Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Antakaas tyhmälle hyvät neuvot miten katson H-moottorista sytkän ennakon. Siitä kytkinkopan reiästä joo, mutta mistä näen sen lukeman? Itseltäni löytyy siis Bilteman lamppu ilman ennakonsäätöä.
Pitääkö vauhtipyörään laittaa jokin merkki, vai miten tämä nyt helpoiten onnistuu? Ei ole ikään tarvinnut moista operaatiota yhteenkään autoon tehdä... :oops:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Vauhtipyörästä pitäisi löytyä astemerkit asteittain ja koneen puolen merkki taisi olla mallista riippuen joko kytkimen muovikopassa tai lohkon päätylevyssä.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Tuomas K
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Helmi 14, 2016 00:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Cullin kirjoitti:Mielenkiinnosta kysyn että kuinka paljon tämmöset vanhat OG satkut jaksaa kilometrejä? Ei oo pahemmin ikinä näkynyt yli 500k ajettuja pelejä ilman koneen vaihtoa..
510 tkm ajettu tuolla omalla satasella. Kansi on jossain vaiheessa vaihdettu, kellari lienee alkuperäinen.

Hyvin on korikin tuossa kestänyt. Pari paikkaa on pohjassa, mutta ruostetta on hyvin vähän, varsinkin ikään nähden. Maalipintakin on varsin hyvässä kunnossa.

Korjattavaa on kyllä reilusti, varsinkin kun seissyt ulkona monta vuotta.
Saab 900 t16 Lux, Alfa 75 3.0 V6, Alfa 159 2.4 JTDm, Vectra B
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Cullin »

Kuuluuko Pierburgin kaasuttimessa olla ihan yläpäässä jokin tiiviste? Nuo vaimennusöljyt valuu sieltä korkin välistä pikkuhiljaa pois joka vaatii jatkuvaa ATF:n lisäystä.

Entä missä mahtaa olla vika kun pyyhkijät ei toimi ollenkaan nopeimmalla nopeudella vaan kytkettäessä pyyhkimet pysähtyy..? Auto on vm 86 90.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kuika paljon laitat öljyä sinne vaimentiimeen pinnan kuuluu olla ainakin männän korkeuden verran täyttö aukon alapuolella.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja saamu »

Eikös oikea korkeus ole 1cm täyttöaukon pinnan alapuolella. Helpoiten mielestäni saa käyttämällä lääkeruiskua jonka kärki on juuri tuon 1cm. Imaisee ruiskulla pois mitä tulee ja öljyn määrä on juuri oikea.

Varsinaiseen ongelmaan en osaa auttaa. Jokin tiiviste siellä varmasti on, jonka pitäisi pitää öljy männän päällä.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja rr »

Strömpässä ainakin riitti, kun mittatikku tökkäsi öljyyn 10mm ennen kierteitä. Eli ei sitä voi täyteen laittaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Mvs
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Mitenkäs vaihdetaan venakoppaan huohottimen nippa? siis se musta mötikkä. Kyseessä 8v H-kone. Onko se vain vetää pois ja pukata uusi tilalle, vai pitääkö venakoppa irroittaa? Hieman löysän tuntoinen se nippa ja ei ole tullut ikinä uusittua.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jep vanha pois ja uus tilalle.

venakoppaa ei tarvitse irroittaa ellei "nipan" alaosa tipu sinne.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos läpivientikumi on löysä (niin kuin varsinkin trvikemalliset pian yleensä on), pitää vaihtaa läpivientikumi eikä nippa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

jus kirjoitti:Jos läpivientikumi on löysä (niin kuin varsinkin trvikemalliset pian yleensä on), pitää vaihtaa läpivientikumi eikä nippa.
Juuri niin, orkkis hiukan kalliimpi motonetin huonolaatuseen lörppöön verrattuna mut pysyykin sitten vena kunnolla paikallaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
pikkuville
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Loka 01, 2015 15:10

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja pikkuville »

Mites tuossa ässä satkussa ( vm.-90 ) on tuo sytytysjärjestelmä toteutettu, että onko se ns. oma yksikkönsä vai onko se tuohon ecuun kytköksissä? Mielenkiinnosta kyselen, mahdollista megasquirt projektia silmällä pitäen. Jos aluksi toteuttaisi pelkän ruiskutuksen ja käyttäisi vakio sytkää. Megalle se tarvitsisi signaalin puolan miinusnavalta.
Toimiiko tuo sytytysjärjestelmä siis vaikka tuon vakio ECUn korvaa jollain muulla? Saattoi taas olla ihan tyhmä kysymys, mutta kysyinpä kuitenkin.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ässässä on perinteinen jakajasytkä, jossa ei ole mitään omaa boksia sytytystä säätämään ja se on ihan oma järjestelmänsä erillään ruiskusta.
En ainakaan äkkiseltään keksi mitään miksi se ei toimisi megan kanssa...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mahtuuko tupliksen syyläriin 14" flekti, vai täytyykö tyytyä 12" tarvikeflektiin?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja arvi »

Tiivistyykö ässän ahtimen paluuöljyputki näin?
Tökkään sen o-renkaan putkessa olevaa pykälää vasten, putki lohkoon ja toinen pää ahtimeen kiinni?
Vai onko siihen joku kikkakepponen?
Vastaa Viestiin