määräjakajien erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

määräjakajien erot

Viesti Kirjoittaja mara81 »

On siis 900i 8v kat vm.90. Jouduin vaihtamaan k-jetin määräjakajan, koska alkoi vuotamaan, ja se jonka vaihdoin tilalle omaa vain 5 letkun liitäntää (ilmeisesti katittomasta saabista peräisin) kun taas siinä alkuperäisessä oli 6 letkun liitäntää. Tukin siis yhden letkun. Se letku oli osana silmukkaa, joka meni ilmeisesti jonkinlaisen anturin kautta.

- Nyt käynnistettäessä käy hetken aikaa ikäänkuin kolmella sylinterillä, kunnes hetken käynnin jälkeen alkaa käymään normaalisti. (Kannentiiviste ei vuoda, joten vettä ei ole sylinterissä, joka aiheuttaisi vastaavaa ilmiötä.)

- Kysynkin, että onko kenelläkään tietoa, että se voisiko tuo määräjakajan vaihto aiheuttaa kyseistä toimintaa? (yllä) Sekä mitä muuta määräjakajan vaihtaminen tuosta alkuperäisestä 6 letkuisesta 5 letkuiseen aiheuttaa?

- Muita eroja määräjakajissa, kuin tuo letkujen määrä?

- Jos jotakin kiinnostaa vaihtaa 5-letkuinen 6-letkuiseen ilmoittakoon.
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Siinä 6-letkuisessa määränjakajassa on 5-letkuiseen erona se, että paine-eroventtiilien alakammioiden painetta voidaan määränjakajassa muutella. Painetta muutellaan tahtiventtiilin avulla, joka on konehuoneen vasemmassa seinämässä kiinni ja siitä menee letku määränjakajaan. Sitä tahtiventtiiliä ohjataan ohjausyksiköltä tulevilla pulsseilla. Tällaiset vermeet on katalysaattorimallin K-jetronicissa ja niillä säädellään oikeanlainen polttoaineseos päästöjen kurissapitämiseksi.

Olit vaihtanut ilmeisesti pelkästään määränjakajan. Ilmamäärämittari ja ohjauspaineventtiili ovat myös hieman erilaiset kuin katittomassa Saabissa. Veikkaan, että autosi ei sen vuoksi käynnistettäessä käy heti kunnolla, koska kone saa alussa vääränlaisen seoksen.

Katso, mikä on sen alkuperäisen määränjakajan osanumero (6-letkuisen), yritä hankkia tilalle samanlainen ehjä ja laita se autoosi paikalleen. Silloin koneen pitäisi toimia paremmin, jos muut laitteet ovat kunnossa. Myös päästöt pysyvät pienempinä. Kannattaa laittaa määränjakaja kuntoon, sillä katalysaattori saattaa kulua nopeammin koska 5-letkuisella määränjakajalla seos ei ole riittävän tarkasti säädetty. Katsastuksen pakokaasumittauskin varmaan menee sitten paremmin läpi.
Vastaa Viestiin