörijä on välillä tiukka, mulla yksi tarvikeversio 8v lähti palasina väkisin otettuna vasta irti. Aito boschan sulla tietenkin kiinni nyt menossa, tarvike ei niin hyviä kokemuksia ja hintaeroa ei noilla paljoa ole Näkeehän siitä kyllä päältäkin onko miten kulunut tai hapettunut liuska, jos ei ihan paska niin tuskin tuon käynnistymättömyyden takana on etenkin jos jakajankoppa (tietenkin aito bosch) ja nastat on kunnossa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Joo.. Tulppia katsoessa tuli havaittua että yksi tulppa oli erilainen kuin muut. Muut olivat platina tulppia, yksi ei. Elikkä olisiko tämä ainoa oikea tulppa tuohon minun iin ? NGK BCPR5EIX/BCP5EVX
Sopivuudet:
- 900i-16-2,1 BCP5EVX (nykyään yleensä korvaava BCPR5EIX-iridium) Tuo kyseinen tulppa siis motonetin sivuilta. Vai kävisikö myös NGK BCP5ES
Sopivuudet:
- 900i-16-Kat BCP5ES tuohon 2,1 moottoriin, mikä minulla on?
Sopivuudet:
- 900i-16-2,1 BCP5EVX (nykyään yleensä korvaava BCPR5EIX-iridium) Tuo kyseinen tulppa siis motonetin sivuilta. Vai kävisikö myös NGK BCP5ES
Sopivuudet:
- 900i-16-Kat BCP5ES tuohon 2,1 moottoriin, mikä minulla on?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Niin, kun nuo 2,1 moottorille juurikin tarkoitetut tulpat maksavat huomattavasti paljon enemmän kuin norm. 16V Kat moottorille tehdyt tulpat. Käyvätkö normaalit tuohon 2,1 moottoriin vai pitääkö ostaa juuri tuolle moottorille tehdyt?
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Tulpista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&p=707357
koneen ja ruiskun maadotusten putsaus varmuuden vuoksi, ei siitä haittaakaan ole:
Ruiskun maadoitukset (kaksi mustaa johtonippua tyhjäkäyntiventtiilin vieressä)
Lisäksi ei haittaa jos putsaa maadoituspisteen jäähdyttäjän "alla" olevasta palkista, akun puolelta.
Laita vielä vaikka lisämaadoitus akun MIINUS-navasta runkoon, vaikka starttikaapelilla. Jatkossa kiristä ensin plussa ja sitten vasta akun miinus, niin et saa rytkyjä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&p=707357
koneen ja ruiskun maadotusten putsaus varmuuden vuoksi, ei siitä haittaakaan ole:
Ruiskun maadoitukset (kaksi mustaa johtonippua tyhjäkäyntiventtiilin vieressä)
Lisäksi ei haittaa jos putsaa maadoituspisteen jäähdyttäjän "alla" olevasta palkista, akun puolelta.
Laita vielä vaikka lisämaadoitus akun MIINUS-navasta runkoon, vaikka starttikaapelilla. Jatkossa kiristä ensin plussa ja sitten vasta akun miinus, niin et saa rytkyjä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Kiitos kaikille neuvoista! Akku täyteen virtaa. Motonetin NGK tulpat paikalleen, kertalaakista käyntiin! Annettiin käydä rauhassa. Auto ei röpötä, ottaa kierroksia kuin ennen vanhaan. Autoon tulee lämpöä paremmin kuin mihinkää muuhun. Ja kun auton sammuttaa, auto lähtee silti käyntiin heti. Legendaarinen auto!
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Hienoa että toimii taas
teesalaman mainitsemat maadotukset toivottavasti kävit tai käyt läpi niin ei tarvitse arpoja valojen, flektin, pyyhkijöiden, puhallinmoottorin jne toimimattomuutta. Nuo maadoitusliitinten juuresta esim jäähdyttimen kulmalla ainakin mulla ollut murtuneitakin piuhoja.
teesalaman mainitsemat maadotukset toivottavasti kävit tai käyt läpi niin ei tarvitse arpoja valojen, flektin, pyyhkijöiden, puhallinmoottorin jne toimimattomuutta. Nuo maadoitusliitinten juuresta esim jäähdyttimen kulmalla ainakin mulla ollut murtuneitakin piuhoja.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Jaa! Perutaanpa eilinen! Eipä lähtenyt käyntiin enään. Ihan hieman lupaili, mutta: Pyörittää vaan ei lähde käyntiin. Joka ikinen kerta kun auton eilen yritti laittaa käyntiin, auto lähti käyntiin ja hyvin!
Mikä kumma tätä autoa vaivaa? Lisäehdotuksia? Noh, ainakin tulpat nyt tilannetta hieman paremmaksi muuttivat mutta, ei ollut se todellinen ratkaisu ongelmaan, näköjään..
Mikä kumma tätä autoa vaivaa? Lisäehdotuksia? Noh, ainakin tulpat nyt tilannetta hieman paremmaksi muuttivat mutta, ei ollut se todellinen ratkaisu ongelmaan, näköjään..
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Koska en ola autoa nähnyt, niin veikkaan:
-bensapumppu, koota koputellaan tankkia alhaalta, samalla kun toinen starttaa
-asentoanturi, jota jo alussa veikkailtiin. Sitä kai voisi kokeilla kylmäsprayllä viilentää (vaikka ulkona onkin kylmä ja myös kone on kylmä)
Kokeilitko ottaa ilmamassamittarin liittimen irti ja startata.
Putsasitko nuo maadoitukset?
-bensapumppu, koota koputellaan tankkia alhaalta, samalla kun toinen starttaa
-asentoanturi, jota jo alussa veikkailtiin. Sitä kai voisi kokeilla kylmäsprayllä viilentää (vaikka ulkona onkin kylmä ja myös kone on kylmä)
Kokeilitko ottaa ilmamassamittarin liittimen irti ja startata.
Putsasitko nuo maadoitukset?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Kokeile vielä toisenmerkkisillä tulpilla. NGK:t eivät siedä kastumista ja menevät yleensä mykiksi kerrasta ja vanhoissa autoissa eivät kaikki säädöt välttämättä ole ihan kohdallaan. Olethan kokeillut pitkää starttia kaasupoljin pohjassa?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Kiitoksia vihjeistä! Ei, en ole kerinnyt katsoa maadoituksia, vielä. Bensaa saa, ja todella hyvin. Bensa on aina alkanut haisemaankin kun on yrittänyt autoa käynnistää. Lisätietona että auto oli sukulaisella käytössä ennen, ja kun vika tuli tuohon autoon niin hän oli aikoinaan vaihtanut sytytyspuolan, ja auto oli lähtenyt heti käyntiin, mutta hetken päästä alkanut röpöttämään. Ja autossa on nyt siis kiinni Bilteman suurteho puola.. Ja kävi ilmi että luettelossa kyseisestä puolasta sanotaan että vastus pitää vaihtaa mikäli alkuperäinen. Ja mitään vastusta ei olla kyllä vaihdettu. Mutta asentotunnistinta epäilen itsekkin kyllä.. Mutta siis, todella monet sanovat että vaikuttaa vain jos on moottori lämmin
Mutta mielenkiintoista että auto kertakaikkisesti lähti eilen käyntiin kuin palmun alta, vaikka moottori oli lämpötilaltaan ainakin mittarin mukaan lähes täysin nollissa. On sen verran hyvä ja hieno auto, että pakko saada kuntoon! Voisi tosiaankin kuivata ne tulpat ja testata.
Mutta mielenkiintoista että auto kertakaikkisesti lähti eilen käyntiin kuin palmun alta, vaikka moottori oli lämpötilaltaan ainakin mittarin mukaan lähes täysin nollissa. On sen verran hyvä ja hieno auto, että pakko saada kuntoon! Voisi tosiaankin kuivata ne tulpat ja testata.
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
No jos se saa varmasti bensaa, niin sitten luulis asentoanturinkin olevan ehjä. Jos se ei anna signaalia, niin ei bensapumpunkaan pitäisi pyöriä.
Katso nyt ne maadoitukset siitä koneen päältä, nostokorvan vieressä kaksi 13 mm pulttia joiden alla monta mustaa johtoa. Siinä on kaikki ruiskun madotukset, pientä putsausta niin saa ne ainakin varmasti kuntoon.
Jos tuo kaasu pohjassa startti auttaa, niin voisinhan vielä putsata tyhjäkäyntimoottorin, IAC-valve. Sen pitäisi kyllä toimimattomanakin olla jousella vähän auki, mutta voihan olla niin kökkönen että jumittaa?
Jos mittailemaan haluat ruveta, niin
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... tart24.htm
Tyhjäkäyntiventtiili:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &hilit=Aic
(Sinulla on tuossa LH 2.4.2)
Vikakoodejakin voi yrittää lukea:
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... 4codes.htm
(Palaako check engine valo?)
Katso nyt ne maadoitukset siitä koneen päältä, nostokorvan vieressä kaksi 13 mm pulttia joiden alla monta mustaa johtoa. Siinä on kaikki ruiskun madotukset, pientä putsausta niin saa ne ainakin varmasti kuntoon.
Jos tuo kaasu pohjassa startti auttaa, niin voisinhan vielä putsata tyhjäkäyntimoottorin, IAC-valve. Sen pitäisi kyllä toimimattomanakin olla jousella vähän auki, mutta voihan olla niin kökkönen että jumittaa?
Jos mittailemaan haluat ruveta, niin
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... tart24.htm
Tyhjäkäyntiventtiili:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &hilit=Aic
(Sinulla on tuossa LH 2.4.2)
Vikakoodejakin voi yrittää lukea:
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... 4codes.htm
(Palaako check engine valo?)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Touko 03, 2014 11:05
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Tuli käytyä kattomassa autoa. Vaihdettiin puola alkuperäiseen, kuivattiin tulpat, lähti käyntiin. Kävi aluksi taas röpöttämällä mutta käynti tasaantui nopeasti. Auto kävi hyvin ja lähti myös monien sammutuksien jälkeenkin käyntiin. Rajaisin vian puolaan, puolan johtoihin, virranjakajaan. Tulpilla oli silti positiivinen vaikutus autoon sillä niiden kuivaamisen jälkeen auto sentää lähtee käyntiin. Valitettavasti maadoituksia ei kerennyt vieläkään putsata, mutta täytyy nekin ehdottomasti katsoa, kun aikaa tulee.
Re: Saab 900i 2,1 16v -92 käynnistys ongelma
Kone sulla siis tuossa B212
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... /tandning/
http://webshop.saabparts.com/v4-99-90-9 ... tem-99-900
Jos siis tarttee uutta osaa tilailla.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-7 ... /tandning/
http://webshop.saabparts.com/v4-99-90-9 ... tem-99-900
Jos siis tarttee uutta osaa tilailla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.