900:sen kone kalkattaa kuumana

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
janos
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 23:35
Paikkakunta: Rovaniemi

900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja janos »

Nyt juuri ennen katsastusta (viimeksi v. 2011 katsastettu) alkoi satkun kone pitämään kuumana kalkattavaa ääntä kierroksia laskiessa.

Vaihdoin vasta vaihdetut öljyn ja suodattimen sekä moottorinpesuaineen käytin ennen vanhan öljyn laskemista pois, mutta ääni ei juuri kummentunut öljynvaihdolla.

Ääni tulee pakosarjan puolelta koneen alakerrasta, eli olisko kyseessä kiertokangen laakeri(t)? Kylmänä käy aivan nätisti ilman suurempia sivuääniä, mutta kun kone lämpenee kunnolla mukaan tulee tuo kalkatus.

Onko ainoa vaihtoehto laakerien vaihtoon irrottaa moottori ja vaihteisto?

Harmillista sinäänsä, kun oli suunnitelmissa lähteä kesäpäiville Jämsään kyseisellä kulkineella...
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Voisikohan kyseessä olla haljennut pakosarja tai puuttuvat pakosarjan pinnapultit? Jos kone ei ole mitenkään oireillut ennen tätä ja ei ole vilkutellut öljyvaloa, niin aika erikoiselta tuntuu, että se olisi noin vain hajottanut laakerit. Paljonko koneella on ajettu?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
janos
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 23:35
Paikkakunta: Rovaniemi

900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja janos »

Haljennut pakosarja voisi olla yksi mahdollisuus ja helpompi vaihtoehto korjata. Koneella ja autolla on ajettu 248 tkm. Auto on kylläkin seissyt pitkiä aikoja ennen talven kunnostusurakkaa.

E: Otan tänään videolle koneen käyntiä ja laitan linkin siihen, niin pääsee paremmin jyvälle koneen äänestä.

E: Tässä videot moottorin ollessa kylmä: https://youtu.be/fDUifM7zIXU ja kuuma: https://youtu.be/rBiKDN6N3C8 .
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

Voisko vesipumpun laakerit olla huonot ja siipipyörä ottaa kiinni johonkin?
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja rr »

Onko laturin ja vesipumpun remmit ihan ok? Laakerivika yleensä hakkaa koko ajan ja sytyttää öljynpainevalon tyhjäkäynnillä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja mestari »

kulostaa ihan muulta kuin kk vialta vaikken mitään tiedäkkään, puukolla hihnat poikki tai irrotus manuaalisesti poissulkee laturi vesip vian.
ikäänkuin kaasua vähennettäessä ketju löystyy ja antaa ääntä :?:
venakoppa veke ja kattoo ettei ota siihen yläosaan kiinni kopassa
yksi erittäin harvinainen naputuksen vika tulee bendiksin siirtäjä haarukan viasta, se kandee poissulkea myös, löysättäessä kaasua harukaano pääsee elsmuamaan feedbackiä jolloin em älämölöä syntyy
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
janos
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 23:35
Paikkakunta: Rovaniemi

900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja janos »

Kiitos vinkeistä ja avusta!

Käytin koneen lämpimäksi ja irroitin laturin/vesipumpun hihnat, mutta sillä ei ollut vaikutusta kolinaan. Venttiilikopan sisäpuolella ei ollut ketjun hakkaamia jälkiä. Startin hammasratas ei ollut ottanut vautipyörään kiinni. Kalkatus/kolina tuntuu koneen päällä tärinänä, eli mistään pienestä "hipsutuksesta" ei ole kyse.
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ennemmin tuo ketjulta kuulostaa kun laakerivialta. Ota joku keppi tai vaikka räikän jatko ja pidät korvaa vasten ja toisella päällä kokeilet ympäri konetta mahdollisten vikakohtien läheltä (apulaitteet pois niin ei sotke). Saattaisi sopivasti voimistaa ääntä ja helpottaa vian etsintää, tuohon tapaan niitä ennen laakerivikojakin etsittiin. Laakerivian voisi kuvitella kuuluvan selvimmin ajossa konetta kuormittaessa tai löysätessä, ja on vähemmän "rällättävä" ääni, ennemminkin kolkotusta. Onko ketjuohjurit senverran kuluneet että rullat rätäjää ohjuria vasten ja löysätessä käy hyppimään? Onhan noista kyllä paininkuppejakin tainnut murtua, tuon nyt luulisi näkyvän puristuspainemittarilla kuten muutkin mahdolliset venttiiliongelmat.

Ihme vikoja sitä osaa ilmaantua, itsellä 16v koneessa kalkattaa yläkerrasta herkästi kylmänä kierroksia lisätessä. Paininkupeissa ei voi olla vikaa ja vika onkin jokseenkin varmasti väljässä nokka-akselissa (tai lähinnä pukeissa). Puolilämmin kone niin nokkia sormella tökkiessä tirskuu öljyä pukkien välistä.
Tuolla kannella toki rullailtu jotain +800tkm ja luoja tietää minkälaisilla öljyillä. Ei aiheuta toistaiseksi toimenpiteitä, muutama vuosi on annosteltu varovaisemmin kaasua kylmänä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
janos
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 23:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja janos »

Aivan, täytyy vielä kuulostella. Milloin ketjunkiristin on ääriasennossaan?

Kuva


Mietin myös että voisiko ääni olla nakutusta, johtuen väärästä sytytyksen ajoituksesta. Ajoitusta kun ei ole tarkistettu ollenkaan.
Viimeksi muokannut janos, Su Touko 07, 2017 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mun korvaan kuulostaa ihan laakerivialta. Femma aero piti tuommoista kolinaa tyhjäkäynnilläkin, kampura ja laakerit oli entiset. Kannattaa tuo kone avata enenkuin isompaa vaurioita tulee.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
hitman
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 21:36

Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja hitman »

Rikkinäinen (pala murtunut) paininkuppi aiheutti 8v kaasarissa samankaltaisen äänen. Venttiilikopan irroitus, nokka-akselia pyörittäen,nokka kerrallaan silmäillen, vika paikallistui paininkuppiin. Nopeammin ois todennu nokka-akselin irroittamalla. (Tyhjäkäynnillä ei ääntänyt, olikohan 1500-2000 rpm ylöspäin, rallatusääni pysyi päällä ajossa..)
Avatar
janos
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 23:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900:sen kone kalkattaa kuumana

Viesti Kirjoittaja janos »

Kiitos paljon kaikista vinkeistä ja kokemuksista! Auto on tänään katsastettu puhtain paperein, jatkan vielä äänen aiheuttajan etsintää.

Edit: Kampiakselissa oli päittäisvälystä, joka todennäköisesti aiheuttaa kalkatuksen. Laakeriremontti siis edessä.
OG 900 2D "Pystäri" -87
OG 900i 5D "Classic" -93
OG 9-5 2.3T Aero -00
OG 9-5 2.0t SC Linear -03
Vastaa Viestiin