Paljonko 2,1 kestää ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja C900 »

"heh.. aika jännä juttu, mut tos mun 2,1:ses samoissa kilometreissä kuin sulla pahvi ja pumppu.. hassua. Mutta, nyt 317tkm ja matka jatkuu "

Olisikohan meidän autot tehty samalla viikolla...?
Onko mitään erikoisempaa tullut eteen 290tkm - 317tkm:n välillä ?

JMi
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

check engine vaivannut joitakin kertoja, syytä ei ole saatu selville. Kaksi kertaa jättänyt tielle sen takia, mutta vika sitten aina katoaa ja selvittäminen hankaloituu, vaikka vikakooditkin on purettu. :? vaikuttaa siltä, kuin bensamäärällä tankissa olisi yhteys siihen(ilmenee vajaalla tankilla), mutta en tiedä.

Muuten kyllä loistava auto ja hyvää ajaa kilometreihin nähden! :)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

CE-valo

Viesti Kirjoittaja C900 »

Omassa Saabissani CE-valo on nikotellut kahdesti. Kummallakin kerralla kaikkien mahdollisten liitosten puhdistus auttoi. Tielle sen takia en jäänyt, mutta valon palaessa auton meno tuntui jotenkin tukkoiselta. Luulen, että CE-valon palamisen syy oli ilmamassamittarin liittimen kontaktivika, ainakin kosketuspinnat olivat harmaat. Pesen aika usein moottorin ja vettä nähtävästi on päässyt liittimiin.

Muuten, olen kirjannut ylös kaikki tankkaukset 137tkm - 298tkm:n aikana. Matka-ajossa en ole koskaan saanut bensaa palamaan 10l/100km edes ison ja täynnä olevan telikärrin kanssa. 1000km:n matkalla matalin kulutus on 7,4 ja keskikulutus koko taipaleella 8,1. Ei mielestäni mikään paha lukema keski-ikäiselle Saabille.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

juuh, aika samat lukemat on mulla mennyt maantiellä. yleensä menee 8,2 ja siihen saa hapettaa moottoritietä ihan kunnolla. Pienimmillään olen päässyt kai 7,5l/100km. Mun mielestä todella kohtullinen kulutus kun vertaa auton painoa ja ikää.

Tota IMM:n liitintä kyllä olen aina välillä putsaillut, mutta tämä vika ei johdu kyllä siitä, kai. :lol: Nyt talvella ajelen taas tolla kaasarilla ja 2,1:n on suojassa suolalta Pohjoisessa. 8) :)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
tany
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 16:40
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany »

Anna palaa vaan. Lienee puolenvälin kieppeillä elinkaarensa kulussa. Ne jotka vaan viitsii ja jaksaa saabejaan rassata ajaa järkiään 1/2 milj. Ja ns. isot remontit on aina enemmänkin tulkintakysymys.
Ex-vaimon kallis Golfi on rikastuttanut korjaamoita kolmen vuoden aikana muutamalla tonnilla. Kansi, ruostevauriot + kaikkea "pienempää". Ja taas nykii, vie bensaa ja lämmöt nousee.
Mulla on kolmas Saabi on menossa: Yhteensä näihin olen investoinut 3.000 mk + 400€ + viimesin 150€. Kaikki kulkee edelleen, ensimmäinen on kaverilla, keskimmäinen odottaa sitä, että tyttö saa kortin ja uusin on jokapäiväisessä ajossa. Remontteihin ja osiin on mennyt ehkä n.500€ viiden vuoden aikana.
Saab Suomesta - hyviä autoja :)
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Veksi »

Olen ajellut vuoden 2.1:llä 190>206:n. Ei mitään dramaattista ole tullut vastaan. Raidetangonpää, alapallo, vesipumppu, termostaatti ja kalliit tulpat sekä tietysti normaalit öljynvaihdot. Valuuttaa on mennyt palttia rallaa reipas 200€.

Kulutus on 8-8,5/100km. Ainoa miinus on öljyn kulutus. n. 3 litraa /10000 km. Se on mielestäni ehdottomasti liikaa. Öljyn kulutuksesta on ollut täällä paljon polemiikkiä. Epäilen, että kulututuksen aiheuttaa öljypumpuntiiviste. Täytyy tutkia asiaa keväämmällä.

Muuten olen ollut tosi tyytyväinen hankintaan.
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Hieman OT: Onkos kellään muulla ollut "tehdastakuu" korjattua 2.1? Ajelin yli 3 vuotta moisella johon oli tehtaan/maahantuojan toimesta tehty koneremontti reilussa 100tkm. Ite ajelin liki 80tkm ja kansipahvi (n150tkm) ja vesipumppu meni. Tuli vaan mieleen kun näin vanhan kärryni liikenteessä 4:n vuoden jälkeen ennen joulua eli elää ja potkii vieläkin :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Oliko tuo konerempattu 91-vuosimallia ja teflonmännät syynä?

Kansipahvi on meikän peliin vaihdettu noin 150 tkm kohdalla niinkuin kaikilla muillakin näemmä. Onko mennyt keltään enää uudestaan? Nyt ajettu 200tkm.

Korjauskuluja viimeisen vuoden aikana reilut 500€, kytkinremppa vei tästä valtaosan.

Öljynvaihdon jälkeen on 1500 km mennyt ettei tikusta huomaa että olisi pinta laskenut, vanhat (13 tkm ajettu Mobil-1) rupesi häviään niin että tikunväli kaikkosi viimeisen 1500 km matkalla mikä kyllä huolestutti :(

Bensaa palaa sekalaisessa ajossa 9 litraa, nyt talvella olen kaupunkiajossa saanut pari tankillista menemään 11 ja vähän ylikin.
900i 2.1 16v -93
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Ebba kirjoitti: Kansipahvi on meikän peliin vaihdettu noin 150 tkm kohdalla niinkuin kaikilla muillakin näemmä. Onko mennyt keltään enää uudestaan? Nyt ajettu 200tkm.
Tuosta "uudesta" 2.1 koneesta alko pahvi oireilemaan arviolta 280-290tkm kohilla, vaihtoon meni ennenku puurot ja vellit sekasin. Ekasta koneesta oli menny pahvi 70tkm kohilla, ja puurot ja vellit sekasin ->mäntä- ja laakerivaurio, 107tkm ja sillon pidettiin ko. koneen hautajaiset...
Patarauta on påp.
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

yms

Viesti Kirjoittaja C900 »

Minkä vuoksi kytkinremppa piti tehdä ennen kuin taulussa oli 200tkm ? Oireileeko vesipumppu jotenkin ennen vaihtotarvetta, esim. vuotona akselin juuresta ? Muistaakseni vaihdoin joskus ysikymmpiin uuden pumpun juuri sen vuoksi.

Muuten, NGK suosittelee 2.1:een kallista sytytystulpaa. Saabin huolto ei kuitenkaan sellaisia ole koskaan kärriini laittanut vaan jonkun halvemman tyypin. Liekkö turhaa rahastusta.
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Re: yms

Viesti Kirjoittaja Ebba »

C900 kirjoitti:Minkä vuoksi kytkinremppa piti tehdä ennen kuin taulussa oli 200tkm ?
Ihan ajan ja rahankuluksi piti vaihtaa... no ei tietenkään vaan kytkinlevy oli kulunut alle minimirajan, 195 tkm oli silloin lasissa. Syytä en osaa sanoa ei siitä koskaan savuja otettu tai luistateltu.
Yleensähän ysisatkun kytkin kestää vissiin pidempään kuin vaihdelaatikko.
900i 2.1 16v -93
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ebba kirjoitti:Oliko tuo konerempattu 91-vuosimallia ja teflonmännät syynä?
Vm-92 ja männät oli se syypää ollut paperien mukaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Liityin pari viikkoa sitten näihin kansipahvin vaihtaneisiin 153 tkm.

Edellinen 2.1 oli pahvinvaihdossa suurinpiirtein samoilla kilometreillä.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Aika jännä et näyttää menevän pahvi suurinpiirtein samoissa kilometreissä kaikilta.. 8O 8O 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

saba2,1 kirjoitti:Aika jännä et näyttää menevän pahvi suurinpiirtein samoissa kilometreissä kaikilta.. 8O 8O 8O
Itse ihmettelen kun oli jo koneremppa tehty reilussa 100tkm ja n150tkm piti taas vaihtaa pahvi, joka oletettavasti :wink: oli "juuri" vaihdettu. Onko 2.1 perusvika? Faijalla taasen oli reilusti yli 200tkm ajettu mutta siinä ei vastaavaa ongelmaa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin