tulpat 900 S:ään

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

tulpat 900 S:ään

Viesti Kirjoittaja Maikki »

eli mitä tulppia kannattaa käyttää? Suositus on ilmeisesti NGK BCP 7 ES? Motonetin hinnasto tarjosi BCP 7 EV:tä mutta hintaa on heti 11.90/kpl. Mutta kun suosin 20 tkm vaihtoväliä niin luulisi ettei siihen nyt palladiumtulppia tarvita
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: tulpat 900 S:ään

Viesti Kirjoittaja 900S »

Maikki kirjoitti:eli mitä tulppia kannattaa käyttää? Suositus on ilmeisesti NGK BCP 7 ES? Motonetin hinnasto tarjosi BCP 7 EV:tä mutta hintaa on heti 11.90/kpl. Mutta kun suosin 20 tkm vaihtoväliä niin luulisi ettei siihen nyt palladiumtulppia tarvita
Itse käytin 7 ES:iä ja hyvin toimivat. Niitä suositeltiin käytettäviksi. Lastutuksen jälkeen ostin kuitenkin asteen kylmemmät (olisiko ollut juuri nuo 7 EV:t), koska jotakin häikkää sytytyksessä ilmeni aika ajoin. Tosin en tiedä varmuudella oliko vika 7ES-tulpissa, vai sytytysjohdoissa. Molemmat vaihdoin ja hyvin rupesi rokkaamaan. Mutta ES:t on hyvät vakioon!
9-5 2,3t Wagon `06
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Suosittelen niitä EVX:iä Ne on hintansa arvoiset ja parhaat tulpat auton toimivuuden kannalta.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mimmi kirjoitti:Et ole muuten muuttanut tulpia kylmemmiksi.
Tulppien lämpöarvot ilmoitetaan sillä NUMEROLLA ja NGK:n tapauksessa numeron suurentuessa tulppa kylmenee. Eli astetta kylmemmät ovat BCP 8 ES.
Oli varmaan sitten noin. Niinkuin sanoin, en muistanut varmuudella mitkä tulpat laitoin. Asteen kylmemmät ainakin ostin.
9-5 2,3t Wagon `06
TeeKoo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Syys 02, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja TeeKoo »

Vaihdoin juuri omaan ässääni tulpat, itse olen ajanut tällä autolla 65000km samoilla tulpilla, enkä tiedä koska edellinen omistaja ne tulpat oli vaihtanut. Tulpat oli BCPR 7 ES, eikä mitään ongelmia koko aikana. Nyt laitoin BCP 7 ES, 10€/4kpl.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

edellinen omistaja kertoi vaihtaneensa tulpat 53 tkm sitten ja hyvinhän tuo käy...tänään kävin hakemassa noi NGK:t ja huomenna vaihdan
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jostain kumman syystä EV tulpat pimenivät yksi kerrallaan jokainen ennen kymmentä tuhatta kilometriä, sensijaan halvemmilla ES:illä olen ajanut joskus muinoin.. ennen ja jälkeen EV:iden jopa 40-50tkm ongelmitta.

Kertokaa minulle tyhmälle miksi näin :?:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tulppien kastuminen kuulemma voi rikkoa tulpat. Olisiko kone päässyt kastelemaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Tämä on mielenkiintoinen aihe, koska Paikallinen merkkikorjaamo ilmoittaa 900 t8 tulpiksi ne EV:t. Kun taas on keskustellut ja kuunnellut muita, niin olen saanut sellaisen kuvan, että ES tulppa kestäisi pidempään/paremmin. Itse ostin kokeeksi ne EVX:t (siis EV malli on poistunut tuotannosta ja nykyisin se on EVX). Saabi nähdä kuinka mulle käy. Törmäsin muuten listaan, minkä mukaan tupat on BP7ES/BP7EV ja löllöille kuskeille BP6ES/BP6EV eli 900 t8. Oli meinaan minulle uusi tieto tuo 6 sarjalainen tulppa Turboon.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Niin ja olen tässä muutaman viime vuoden aikana kiinnittänyt huomiota yleisesti noihin tulppien kestävyyksiin, kun tuntuu siltä, että ne on niin perkeleen herkkiä särkymään. On huomattu moottoripyörissä missä on rivikone ja pyörää pidetään sivuseisonnalla, että siihen pyttyyn minkä puolelle on kone kallellaan saa olla uusimassa tulpaa vähän väliä, kun muiden kanssa saa suunnilleen noudattaa huoltoväliä, eli jos kaasari vuotaa vähänkin ja kyseinen tulppa saa käynnistysvaiheessa enemmän bensaa kuin muut, niin tuppa ei kauaa kestä. Tästä päätellen ei nykyään tulpat paljoakaan kestäisi kastumista. Oletettavasti juuri tästä syystä olen saanut vaihdella tulppia jatkuvasti pyöriini ja autooni.
Tulppien kastuminen kuulemma voi rikkoa tulpat. Olisiko kone päässyt kastelemaan?
Tämä saattaa todellakin siis pitää paikkaansa. Itse en enää nykyisin liiku millään moottoripelillä ilman varatulppia.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Moottorikelkat ne vasta syökin tulppia :evil:

Pitäs varmaan saaha kohta NGK sponssaamaan :P

joko on säädöt pielessä tai sitten nykytulpat on per#¤&# !

Hyvin toimii kun ajaa liipasin pohjassa, mut ei sitte hiljaa tykkää mennä :cry: :?:
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Mitenkäs kun tulppia vaihtaessa kattelin että oli pikkasen öljyä vuotanu tulppien juureen. Siis ei itse tulppiin vaan tulpanreikien alla oli pikkasen öljyä jonka tietysti pyyhin pois. Vuotojäljet oli ihan nätisti tulpanreikien välistä yläpuolelta...huonosti selitetty ja kuva kertoisi enenmmän kuin 1000 sanaa mutta etteköhän ymmärrä mitä tarkoitan.

Eli haittaako pikkutihuuttaminen mitään vai alanko vaihteleen tiivistettä? Tosin nyt on öljyinä max-lifet joten kattellaan. Ei kolkuta kylmänä läheskään niin paljoa kuin x-km ajetuilla mobileilla.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joopajoo, huonoja kokemuksia NGK:n tulpista. Laitoin BCP7ES:t, tulos -> ahtaa vain peruspaineet, sen jälkeen nakuttaa ja nykii niin perkeleesti. Vaihdoin takas vanhat Champion EON 1:t, ahtaa kiltisti 1.3 bar. Sitten kokeiluun BCP7EVX:t, taas ahtaa vain peruspaineet mutta ei sentään nyi.

Nyt takaisin vaihtamaan Championit koneeseen, NGK:ta en ole enää laittamassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

saabracing kirjoitti:Moottorikelkat ne vasta syökin tulppia :evil:

Pitäs varmaan saaha kohta NGK sponssaamaan :P

joko on säädöt pielessä tai sitten nykytulpat on per#¤&# !

Hyvin toimii kun ajaa liipasin pohjassa, mut ei sitte hiljaa tykkää mennä :cry: :?:
Liikaa safkaa?
VW transporter 2.5tdi vm.99
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Maikki kirjoitti:Tosin nyt on öljyinä max-lifet joten kattellaan. Ei kolkuta kylmänä läheskään niin paljoa kuin x-km ajetuilla mobileilla.
Mitä max-lifeä laitoit pannuun? (vai onko sitä edes montaa erilaista..)?
9-5 2,3t Wagon `06
Vastaa Viestiin