90 kylmä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kyllä se se perkeleen kansi taitaa olla. Pieniä kuplia tulee tyhjäkäynnillä paisuntasäiliöön, kun lisää kierroksia, nousee veden pinta pikkuruisen ja kuplat lisääntyy. Vettä tiputtaa jostain pikkuruisen, mutta ei kyllä tule yläpäästä, vaan syylärin alareunasta tai alavesiletkusta, jota en muuten mistään läytänyt ylhäältäpäin katsoessa. Onko sellaista?

Mitä mahtaa kansiremontti maksaa? Itse en ala tekemään, liian iso homma ja aikaakin vie paljon.
Mikä tuommosen kannen/tiivisteen pilaa, olisikohan edellinen omistaja mahdollisesti vaikka ajanut vähillä nesteillä, kun tuo lämpökenno vuosi?
Reilun vuoden tuo on ollut ja sen aikana ei ole kyllä kuivalla koneella ajettu. vettä on ollut säiliössä aina vähintään tarpeeksi.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

jotenkin silti melko outoa, että vuotava kansikaan vaikuttaa, jos vain kennossa on vettä.... en tiedä miten nopassa on, mutta kuupassa ainakin oli ilmattava tuo kenno erikseen...
vuotava kansi, kun ainakin minun tapauksessani aiheuttaa vain liian nopeasti nousevat lämmöt... ja sitte vielä semmonenkin huomio näistä h-moottoreista, että yleensä kannen taipuessa öljyt menee veden sekaan... tiedä sitten, mutta näin ainakin meillä.. epäilisin kuitenkin, että vesi ei syystä tai toisesta kierrä sielä lämppärissä..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

90 kylmä

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

kokeile laittaa jäähdytin korjaus tököti nesteitten sekaan ,ei maksa mahottomasti , autossasi on vissiin kannessa lievä halkeama ,samanlainen vika oli tuttavan autossa ,betonien laiton jälkeen toimi pari vuotta , sitten loppu kori .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 90 kylmä

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Olavi P kirjoitti:kokeile laittaa jäähdytin korjaus tököti nesteitten sekaan ,ei maksa mahottomasti , autossasi on vissiin kannessa lievä halkeama ,samanlainen vika oli tuttavan autossa ,betonien laiton jälkeen toimi pari vuotta , sitten loppu kori .
Toi on sitten se viimeinen tekosi! :evil:
Se tökötti tukkii kaikki paikat missä nesteen tulisi kiertää, eikä niitä saa enää puhdistettua millään. Kennot eivät jäähdytä ja lämmitä kun ovat tukossa, temarit, hanat ja muut kuristukset ja venttiiliit tukkeutuvat myös.

En suosittele ellet halua tehdä auton purkaajaa/korjaajaa/itseäsi onnettomaksi. :(
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Yhdyn edelliseen. Tökötti tukkii kennoja ja venttiilejä. 99:ssä hyvin lämmittänyt kenno alkoi vuotaa ja laitoin syylärin paikkausainetta. Loppu vuoto mutta loppu lämpökin. Hieman tihkunut syyläri ei sensijaan paikkautunut mutta jäähdytysteho laski. Menee sekin vaihtoon.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kokeilemaan foorumin hakua hakusanalla "kaneli"... minun tänne tuoma keino alunperin jokkisäijiltä opittuna, joissain tapauksissa ei auta mutta joissain auttaa erinomaisesti... ellei vastaleivotun pullan tuoksua parkkipaikalla lasketa lasketa haitaksi. ;)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Nyt on sitten ysikymppi kylmä minullakin... :evil:

Tosin tämä vika tuli muutaman päivän aikana ja äsken autolla ajaessani ei tullut lämmintä ollenkaan vaikka lämpömittari kyllä nousi suht normaalisti.

Tai itseasiassa lämpömittari ei toiminut ihan normaalisti vaan viisari seilasi ylös-alas?!
Olisiko termari syynä kyseiseen käyttäytymiseen?

Vaikka tosimieshän kyllä tarkenee missä vaan mutta kun on todistettavasti lämmin talviauto niin kyrsiihän se siellä palella...
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

MikkoA kirjoitti:Tai itseasiassa lämpömittari ei toiminut ihan normaalisti vaan viisari seilasi ylös-alas?!
Olisiko termari syynä kyseiseen käyttäytymiseen?
Tai sitten laihat pakkasnesteet, eli hyytyy jo lämppärin kennoon ja syyläriin :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Onko muuten kellään tietoa siitä millä varaosanumerolla tuohon ysikymppiin löytyy termaria?
Länsiautossa ei ollut mitään tietoa kun tuota ei löydy EPC:stä. Käykö satkun termari?

En kyllä millään haluaisi laittaa varaosatermaria vaikka se ehkä toimisikin...

Hitto kun ei ole enään Laakkostakaan Konalassa.... :(
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

8v satkun termari käy.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

900T16 kirjoitti:8v satkun termari käy.
Kiitos tiedosta! Onneksi täältä löytyy tietoa. :)
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Kun nyt pääsin kyselyn makuun, niin ajattelin vielä että täällä varmaan tiedetään:

Mikä pitäisi olla termarin avautumislämpötila? 88° vai 92° :?:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

89 on vakiotermostaatin avautumislämpötila, 92 on "talvitermari", jollaista ei turbomalliin saa laittaa. Noopassahan ei Turboa monella ole.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

jus kirjoitti:89 on vakiotermostaatin avautumislämpötila, 92 on "talvitermari", jollaista ei turbomalliin saa laittaa. Noopassahan ei Turboa monella ole.
No ei ole turboa. Eikä tule. :)

Ajattelin vaan varmistaa kun LA:sta neuvottiin pistämään tuo 92:sen termari. Tai siis he kuulemma aina asentavat sen huollossaan...

Hyvä että tuli tämäkin selväksi!
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokirja sanoo, että jos laitat 92-termarin, se pitää ilmojen lämmettyä vaihtaa 89-asteiseen.

Muutenhan tuossa käy niin, että kesäkelissä flekti huutaa koko ajan, kun vakiomallin flektikytkimen kytkentä- ja katkaisurajat on täsmätty tuohon 89-asteiseen termariin.

Ihme, ettei varaosamyyjä tajunnut, että satkussa on sama kone kuin noopassa. Kaipa ne filmillä olisi 90:n osanumerotkin olleet selailtavissa, taisi vaan laiskottaa, kun on niin EPC:hen jämähtänyt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin