Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Keskimmäisen pitäisi ainaki sopia ku siinä ropelli mukana. Noissa kahdessa muussa vaihdetaan vaan moottori. Mahtaakohan vanhakaan olla orkkis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Onkos tässä satkussa etu- ja takajarrut omissa piireissä? Ajattelin vaan, että kun tuossa taakse jarruputkia vaihtelen huomenissa, niin täytyykö myös etujarrut ilmata?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Vasen etujarru on samassa piirissä oikean takajarrun kanssa. Ristissä myös toisen piirin jarrut. Jollei ole ABS.

Kannattaa imeä säiliön kammiot tyhjäksi ja ilmata putkirempan jälkeen kaikki jarrut. Tuskin koskaan on liian tuoreet jarrunesteet jätjestelmässä.
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

jus kirjoitti:Vasen etujarru on samassa piirissä oikean takajarrun kanssa. Ristissä myös toisen piirin jarrut. Jollei ole ABS.

Kannattaa imeä säiliön kammiot tyhjäksi ja ilmata putkirempan jälkeen kaikki jarrut. Tuskin koskaan on liian tuoreet jarrunesteet jätjestelmässä.
Ei ole abseja tässä vehkeessä. Pitääpä sitten ilmata joka kulma ja vaihtaa uudet nesteet samalla. Kiitoksia pikaisesta vastauksesta! :)
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
JoeHi
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 09:51

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja JoeHi »

Morjens

Missähän mahtaa olla vika, kun 900S (muutettu T16 ja lastutettu) starttaa ja käynnistyy mutta sammuu heti? Paha sanoa tarkemmin ensioireista, kun siskoni oli lainannut autoa kauppareissulle ja oli hyytynyt sinne. Ilmeisesti tyhjäkäynnillä kuului jonkinlainen normaalista poikkeava ääni, jonka jälkeen hieman yskähteli ja sammui. Kaikki tapahtui kuulemma n. 30 sekunnin sisään. Tämän jälkeen ei ole käynnistynyt kuin ehkä maksimissaan sekunniksi, jonka jälkeen sammuu heti. Siskoni ei siis ole autoihmisiä, joten ei osannut tarkemmin kuvailla erikoista ääntä, joka oli kuitenkin ilmeisesti ollut varsin vaimea. Oli aluksi kuunnellut, että radiosta kuuluu kummallinen ääni :lol:
Pitkäranteinen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Pitkäranteinen »

Missä lienee kampuran asentoanturin liitin? Jossain luki että startin vieressä.. Ei näkyny, tosin täällä jonkun firman parkkipaikalla on pirun pimeää...
'92 Saab 900EP
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Imusarjan alla, öljynsuodattimen/startin välimaastossa?
Pitkäranteinen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Pitkäranteinen »

Pitää kattoo ja tonkia huomenissa, sain tuon pirssin tallille hinattua. Perhana, kyllä se kipinää anto ku otin tulpan irti mutta ei käyntiin.. Bensapuolelle nyt sitten viitannee.
'92 Saab 900EP
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Pitkäranteinen kirjoitti:Missä lienee kampuran asentoanturin liitin? Jossain luki että startin vieressä.. Ei näkyny, tosin täällä jonkun firman parkkipaikalla on pirun pimeää...
Onko kyseessä sama auto, mihin ostit lambdan? Lucaksessa ei ole kampiakselin asentotunnistinta. Vain hall-anturi virranjakajassa
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Pitkäranteinen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Pitkäranteinen »

duuduu kirjoitti:
Pitkäranteinen kirjoitti:Missä lienee kampuran asentoanturin liitin? Jossain luki että startin vieressä.. Ei näkyny, tosin täällä jonkun firman parkkipaikalla on pirun pimeää...
Onko kyseessä sama auto, mihin ostit lambdan? Lucaksessa ei ole kampiakselin asentotunnistinta. Vain hall-anturi virranjakajassa
Juuri se rupes tässä aukeamaan sivuja selaamalla että eihän siellä ole sitä.. :D
Juurikin sama peli kyseessä, check engine-valosta pääsin lambdan vaihdolla ja nyt tuli tilalle kuolema liikennevaloihin :)
'92 Saab 900EP
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Meni vissiinki satkusta sitten kytkin. :evil: Jos hieman kauemmin pitää kytkintä pohjassa vaihde päällä, niin auto alkaa pikku hiljaa ryömimään eteenpäin. Kytkin on tähänkin asti ottanut tosi ylhäältä, joten mahdollinen kytkinremppa on ollut kyllä mielen päällä jo pitkään... Edellinen omistaja oli kuulemma pääsylinterin uusinut, tiedä sitten...
Eli onko tässä nyt ennemminkin pääsylinterissä se vika, vai onko tuo asetelmakin jo niin kulunut, että oireilee? Vai kannattaako suosiolla uusia kaikki lelut tuonne kytkimeen? Pääsylinteri on aika kallis, onko tuo oikeasti paha rasti vaihtaa nuo uudet tiivisterenkaat tuohon? Pääsisi huomattavasti halvemmalla...
Mikä olisi edullisin paikka hommata osat? PCS?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Tutki nyt ensi mistä neste vuotaa. vuotaja voi olla myös kytkin sylinterien välinen letku tai työsylinteri.

pääsylinterin vuoto jos vuotaa ulos päin näkyy kuskin jalkatilan puolelta.

jos kytkin irroittaa ylhäällä on kytkinlevykin melko lailla loppuun.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

antti.hakamaa kirjoitti:Tutki nyt ensi mistä neste vuotaa. vuotaja voi olla myös kytkin sylinterien välinen letku tai työsylinteri.

pääsylinterin vuoto jos vuotaa ulos päin näkyy kuskin jalkatilan puolelta.

jos kytkin irroittaa ylhäällä on kytkinlevykin melko lailla loppuun.
Letku ja pääsylinteri näyttäisi olevan kuivat.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei olis eka työsylinteri mikä vanhemmiten vuotaa.
Vaihto on helpompaa tehä niin kauan ku toimii viel jotenkin.

Satkun kytkinremppa on niin helppo et siihen voi kokeilla pelkkää tiivisteiden vaihtoo vaikka todennäköisesti mäntä on aika naarmuil.

Mut jos autoo ei voi seisottaa pitkään niin suosiolla kaikki uutta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

tetammi kirjoitti:Ei olis eka työsylinteri mikä vanhemmiten vuotaa.
Vaihto on helpompaa tehä niin kauan ku toimii viel jotenkin.

Satkun kytkinremppa on niin helppo et siihen voi kokeilla pelkkää tiivisteiden vaihtoo vaikka todennäköisesti mäntä on aika naarmuil.

Mut jos autoo ei voi seisottaa pitkään niin suosiolla kaikki uutta.
Osat meni eilen tilaukseen, tänään varmaan saapuvat. Tilasin seuraavat osat: Kytkinasetelma, työsylinteri, pääsylinterin korjaussarja, vauhtipyörän laakeri, kampiakselin stefa ja kytkimelle uusi putki.
Pääsee tekemään ensimmäistä kertaa kytkinremppaa satkuun, saa nähdä miten käy... :roll:

Mikä on vauhtipyörän kiinnityspulttien kiristysmomentti? Onko kierrelukite pakollinen?
Viimeksi muokannut -PETTERI-, Ke Marras 11, 2015 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Vastaa Viestiin