OG900 - renkaat
Re: OG900 - renkaat
Viimeisin kuva, joka on otettu vahauksen jälkeen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG900 - renkaat
Lainaan vanhaa topiccia, kun omakin kymysys koskee renkaita.
vm. -89 8v ruiskusatkuun olen hommaamassa nastarenkaita ja renkaan koko hieman mietityttää. Vanhat kumet kokoa 185/65R15, mutta opaskirja sanoo 8v ruiskusatkun oikeaksi rengaskooksi 175/70R15. Leveyshän ei haittaa, kun juuri tuon 10 verran saa heittää suuntaan tai toiseen, mutta onko korkeuden numerolla väliä (65vs70)?
Siksi kyselen kun 185/65r15 kumet meinasin hommata, mutta aloin miettiä tuleeko korkeusprofiilin kanssa ongelmia katsastuksessa.
vm. -89 8v ruiskusatkuun olen hommaamassa nastarenkaita ja renkaan koko hieman mietityttää. Vanhat kumet kokoa 185/65R15, mutta opaskirja sanoo 8v ruiskusatkun oikeaksi rengaskooksi 175/70R15. Leveyshän ei haittaa, kun juuri tuon 10 verran saa heittää suuntaan tai toiseen, mutta onko korkeuden numerolla väliä (65vs70)?
Siksi kyselen kun 185/65r15 kumet meinasin hommata, mutta aloin miettiä tuleeko korkeusprofiilin kanssa ongelmia katsastuksessa.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: OG900 - renkaat
30mm saa heittää suuntaan tai toiseen lain puolesta. Ajo-ominaisuuksiltaan 185/65R15 pitäisi olla melko bueno talvirengas vanhasatkuun.LeKe96 kirjoitti:Vanhat kumet kokoa 185/65R15, mutta opaskirja sanoo 8v ruiskusatkun oikeaksi rengaskooksi 175/70R15. Leveyshän ei haittaa, kun juuri tuon 10 verran saa heittää suuntaan tai toiseen
Isommassa vierinkehässä on aina puolensa, mutta ei tuosta erosta mitään haittaa ole, etenkään kun leveneminen kompensoi sitä osittain.LeKe96 kirjoitti: mutta onko korkeuden numerolla väliä (65vs70)?
Ei tule, hae alle vaan.LeKe96 kirjoitti: Siksi kyselen kun 185/65r15 kumet meinasin hommata, mutta aloin miettiä tuleeko korkeusprofiilin kanssa ongelmia katsastuksessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: OG900 - renkaat
Hieno homma, kiitos nopeasta vastauksesta.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: OG900 - renkaat
Voi olla jopa hankalaa löytää tuossa rekisteriotteen koossa olevia renkaita. 185/65R15 taasen on erittäin yleinen koko. Hyviä kokemuksia tuosta koosta itselläkin. Siitä vaan rengaskaupoille. Jos on esim. 6,5" leveet aluvanteet, niin ajolleen voi 195/60R15 olla myös oikein oivallinen koko. Tommoset oli itsellä taannoin 900i -88:ssä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG900 - renkaat
Olen käyttänyt 99:ssä ja satkussa kokoja 155/80-15, 175/70-15, 185/65-15 ja 195/60-15, joiden halkaisijat ovat välillä 62,5-61,1 cm ja kaikki ovat toimineet hyvin, mutta esim 195/65-15 tuntui jo harventavan välitystä ja oli aika pullean näköinen (vaihdoin pois).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: OG900 - renkaat
Mistähän vielä saisi 155/80-15 ja 175/70-15? Meilläpäin ei rengaskaupat tuntenee enää ollenkaan, ainakaan ns. merkkirenkaissa. Vois jo ihan polttoaineenkulutuksen takia koettaa soukempia renkaita. Ja on tuolla yksi auto, missä nuo 175:t on olleet ihan ensiasennuksena. Mukavaa olisi saada siihen orkkiskoko aikanaan museoinnin myötä.
Re: OG900 - renkaat
Kuuppapuolella on tarinaa 155 renkaista, esim: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=141764
Eppäilen, että nykyaikaiset 185 leveet rullaa herkemmin kuin todennäköisesti vanhaa suunnittelua olevat Vredesteinit, Toyot tms.
Mutta jospa ilmanvastus on ratkaisevasti pienempi muutama cm2 pienemmällä poikkipinta-alalla
Eppäilen, että nykyaikaiset 185 leveet rullaa herkemmin kuin todennäköisesti vanhaa suunnittelua olevat Vredesteinit, Toyot tms.
Mutta jospa ilmanvastus on ratkaisevasti pienempi muutama cm2 pienemmällä poikkipinta-alalla
Re: OG900 - renkaat
Hankook ainakin valmistaa nastarenkaana 165/80-15 mulla oli ysikympissä sellaset, maksovatki huikeat 250€/sarja muttei niissä kovinkaan häävi pito ollut varsinkaan jäätiköllä, sohjossa ja lumisateessahan ne oli verrattomat
Re: OG900 - renkaat
Vammalan renkaassa hyllyssä 155/15 rengasta about 600 e nastoitettuna.
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: OG900 - renkaat
Käykö 185/60 R 15 satkuun ? Hakkapeliitta 10 ja sunbursteille ajattelin... Saisi vähän käytettynä .. vanhat muistaakseni 195/65
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: OG900 - renkaat
Kehä lähinnä vertaa 195/60 tai 185/65 eli paljonko mittariheittoa tulee noihin. Kantavuus noissa riittänee..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: OG900 - renkaat
Terve
Asiaa voidaan tarkastella monelta kantilta. Ainakin : Että sopiiko ja täyttääkö Traficomin määräyksen.
Nyrkkisääntönä muutoksissa että esim. jos pienennät leveyttä yhdellä koolla niin kasvata poikkileikkausta samoin yhdellä
tuolloin vierintäkehä pysynee riittävän lähellä tilannetta ennen muutosta.
Eli jos alkuperäinen195/65-15 niin tuosta voidaan mennä ylöspäin esim. 205/60-15 tai alas esim.185/70-15.
Kysymässäsi rengaskoossa on vierintäkehä n.5% pienempi joten mittarivirhettä syntyy.
Kantavuus riittänee jos renkaassa olevat Load Index luvut lähellä toisiaan.
Jos menet tuolla koolla niin katsastuksessa voidaan pähkäillä seuraavaa :Näyttääkö mittari riittävän oikein (rajat E sääntö 39:ssä)
Muistaakseni puhutaan juuri tuosta 5%:n ylittävän kehän muutoksen kompensoinnista mittariin. Voin olla väärässäkin Tarkistan.
Lisäksi muutoksissa yleisesti tietysti pakkopullana :sopiiko vanteelle, mahtuuko pyörimään (jousituksen joustotkin huomioiden ) ,mikä on maavara muutoksen jälkeen, mahdollisesti valaisinten alareunan korkeus?
Ilman muutoskatsastusta tehtävää renkaiden muuttamisen raja-arvoja on uusimmassa määräyksessä väljennetty.
Jos kiinnostaa lue "Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen" siellä kohdat 2.5.1, 3.13 ja 4.8
Asiaa voidaan tarkastella monelta kantilta. Ainakin : Että sopiiko ja täyttääkö Traficomin määräyksen.
Nyrkkisääntönä muutoksissa että esim. jos pienennät leveyttä yhdellä koolla niin kasvata poikkileikkausta samoin yhdellä
tuolloin vierintäkehä pysynee riittävän lähellä tilannetta ennen muutosta.
Eli jos alkuperäinen195/65-15 niin tuosta voidaan mennä ylöspäin esim. 205/60-15 tai alas esim.185/70-15.
Kysymässäsi rengaskoossa on vierintäkehä n.5% pienempi joten mittarivirhettä syntyy.
Kantavuus riittänee jos renkaassa olevat Load Index luvut lähellä toisiaan.
Jos menet tuolla koolla niin katsastuksessa voidaan pähkäillä seuraavaa :Näyttääkö mittari riittävän oikein (rajat E sääntö 39:ssä)
Muistaakseni puhutaan juuri tuosta 5%:n ylittävän kehän muutoksen kompensoinnista mittariin. Voin olla väärässäkin Tarkistan.
Lisäksi muutoksissa yleisesti tietysti pakkopullana :sopiiko vanteelle, mahtuuko pyörimään (jousituksen joustotkin huomioiden ) ,mikä on maavara muutoksen jälkeen, mahdollisesti valaisinten alareunan korkeus?
Ilman muutoskatsastusta tehtävää renkaiden muuttamisen raja-arvoja on uusimmassa määräyksessä väljennetty.
Jos kiinnostaa lue "Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen" siellä kohdat 2.5.1, 3.13 ja 4.8
Re: OG900 - renkaat
Eikös satkun orggikset tuppaa olemaan linjaa 185/65R15 / 195/60R15? Eli tuo mitä Kuparikin totesi, noihin kannattaa verrata.
Tuosta tuo 185/60R15 tosiaan tiputtaa vierinkehää hitusen. Sinänsä aika nyanssia, mutta on se siinä mielessä kamalaa että Saabin mittari alkaa näyttämään karvan ylikovaa, eli yleensä niin pirun tarkkaan viisariin syntyy mittarivirhe. 195/65R15 saattaa satkussa olla jopa laiton nimenomaan mittarivirheen osalta (mittari ei ikinä saisi näyttää vähempää nopeutta kuin mitä auto kulkee, toiseen suuntaan saa heittää muistaakseni 10%).
Vähän jo mietin että Hakkapeliitta 10 kuulostaa turhan antiikkiselta siihen että jotain niistä jopa maksaisi, mutta tosiaan uusi numerointihan on kanssa jo siinä menossa
Tuosta tuo 185/60R15 tosiaan tiputtaa vierinkehää hitusen. Sinänsä aika nyanssia, mutta on se siinä mielessä kamalaa että Saabin mittari alkaa näyttämään karvan ylikovaa, eli yleensä niin pirun tarkkaan viisariin syntyy mittarivirhe. 195/65R15 saattaa satkussa olla jopa laiton nimenomaan mittarivirheen osalta (mittari ei ikinä saisi näyttää vähempää nopeutta kuin mitä auto kulkee, toiseen suuntaan saa heittää muistaakseni 10%).
Vähän jo mietin että Hakkapeliitta 10 kuulostaa turhan antiikkiselta siihen että jotain niistä jopa maksaisi, mutta tosiaan uusi numerointihan on kanssa jo siinä menossa
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: OG900 - renkaat
195/65 R 15 laiton? Katsastuksessa ainakaan asiasta ei ole sanottu. Musta huonoin juttu tästä koosta on se että takana kovimmissa joustoissa rapasauttaa
kuultavasti puskurilta tulevan sivulevyn kaarilistaan. Ainakin kun alla on tonnarin Sunburst vanteet. Tätä ongelmaa ei 185mm rekailla ole.
kuultavasti puskurilta tulevan sivulevyn kaarilistaan. Ainakin kun alla on tonnarin Sunburst vanteet. Tätä ongelmaa ei 185mm rekailla ole.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988