900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kuikka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 21:46

900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja kuikka »

Terve. Pääsin taas pitkästä aikaa Saabin ylpeäksi omistajaksi. 900c vuosimallia -89 kiiltelee komeasti pihassa. Mutta elo ei ole kuitenkaan yhtä juhlaa. Jo koeajolla auto tuntui pikkuisen vaisulta, ja kotipihaan päästessä alkoi kone alkoi jälkikäydä ja bensa haista. Hain strobon kaupasta ja yritin säätää sytytystä. Autoon tuli kyllä virtaa mutta piru kun kone alkoi heilua tyhjäkäynnillä. Käänsin virranjakajaa lähemmäs entistä paikkaa, ja tyhjäkäynti ja nuhaisuus jatkuu.
Pikkuisen alkoi epäilyttämään että oiskos vika sittenkin jossain muualla. Täältä varmaan löytyis saabveteraaneja jotka vois antaa vinkkejä?
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja haja »

Olisiko kaasarin vaimentimesta öljy kaikonnut tahi kalvo rikki?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko alipaineletkut ehjät ja huohotinletku venttiilikopassa paikallaan?

Ryyppy pitää olla pois päältä sammuttaessa, muuten pukkaa jälkikäyntiä, ja jälkikäynti potkii letkuja irti. Letku irti saattaa jäädä käynnistymättä kokonaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kuluneella kaasarin neulalla ja suuttimella joutuu ruuvaamaan turhan laihalle katsastukseen, jolloin on ajossa hengetön. Seosta voisi siis vähän koittaa säätää paksummalle ja katsastukseen takaisin..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
kuikka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 21:46

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja kuikka »

Katos, täällähän on nopeaa toimintaa.
Huohotinletku on paikoillaan, mutta onpa tosiaan löysän oloinen. Virranjakajan alipaineletku on kiinni, siinä on t-haara joka on tukittu pop-niitillä. Minkähän takia.

Pitääpä katastella kaasaria kunhan kerkiää.
Kiitos!
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja haja »

Näissä on vielä perusvikana kaasarin ja imusarjan välinen yhdyspalikka - niitä ei taida ehjänä saada enää oikein mistään. Jos se vuotaa murtumistaan sisään niin käynti voi olla vaikka mitä.
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja tehave »

Painuksiin jäävä kaasupoljin tekee myös jälkikäyntiä, nosta sitä kengänkärjellä ennen sammutusta. Syy voi olla muuallakin mutta tuo pahentaa sitä.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

Mulla teki tyhjäkäyntiongelmaa pakokaasun takaisinkierrätys. Eli heitin mäkeen sen rautaputken imusarjan päältä ja tukin kaikki reiät. Aiemmin häkäpitoisuutta ei saanut säädettyä sallittuihin rajoihin, tyhjäkäynti epätasainen ja saattoi sammua, ei lähtenyt lämpimänä käyntiin, bensa haisi ja kulutus oli kova.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

T-haarasta ja popniitistä en osaa sanoa, kannattaa toki poistaa. Mutta ei olisi ensimmäinen kerta, että alipainesäätäjän kalvo on hajalla. Jos kalvo on rikki niin ei tietenkään säädy ennakko ja lisäksi tyhjäkäynnillä saa sitä kautta laimennusilmaa. Kuvaamiasi oireita ei minulle ole koskaan tuon vian takia tullut mutta lisänä rikka rokassa varmaan se vähäinenkin ilma.

kuikka kirjoitti:Katos, täällähän on nopeaa toimintaa.
Huohotinletku on paikoillaan, mutta onpa tosiaan löysän oloinen. Virranjakajan alipaineletku on kiinni, siinä on t-haara joka on tukittu pop-niitillä. Minkähän takia.

Pitääpä katastella kaasaria kunhan kerkiää.
Kiitos!
kuikka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 21:46

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja kuikka »

Kaasarin ja pakosarjan yhdyspalikka on kyllä rapistunut, siinä on pieniä railoja. Yritin paikata elastisella massalla sitä, saapi nähä onnistuiko. Kaasarin kalvon sain ostettua varalta, mutta mikä osa kaasarista on tarkalleen vaimennin, mihin ne öljyt tulee.

Kaasaria säätämällä sain käynnin paremmaksi, mutta hyvä se ei ole vieläkään. Tyhjäkäynnissä kierrokset humppaa yhä, ja välillä bensa haisee. Voiko alipainesäätäjän toimintaa testata mitenkään?

Mutta kaasupoljin ei jää painuksiin, joten sitä vikaa ei ainakaan ole. Eilen vielä Saab pudotti jäähdytysnesteet, ei tunnu tuuletin toimivan. Pitänee ruveta etsimään sen termostaattia jostain.

Eli ei ole vapaa-ajan ongelmia. :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

missä päin suomea projekti on?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kuikka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 21:46

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja kuikka »

Rantsilassa, Oulusta 50km etelään.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ok hiukan liian kaukana.

kaasarin kansi on neljällä ruuvilla kiinni , sen alla on jousi , kalvo ja mäntä.

kalvo toimii vaimentimena ja vaihdon jälkeen kaasarin päällä olevasta korkista kaadetaan öljyä sinne

ennen myytiin ihan kaasari öljyä ,mut samaa tavaraa on kuin punainen automaattiöljy.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kuikka
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Elo 12, 2007 21:46

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja kuikka »

Kiitosta. Kuulostaa niin yksinkertaiselta että minäkin saatan osata!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 jälkikäy ja on muutenkin flunssainen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jep. samalla sieltä ku hilut on pois kannattaa rätillä pyyhkäistä hiekat jne jne pois.

juuttuvakurkkuinen kaasari ei ole turhaan nimeään ansainnu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin