99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Laitan tähän vielä selvennykseksi, mikä tilanne siis on
Eli minulla on vm. 1984 900 GL, jossa väljä moottori ja alkuperäinen 4-vaihteinen vaihteisto. Ostin tilalle vähän ajetusta 1983 Ysiysistä moottorin ja 5-vaihteisen laatikon.
Hätätapauksessa voin toki jättää 4-vaihteisen lootan autoon, mutta huvikseni ajattelin vaihtaa 5-vaihteisen. Minulla on vaihdekepin pohjat molempiin malleihin olemassa. Mukaan tuli myös 99:n välitystanko, mutta sillä en taida tehdä mitään. Molemmissa laatikoissa on kiinni 2-makkaraiset malja, mutta mittaan vielä, onko selviä mittaeroja.
Vaihdelaatikon nokkakappale löytyy Satkuun. Ysiysin nokkakappale jäi myyjälle ja hänelle on menossa osittaisessa vaihdossa myös tuo 4-vaihteinen loota kilpakäyttöön.
Minua lähinnä nyt askarruttaa, onko 4- ja 5-vaihteisissa Satkuissa sama välitystanko?
Kaikki moottorin oheistilpehöörit, kuten tuet, se nokkakappale, hihnapyörä yms. tulevat alkuperäisestä tekniikkapaketista.
Tuleeko vielä mieleen muuta, mitä pitäisi mahdollisesti hankkia, että saan suht sujuvasti tekniikan ujutettua paikoilleen?
Eli minulla on vm. 1984 900 GL, jossa väljä moottori ja alkuperäinen 4-vaihteinen vaihteisto. Ostin tilalle vähän ajetusta 1983 Ysiysistä moottorin ja 5-vaihteisen laatikon.
Hätätapauksessa voin toki jättää 4-vaihteisen lootan autoon, mutta huvikseni ajattelin vaihtaa 5-vaihteisen. Minulla on vaihdekepin pohjat molempiin malleihin olemassa. Mukaan tuli myös 99:n välitystanko, mutta sillä en taida tehdä mitään. Molemmissa laatikoissa on kiinni 2-makkaraiset malja, mutta mittaan vielä, onko selviä mittaeroja.
Vaihdelaatikon nokkakappale löytyy Satkuun. Ysiysin nokkakappale jäi myyjälle ja hänelle on menossa osittaisessa vaihdossa myös tuo 4-vaihteinen loota kilpakäyttöön.
Minua lähinnä nyt askarruttaa, onko 4- ja 5-vaihteisissa Satkuissa sama välitystanko?
Kaikki moottorin oheistilpehöörit, kuten tuet, se nokkakappale, hihnapyörä yms. tulevat alkuperäisestä tekniikkapaketista.
Tuleeko vielä mieleen muuta, mitä pitäisi mahdollisesti hankkia, että saan suht sujuvasti tekniikan ujutettua paikoilleen?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Mites se oli just tuo välitanko, joissakin on sellanen jousihässäkkä keppipäässä...lieneekö joku kepin keskittäjä. Tietäjät sanokoot mutta pitäs se noilla alkaa mennä jo paikalleen.
Elä anna sitä nelilovista pois ennenku oot uuven laatikon volinat ja rallatukset kuunnellu.
Elä anna sitä nelilovista pois ennenku oot uuven laatikon volinat ja rallatukset kuunnellu.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Jos laatikossa on sisäisesti keskitys, sen voi todeta Vapaa-asennossa kiertämällä tapin päätä esim. pihdeillä. Tappi kääntyy takaisin 3-4 vaihteiden linjalle. Jos keskitys on se ulkoinen(eli siellä kabiinissa se neliöjuttu + jouset) , tappi ei tietenkään käänny takaisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
vetarit ei käy ja keppi pohjineen vaihtoon,vetarin tripoidi ei käy akseliin 5-vaihteisen .
eli ei ihan helposti käy.
vanhemissa 4-vaihteisissa isommat vetarit vasta h-malleissa muuttu samankokoisiksi.
eli onko vielä 99 b vai h mallin moottorista.(tietoa ei arvailua)
eli ei ihan helposti käy.
vanhemissa 4-vaihteisissa isommat vetarit vasta h-malleissa muuttu samankokoisiksi.
eli onko vielä 99 b vai h mallin moottorista.(tietoa ei arvailua)
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Ei tripodia vaihdeta, vaan maljat vanhasta laatikosta uuteen. Näin tuli omaan tehtyä. Toisin sanoen vetoakselit, tripodit ja maljat pysyi vanhoina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
juu silleen se onnaa jos vetariden ulkomitta pysyy vakiona eli samana muuten shellin baariin kurvatessa koeajokahveelle, aikomuksen kuulee moni muukin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Jatkanpa vielä tähän ketjuun, kun näitä kysymyksiä vielä putkahtelee.
Millainen tiiviste lohkon ja vaihdelaatikon välissä olikaan? Pelkkä liima, vai joku paperitiiviste?
Edit: Näköjään ainakin Motonetin sivuilla on paperitiiviste tuohon myytävänä.
Millainen tiiviste lohkon ja vaihdelaatikon välissä olikaan? Pelkkä liima, vai joku paperitiiviste?
Edit: Näköjään ainakin Motonetin sivuilla on paperitiiviste tuohon myytävänä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Mulla on mielikuva että pelkkä liima on paras
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Eikö se alkuperäinen oo paras
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Minusta korjaamo-ohjeetkin sanoivat aikanaan pelkän liiman käytöstä. Tämä on kyllä mutua.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 99:n ja 900:n vaihteistojen erot
Motonetin sivuilla tiivistettä tarjotaan 8-venttiilisille. Olisko sitten 16-venttilisissä ollut liimalla?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71