Saab 900:n käyntiinlähtö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Saab 900:n käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Auto on 900i -90 ongelma on käyntiinlähtö, lähtee kun syöttää virran suoraan ryyppysuuttimelle, mut ruiskuille ei tule bensaa? Bensapumppu pyörii. Auto ajettiin seisontaan ja toimi. Onko erillistä relettä ruisku 16v:lle? Vai johtuuko sähköviasta ettei reakoi starttaukseen?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900:n käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onkohan ilmamäärämittarin määräsäädin jumissa? kokeile nostaa säätimen lautasta käsin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Re: Saab 900:n käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

antti.hakamaa kirjoitti:onkohan ilmamäärämittarin määräsäädin jumissa? kokeile nostaa säätimen lautasta käsin.
Missä on määränsäädin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900:n käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei 16-venttiilisessä ole määränsäädintä, ilmamäärämittari lautasineen on 8-venttiilisessä olevan K-jetronic-ruiskun osa.

16-venttiilisessä on erikseen ruiskun päärele ja bensapumpun rele, kaksilla sulkeutuvilla kärjillä molemmat, pumpun releen toiset kärjet antavat jännitteen suuttimille ja lambdan lämmitykselle. Relevikahan tuossa voisi olla syynä. Tai vaikka vaan hiukan kannastaan ylös kiivennyt rele niin kuin eräässä satkussa oli. Ruiskun releet ovat matkustajan jalkatilassa lokasuojaa vasten ruiskuboksin yläpuolella, melkeinpä kojetaulun sisällä. Oven pielestä lattiaverhoilun kiinnikepellin irrottamalla ja verhoilua raottamalla pääsee kopeloimaan vaikkei näköyhteyttä oikein saakaan.

Pumpun ja suuttimien rele 102 on kahdesta vierekkäisestä releestä taaempi, lähempänä takapuskuria oleva:
http://townsendimports.com/Web/electric ... comloc.htm

Mittaa tuleeko suuttimille jatkuva jännite käynnistysyrityksen aikana. Ruiskuboksin kyllä pitäisi ohjata suuttimien maadoitusta saadessaan tiedon moottorin pyörimisestä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900:n käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vedän puheeni takaisin luin epähuomiossa, että kyse oli 8v koneesta.

kaaattaa tarkastaa myös imusarjan maadoituspiste ja moottorinohjainlaiteen liitin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Re: Saab 900:n käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

jus kirjoitti:Ei 16-venttiilisessä ole määränsäädintä, ilmamäärämittari lautasineen on 8-venttiilisessä olevan K-jetronic-ruiskun osa.

16-venttiilisessä on erikseen ruiskun päärele ja bensapumpun rele, kaksilla sulkeutuvilla kärjillä molemmat, pumpun releen toiset kärjet antavat jännitteen suuttimille ja lambdan lämmitykselle. Relevikahan tuossa voisi olla syynä. Tai vaikka vaan hiukan kannastaan ylös kiivennyt rele niin kuin eräässä satkussa oli. Ruiskun releet ovat matkustajan jalkatilassa lokasuojaa vasten ruiskuboksin yläpuolella, melkeinpä kojetaulun sisällä. Oven pielestä lattiaverhoilun kiinnikepellin irrottamalla ja verhoilua raottamalla pääsee kopeloimaan vaikkei näköyhteyttä oikein saakaan.

Pumpun ja suuttimien rele 102 on kahdesta vierekkäisestä releestä taaempi, lähempänä takapuskuria oleva:
http://townsendimports.com/Web/electric ... comloc.htm

Mittaa tuleeko suuttimille jatkuva jännite käynnistysyrityksen aikana. Ruiskuboksin kyllä pitäisi ohjata suuttimien maadoitusta saadessaan tiedon moottorin pyörimisestä.
Kiitos taas neuvoista, vika löyty releistä jotka olivat irronneet.
Vastaa Viestiin