Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti: Jotta saisi käsityksen kuinka esim. nuo synkat toimivat eri öljyillä pitäisi olla vertailukohteena puhtaat öljyt, ei liene kamala yllätys jos laatikko alkaa pelaamaan hienosti esim. 75-hypoideilla loppuunajettujen öljyjen jälkeen. Ja en ota kantaa siihen etteikö tuo 75W-hypoidi sopisi laatikkoon, kokemusta kun ei noista öljyistä kamalasti ole.
Mulla oli puhtaat öljyt vertailukohtana, kun vaihdoin 900i:n laatikkoon hypoidit. Edellinen omistaja oli uusinut vaihteistoöljyt ja laittanut 10W30 sisään. Itse uusin muistaakseni noin 60tkm ajon jälkeen öljyt. Silloin laitoin 10W40 Teboilin diamondia sisään. Moottoriöljyillä vaihteisto oli tosi jäykkä ensimmäiset 1km, jos oli pakkasta luokkaa -20 tai enemmän.

Tästä taisi mennä jotakuinkin vuosi, kun vaihdoin laatikkoon ensiövaihteen ja samalla sisään meni Neste Hypoid MP 80W90 öljyt, joiden kanssa totesin vaihteiston tosi jäykäksi kylmänä. Moottoriöljyillä tutuksi tullut 2-vaihteen synkron rusahtelu loppui tähän. Samoin vaihteiden paukahtelu kytkettäessä. Ajelin jonkin aikaa näillä mutta, vaihdoin moottoriöljyt sisään vaihteiston kankeuden takia. Keppi oli yksinkertaisesti hankala liikuttaa. Ajoin siis jälleen moottoriöljyillä, joilla mentiin sen aikaa, että sain ostettua sitä "oikeaa öljyä". Vaihdoin nuo Neste hypoid MP sae75W öljyt. Viimeisimmät öljyt, eli nuo 75W:t on sitten palvelleetkin jo pidemmän aikaa. Vaihteet on toimineen ihan samalla tavalla, helteillä ja paukkupakkasilla. Olen ollut erittäin tyytyväinen. En väitä, että vaihteisto olisi mitenkään ollut hyvä lähtökohdaltaan. Voihan siellä olla jotain vikaakin vaihteensiirrossa, mutta hyvin se pelaa entiseen verrattuna. Nythän mittarissa on noin 387tkm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

On nyt takana parisataa km noilla teboilin semisynteettisillä. Eipä suurta eroa entisiin :cry: Edelleenkin on vaihdettava rauhallisesti, nopea vaihto karhaa vastaan. Pitäiskö kokeilla noita nesteen 75 hypoideja jos alkais laatikko notkistua..... Kunhan vain jostakin saisi ihmeöljyä, 20-litran pönttöä en kyllä osta.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tany kirjoitti:On nyt takana parisataa km noilla teboilin semisynteettisillä. Eipä suurta eroa entisiin :cry: Edelleenkin on vaihdettava rauhallisesti, nopea vaihto karhaa vastaan. Pitäiskö kokeilla noita nesteen 75 hypoideja jos alkais laatikko notkistua..... Kunhan vain jostakin saisi ihmeöljyä, 20-litran pönttöä en kyllä osta.
Kokeilisit sitä RedLine:n MTL:ää. :wink: (Jos ei toista laatikkoa tietysti.. :) )
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

tany kirjoitti:On nyt takana parisataa km noilla teboilin semisynteettisillä. Eipä suurta eroa entisiin :cry: Edelleenkin on vaihdettava rauhallisesti, nopea vaihto karhaa vastaan. Pitäiskö kokeilla noita nesteen 75 hypoideja jos alkais laatikko notkistua..... Kunhan vain jostakin saisi ihmeöljyä, 20-litran pönttöä en kyllä osta.
Mulla on tuota hypoidia vielä 10 litraa pöntössä jäljellä, saa ostaa pois mutta omalla vastuulla. En omaan laatikkooni tuota 75W:tä enää laita.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Vähän päivitystä/pohdintaa taas...näitä ketjujahan on jo niin paljon ettei oikein tiedä mihin laittaisi kun ei kaikkiin jaksa, joten tähän se nyt tulee. :)

Itsehän menetin tuossa kanssa ajan kuluessa uskon tohon 75W Hypoidiin. Tai näin lähinnä ajattelen, että ei siitä ole kuin toiminnallista hyötyä erittäin kylmässä (kuten Nesteen tuotetiedossakin suurinpiirtein sanotaan..) koska on NIIN ohutta. Kestävyys siinä varmasti kärsii, siitä olen aika vakuuttunut, koska sehän on viskositeetiltaan lähes ATF:n kaltainen.. :roll:

Redlinen MTL:hän kävi myös mielessä tässä, mutta tulin kuitenkin siihen tulokseen että sitä olisi vaan tyhmää laittaa laatikkoon missä synkat ovat terveet koska sehän ON kuitenkin "synchromesh"(GM:n nimi)-tyyppinen öljy johon siis lisätty jotain kitka-aineksia. T.s. "viimeinen apu" jo huonolle laatikolle.

No asiaan, tänään tuli haettua&vaihdettua ruiskusatkuun sitä Hondan MTF:ää jota sai sopivasti omaan pönttöön ainakin täältä Vaasan rinta-juopolta.

Kyllä tuo nyt vaan mielestäni on järkevin ainakin normaalikäyttöön jos ei tykkää moottoriöljyn jäykkyydestä talvella, ja kestokin on varmasti parempi kuin 75W:llä.

Tuntumakin on mielestäni lähes sama kuin 75W:llä, vaikka pöntöstä kaataessa oli selvästi paksumpaa. Moottoriöljyä ohuempaa kuitenkin.

Siis: Honda MTF (75W-80 GL-4 mineraali)

P.s. Hondan vaihtoehtoinen suosituskin on 10W-30 mineraali.. :wink:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Aattelin tuohon omaan satkuuni lykätä Totalin 75W-80 liemet kunhan jaksan ja ehdin... onhan tässä aikaa ennen kesää :)

Toisaalta niillä kilometreillä mitä minulla Satkuun tulee lienee sama vaikka vaihteistoon laittaisi voisulaa...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

tany kirjoitti:On nyt takana parisataa km noilla teboilin semisynteettisillä. Eipä suurta eroa entisiin :cry: Edelleenkin on vaihdettava rauhallisesti, nopea vaihto karhaa vastaan. Pitäiskö kokeilla noita nesteen 75 hypoideja jos alkais laatikko notkistua..... Kunhan vain jostakin saisi ihmeöljyä, 20-litran pönttöä en kyllä osta.
Tuo nopean vaihtamisen takkuaminen on aina ollut uudesta saakka 99/90/900
laatikkojen ominaisuus,ei vika !!!!öljy laaduista riippumatta!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ecopower kirjoitti:
tany kirjoitti:On nyt takana parisataa km noilla teboilin semisynteettisillä. Eipä suurta eroa entisiin :cry: Edelleenkin on vaihdettava rauhallisesti, nopea vaihto karhaa vastaan. Pitäiskö kokeilla noita nesteen 75 hypoideja jos alkais laatikko notkistua..... Kunhan vain jostakin saisi ihmeöljyä, 20-litran pönttöä en kyllä osta.
Tuo nopean vaihtamisen takkuaminen on aina ollut uudesta saakka 99/90/900
laatikkojen ominaisuus,ei vika !!!!öljy laaduista riippumatta!!
Onhan se vähän niinkin, mutta terve laatikkohan(hyvillä synkoilla) toimii kyllä aika hyvin. :roll: (Riippuen tietysti miten "nopeasta vaihtamisesta" on kyse.. :wink: )

Suosittelisin tosiaan Hondan öljyn hakemista ainakin 75W hypoidin sijasta..! (Itse maksoin siitä 7€/litra)
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Toisen Saabin laatikossa on nyt Neste Gear S 75W-90 (API GL-4) ja toimii todella sujuvasti. Pakkasellakin löytyy pykälät hämmästyttävän hyvin jo eka metreillä.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Omassani tuo kuukausi-pari takaperin vaihdettu Teboilin 10w-30 toimii erinomaisesti. Tämän talven pakkasillakin on laatikko ollut notkea ja vaihteet imevät itsensä hienosti sisään.
Saa nähdä sitten käyttäytyykö vielä 30 asteen pakkasillakin yhtä nätisti, mutta tuossa 15-20 pakkasasteen välillä ainakin pelaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tässä tullaan siihen, että laatikoiden kunto on niin laidasta laitaan. Meikän aski ennen luopumista moottoriöljyjen käytöstä oli kylmänä jähmee kun mikä. Ensin se oli -20 jähme, sit jähmeily lämpötila siirtyi lämpimämpiin keleihin ja lopulta se jähmi jo 0-keleillä. Vikkoo siis on jossain, mutta hypoidien vaihto antoi selvästi elinikää lisää, kun ei se nyt ole jähminyt -25:n pakkasillakaan. 1->2 vaihto onnistuu heti kylmästartin jälkeen, toisin kuin ennen...

Mitä voin suositella. Jos askisi alkaa tahmomaan pikkupakkasillakin, synkrot kiroilee ja alkaa tuntua, että aski vetää viimeisiä: Vaihda Sae 75W vaihteistoöljyt ja aurinko alkaa taas paistamaan risukasaan. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tässä mun kokemukset:


Molempia öljyjä testattu autoissa:
Saab 99 T16 4-vaihteinen vaihteisto, ok-laakerit, ok-synkat.
Saab 900 T16 5-vaihteinen vaihteisto, ok-laakerit, soso-synkat.
Saab 900 T16 4-lovinen#2 loota paskat-laakereilla, ok-synkat. (PELKKÄ yksiaste testattu!)


Neste hypoidi MP 75W yksiaste GL-5
Pakkasella: Vaihteiden käytös hyvä. (4#2 & 5-speed)
Kesällä: Mitä kuumempaa, sen huonommat vaihdot. (4&5-speed)
Kesällä moottoritieajossa rupesivat 250tkm ajetun 4-lovisen ehjän laatikon laakerit ulvomaan.
Eli menee kuumana liian ohueksi.
Rekisteröity vaihteistoöljyn huippulämpötila: 110 astetta. (4-speed)



Neste GEAR S 75W90 GL-4
Pakkasella: pari ekaa vaihtoa kolahtaa. Lähinnä 2-vaihde. 3:selle harvoin ongelmia. "Kun saa litkut liikkeelle, homma ok." (5-speed)
Kesällä: Toimii hyvin. Ei mene liian ohueksi kuumassakaan ajossa. (4&5-speed)
Rekisteröity vaihteistoöljyn huippulämpötila: 90 astetta. (4-speed)
99T-museopeli
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mertmi kirjoitti:Kyllä tässä tullaan siihen, että laatikoiden kunto on niin laidasta laitaan. Meikän aski ennen luopumista moottoriöljyjen käytöstä oli kylmänä jähmee kun mikä. Ensin se oli -20 jähme, sit jähmeily lämpötila siirtyi lämpimämpiin keleihin ja lopulta se jähmi jo 0-keleillä. Vikkoo siis on jossain, mutta hypoidien vaihto antoi selvästi elinikää lisää, kun ei se nyt ole jähminyt -25:n pakkasillakaan. 1->2 vaihto onnistuu heti kylmästartin jälkeen, toisin kuin ennen...

Mitä voin suositella. Jos askisi alkaa tahmomaan pikkupakkasillakin, synkrot kiroilee ja alkaa tuntua, että aski vetää viimeisiä: Vaihda Sae 75W vaihteistoöljyt ja aurinko alkaa taas paistamaan risukasaan. :D
Paljonko sulla on ehtinyt kilometrejä tulla 75W:llä..? :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tri-Lo kirjoitti: Paljonko sulla on ehtinyt kilometrejä tulla 75W:llä..? :roll:
37tkm on huruuteltu. En ole vaihtanut välillä. Aski vuotaa hieman, joten öljyä pitää lisätä silloin tällöin. Ehkä jotain vajaa litra vuoteen. :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mertmi kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: Paljonko sulla on ehtinyt kilometrejä tulla 75W:llä..? :roll:
37tkm on huruuteltu. En ole vaihtanut välillä. Aski vuotaa hieman, joten öljyä pitää lisätä silloin tällöin. Ehkä jotain vajaa litra vuoteen. :?
Eikä ole perän laakereista vielä ruvennut kuulumaan..? Sellaisen "ominaisuuden" itse kun huomasin jo 5tkm jälkeen ruiskusatkussa. :roll: Ja laatikko oli varmasti hiljainen ennen sitä, ja muutenkin mitä parhaammassa kunnossa ja on vieläkin mutta se ääntely siihen kyllä tuli. :?
Vastaa Viestiin