Virranjakaja purettu, minne prikat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Virranjakaja purettu, minne prikat

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Purin satkun virranjakajan ja irroitin akselin kaikkine osineen rungosta. Purin jakajan alapäästä, eli irroitin alapäässä (nokka-akselin päässä) olevan pyöreän mutikan, jonka jälkeen sain akselin irti rungosta. Hyllyllä on nyt 3kpl ohuita prikkoja, joista 2kpl on saman kokoisia ja 1kpl pienempi. Mihin väliin nuo prikat kuuluvat? Virranjakajan rungon sisäpuolelle (akselin ja rungon väliin) vaiko ulkopuolelle (pyöreän mutikan ja rungon väliin)? Vai onko edes merkitystä mihinkä väliin laittaa?

Toivottavasti joku osaa auttaa asiassa. Kiitoksia vastauksista jo näin etukäteen.

edit: kyseessä siis 900 -88 8v turbon jakaja.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virranjakaja purettu, minne prikat

Viesti Kirjoittaja jus »

Karspa kirjoitti:Mihin väliin nuo prikat kuuluvat?
Olisiko näistä muistiinpanokuvista apua? Onko osissa sellaisia jälkiä, joista voisi päätellä järjestystä?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/virranjakaja2.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/virranjakaja3.jpg

Kokoamatta jäi tuokin virranjakaja, oli Hall-anturin johto poikki, purin ihan vaan tutkimusmielessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: Virranjakaja purettu, minne prikat

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Tässä kuvassa taitaa näkyä yksi niistä prikoista:

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... _satku.jpg
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa vielä prikkoja eriteltynä:
Kuva

Kotelon sisäpuolella siis ylimmäisenä iso prikka, sitten bakeliittilevy, kotelon ulkopuolella iso prikka, bakeliitti, iso prikka, pieni prikka ja kärkipala. Tuon mukaan minä sen kokoaisin, vaikka virheen mahdollisuushan aina on olemassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Kiitoksia vastauksista ja erittäin hyvistä kuvista. Prikoissa olevista jäljistä ei tosiaan kovin paljoa pysty päättelemään. Äkkiseltään näyttäisi siltä, että toisen ison prikan perässä on ollut pieni prikka, kuten kuvissakin on. Viimeisenä kotelon pohjalla taas oli bakeliittirengas. Bakeliittirengasta ei kummastakaan jakasta löytynyt kuitenkaan kotelon ulkopuolelta (kyllä olen purkanut 2kpl jakajia eikä prikat siltikään pysyneet oikeassa järjestyksessä). :)

Mukailen vähän tuota ohjetta ja laitan kasaan siten, että sisälle tulee yksi iso prikka ja kotelon ulkopuolelle iso sekä pienempi. Eiköhän jakaja toimi tällä konfiguraatiolla ok. Onko muuten ideoita mikä tuon bakeliittirenkaan funktio on? Toisessa jakajassa rengas oli kahdessa osassa ja toisessakin murtunut. Ajattelin käyttää tuota murtunutta uudelleen, koska uutta en jaksa lähteä metsästämään.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laitoitko uuden stefan tuonne?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Laitoitko uuden stefan tuonne?
En ajatellut laittaa tosin vielä ehtisi jakaja kun on osissa. Toinen jakaja oli sisältä öljyssä toinen taas ei juurikaan, joten ajattelin ettei tarvetta vaihdolle ole (käytän siis tuota parempaa runkoa). Öljyisemmästä rungosta purin stefan kokeilumielessä pois, mutta stefaa en enää olisi saanut takaisin paikalleen. Tämänkään takia stefan vaihto ei houkuttele. Pitäisikö stefan vaihto onnistua kotikonstein? Stefan päällä oleva levy tuntui irtoavan aika huonosti ilman väkivaltaa ja kieron levyn takaisin laitto vaikutti hankalalta.

Autossahan on vielä kiinni koskematon kolmas jakaja, jonka pidän varalla (ei tietääkseni vuoda) eli ei hätää vaikka uusi vuotaisikin. Hyvä tietysti olisi jos saisi kerrasta toimivan jakajan eikä tarvitse montaa kertaa tehdä.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Vastaa Viestiin