Täältä myös ääni tuolle kytkimelle. Nykyautoissahan tuo toimii niin että trailerboxi haistelee onko vetokoukun pistorasian takana sähköistä kuormaa. Se aiheuttaa sitten omat ongelmansa.lepidus kirjoitti: ↑Su Loka 22, 2023 18:06Noin vanhasta en ole varma, mutta johonkin maailmanaikaan (vissin vielä nykyäänkin) vetokoukun pistokkeessa oli nasta, joka estää auton takasumuvalon palamisen. Ko. nastan jumiutuminen pohjaan vetokoukun pistokkeessa on aika yleinen ominaisuus uudemmissakin ajoneuvoissa.
Janne
Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Okei, täytyy tökkiä sitä ensikerralla, kun olen auton luona. Kiitos
Valokytkimen irroitin ja mittasin sen, siihen tulee jännite ja lähtee eteenpäin, mutta ei tule lampulle asti.
Merkkivalo ei toimi koska kannasta puuttuu kokonaan liitin 12vlle. En tiedä mitä sille on oikeen käynyt.
Valokytkimen irroitin ja mittasin sen, siihen tulee jännite ja lähtee eteenpäin, mutta ei tule lampulle asti.
Merkkivalo ei toimi koska kannasta puuttuu kokonaan liitin 12vlle. En tiedä mitä sille on oikeen käynyt.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
900 -87 tehostamattomassa hammastangossa pieni välys, pystyykö kiristämään/säätämään?
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
kyllä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Säädetty ja välys poistettu. Kiitos.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
nopeaa toimintaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Niinse tämä foorumi toimii
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Aiheena OG900 16 v turbo, missä kytkin ei irrota. Muista ketjuista täällä foorumilla oli jo suuri apu ymmärtää, että aika työläästä hommasta tullee olemaan kysymys. Testaan tässä ajatustani diagnoosistani. Vaihteiden kytkeytyminen on ollut kylmänä sujuvaa, mutta ajoajan funktiona kytkeminen on mennyt hankalammaksi. Nyt ollaan siinä pisteessä, ettei vaihteita saanut enää paikallaan lainkaan kytkettyä 30 km ajon jälkeen - koska kytkin ei irrota. Nestettä ei häviä. Toiveajatteluun ja helppouden tavoitteluun perustuva ajatuskulku lähestyä asiaa:
1. Ilmaus. Jos työsylinteriin vain olisi päässyt ilmaa. Mutta mistä se sinne olisi päässyt, jos systeemi on ehjä...
2. Pääsylinterin vaihto. Jos se falskaa männän ohi.
3. Työsylinterin vaihto. Ikävin homma. Sen rakennetta tuntematta vain mietityttää, että eikö sen pitäisi vuotaa nestettä ulos, jos siellä on vikaa?
Onko valistuneita näkemyksiä, kannattaisiko tästä lähestymisportaikosta suosiolla skipata jokin vaihe? Tietysti varman päälle olisi uusia kerralla kaikki, mutta mahdollisimman helpolla (kuitenkin itse tehden) olisi toive selvitä.
1. Ilmaus. Jos työsylinteriin vain olisi päässyt ilmaa. Mutta mistä se sinne olisi päässyt, jos systeemi on ehjä...
2. Pääsylinterin vaihto. Jos se falskaa männän ohi.
3. Työsylinterin vaihto. Ikävin homma. Sen rakennetta tuntematta vain mietityttää, että eikö sen pitäisi vuotaa nestettä ulos, jos siellä on vikaa?
Onko valistuneita näkemyksiä, kannattaisiko tästä lähestymisportaikosta suosiolla skipata jokin vaihe? Tietysti varman päälle olisi uusia kerralla kaikki, mutta mahdollisimman helpolla (kuitenkin itse tehden) olisi toive selvitä.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Ensinnäkin OG900:n kytkinremppa on helpoimmasta päästä henkilöautojen kytkinrempoista.G00 GLE kirjoitti: ↑Ke Marras 22, 2023 12:41Aiheena OG900 16 v turbo, missä kytkin ei irrota. Muista ketjuista täällä foorumilla oli jo suuri apu ymmärtää, että aika työläästä hommasta tullee olemaan kysymys. Testaan tässä ajatustani diagnoosistani. Vaihteiden kytkeytyminen on ollut kylmänä sujuvaa, mutta ajoajan funktiona kytkeminen on mennyt hankalammaksi. Nyt ollaan siinä pisteessä, ettei vaihteita saanut enää paikallaan lainkaan kytkettyä 30 km ajon jälkeen - koska kytkin ei irrota. Nestettä ei häviä. Toiveajatteluun ja helppouden tavoitteluun perustuva ajatuskulku lähestyä asiaa:
1. Ilmaus. Jos työsylinteriin vain olisi päässyt ilmaa. Mutta mistä se sinne olisi päässyt, jos systeemi on ehjä...
2. Pääsylinterin vaihto. Jos se falskaa männän ohi.
3. Työsylinterin vaihto. Ikävin homma. Sen rakennetta tuntematta vain mietityttää, että eikö sen pitäisi vuotaa nestettä ulos, jos siellä on vikaa?
Onko valistuneita näkemyksiä, kannattaisiko tästä lähestymisportaikosta suosiolla skipata jokin vaihe? Tietysti varman päälle olisi uusia kerralla kaikki, mutta mahdollisimman helpolla (kuitenkin itse tehden) olisi toive selvitä.
Itse viasta sitten, jos jo tiedät ettei kytkin irroita kunnolla, se on ihan hyvä lähtökohta.
1. En usko, jos mitään kytkimeen viittaavaa ei ole purettu aikoihin, eikä jarru/kytkinnestesäiliö ole päässyt tyhjäksi.
2. Tämä olisi minun ensimmäinen epäilyksen kohde ja lisäksi helpoin. Tätä voi lisädiagnosoida, jos kytkin ylipäänsä irroittaa tällä hetkellä. Eli kone käyntiin ja pykälä päälle. Pitää kytkintä pohjassa pitkään. Jos alkaa kantaa enemmän ja enemmän, vika on siinä.
3. Jeps, jos siellä on vikaa, nestettä vuotaa ulos. Tosin pieni mahdollisuus on että painelaakeri pääsee ajon aikana etääntymään liikaa paineasetelmalta. Sen pääsee näkemään, kun irroittaa sen muovisuojan tutkii kuinka kaukana painelaakeri on paineasetelmalta kun ongelma on päällä. Senhän pitäisi olla lähes kiinni siinä. Sen muovisuojan, siinä työsylinterin päässä, tehtävänä on estää tämä. Myös kiero paineasetelma voi aiheuttaa tämän.
On vielä yksi vikapaikka. Nimittäin kytkinpolkimen ja pääsylinterin männän välinen liitos. Olikos näissä vielä se ongelma että nuo reiät kuluivat soikeiksi, jolloin männän liike jää liian pieneksi. En nyt muista kuinka tuota on korjattu, mutta ainakin täytehitsaus tai holkittaminen tulee mieleen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
jep kytkinpolkimen haarukan soikeutta poistettiin jo 90 luvulla holkittamalla haarukkaa,samalla tultiin parantaneeksi laturin jalan heiluminen sekin luonnollisesti holkittamalla ropakoneessa
itse lähtisin ulosvetämällä pääsyl emännän ns lapaseen ja stekkaamaan okuläärillä tilanteen ja siihen liittyvän mytologin ja kansanperinteen unohtamatta jousta jonka pitäisi olla yhdessä osassa ei kahdessa.
itse lähtisin ulosvetämällä pääsyl emännän ns lapaseen ja stekkaamaan okuläärillä tilanteen ja siihen liittyvän mytologin ja kansanperinteen unohtamatta jousta jonka pitäisi olla yhdessä osassa ei kahdessa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Miekin veikkaisin polkimen sylinterin sisällä olevaa palautusjousta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Kiitos anv, mestari ja Mertmi vinkeistä ja rohkaisusta kytkinaiheessa! Näillä eväillä on hyvä tarttua toimeen.
Rohkaistun tunnustelemaan mahdollisia ajatuksia toiseen kiusallisuuteen: Toi 16v turbo sylkäisee aina välillä runsaan annoksen jäähdytysnestettä pihalle. Tämä tapahtuu lämpimällä koneella täyskaasukiihdytyksessä (ei läheskään aina). Kova kuormitus on siis osallisena asiaan. Termostaatin asentoa näissä tilanteissa en osaa varmaksi arvioida. Lopputulemana konehuone on märkä, erityisesti kartturin puolelta. Sääliksi käy takana tulevia, jotka saavat turbon ja pakosarjan höyrystämät glykolit tuulilasille. Viimeksi takapuskurissa hiillostanut Tesla. Niin jamesbondia kuin tämä onkin, ei homma voi jatkua näin. En vain ole onnistunut paikallistamaan, mistä tämä sylkäisy tapahtuu. Kuumat alueet ovat kuivia siinä vaiheessa, kun konepeiton saa auki ja vihreä märkyys majailee enää vain viileämmillä pinnoilla. Arvelen, että jostakin koneen etupuolelta se sylkee. Vaikkapa parkissa käyttäen vuotoa ei saa aikaiseksi.
Rohkaistun tunnustelemaan mahdollisia ajatuksia toiseen kiusallisuuteen: Toi 16v turbo sylkäisee aina välillä runsaan annoksen jäähdytysnestettä pihalle. Tämä tapahtuu lämpimällä koneella täyskaasukiihdytyksessä (ei läheskään aina). Kova kuormitus on siis osallisena asiaan. Termostaatin asentoa näissä tilanteissa en osaa varmaksi arvioida. Lopputulemana konehuone on märkä, erityisesti kartturin puolelta. Sääliksi käy takana tulevia, jotka saavat turbon ja pakosarjan höyrystämät glykolit tuulilasille. Viimeksi takapuskurissa hiillostanut Tesla. Niin jamesbondia kuin tämä onkin, ei homma voi jatkua näin. En vain ole onnistunut paikallistamaan, mistä tämä sylkäisy tapahtuu. Kuumat alueet ovat kuivia siinä vaiheessa, kun konepeiton saa auki ja vihreä märkyys majailee enää vain viileämmillä pinnoilla. Arvelen, että jostakin koneen etupuolelta se sylkee. Vaikkapa parkissa käyttäen vuotoa ei saa aikaiseksi.
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
joskus etsittiin samanlaista vikaa poistamalla konepelti ja sit ajamaan niin kyllähän se osviittaa antoi mistä squirttasi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Ensimmäisenä tulee mieleen, että onhan jäähdytinnestettä oikea määrä, eikä liikaa? Mielummin minimin alla kuin maksimin yli.G00 GLE kirjoitti: ↑To Marras 23, 2023 16:43Toi 16v turbo sylkäisee aina välillä runsaan annoksen jäähdytysnestettä pihalle. Tämä tapahtuu lämpimällä koneella täyskaasukiihdytyksessä (ei läheskään aina). Kova kuormitus on siis osallisena asiaan. Termostaatin asentoa näissä tilanteissa en osaa varmaksi arvioida. Lopputulemana konehuone on märkä, erityisesti kartturin puolelta. Sääliksi käy takana tulevia, jotka saavat turbon ja pakosarjan höyrystämät glykolit tuulilasille. Viimeksi takapuskurissa hiillostanut Tesla. Niin jamesbondia kuin tämä onkin, ei homma voi jatkua näin. En vain ole onnistunut paikallistamaan, mistä tämä sylkäisy tapahtuu. Kuumat alueet ovat kuivia siinä vaiheessa, kun konepeiton saa auki ja vihreä märkyys majailee enää vain viileämmillä pinnoilla. Arvelen, että jostakin koneen etupuolelta se sylkee. Vaikkapa parkissa käyttäen vuotoa ei saa aikaiseksi.
Toisena: toimiihan paisuntasäiliön korkki kuten pitää?
Kolmantena: vika voi olla jossain just ja just kinthaalla olevassa letkuliitoksessa. Jos ei valmista työkalua jäähdytinjärjestelmän tiiviyden testaamiseen löydy niin sellaisen voi kyhätä vaikka polkupyörän pumpusta. Painemittarillinen ilmapumppu ja paisuntasäiliön päälle sopiva korkki. Sitten pumpaten painetta järjestelmään ja vuotokohtaa etsimään. Suurin piirtein kilon verran pitäisi kestää järjestelmän pumpata painetta mikäli korjaamokäsikirja ei toisin mainitse.
Viimeisenä ja kuvauksen perusteella todennäköisempänä: syy oireelle löytyy kannentiivisteen puolelta. Jäähdytysjärjestelmän paineen ei tulisi merkittävästi muuttua moottorin kuormituksen mukaan. Kierrosluvun mukaan ehkä teoreettisesti hieman (eri tavalla eri paikoissa).
Tälläistä tuli äkkiseltään mieleeni, vaikka Saabeista ei varsin kauheasti kokemusta olekkaan.
Janne
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
yleensä rengaspainemittarilla vaikka se on eurodainu tms saa kyllä syylärit vuotamaan koska jos asetat painetta 0,9 kg niin siellä onkin 1,5kg, pitäisi olla todella tarkka painemittari että voi suorittaa em koeponnistuksia
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,