OG900:seen aluvanteet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

No niin nyt vannemies soitti ja sanoi, että tilaa ET37:lle varustetut vanteet niin sopii ainakin paremmin alle :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Turbo16 kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Myös huomionarvoinen seikka on renkaiden erilaiset olkaprofiilit ja rungon leveydet samoista profiililukemista huolimatta. Eli vaikka merkin X 205/50R16 kumi sopii niin vastaavan kokoinen merkin Y rengas ei mahdukaan enää.
Jep, taitaa olla tuo rengas olkaprofiili aika tarkkaa hommaa varsinkin jos mennään äärimmällisyyksiin..


Ja nuohon on 7" leveät, eikä ne nyt ihan yli leveät ole 17" vannekoolla :)
Tarkkaa hommaa se on joo, 3mm:stä kiinni. Kyllä noissa renkaiden rungoissa on vaan paljon eroa, mm. vannesuoja kumissa vaikuttanee myös aika paljon.

Ja edelleen ihmettelen miksi pitää vertailla vanteen leveyttä ja halkaisijaa sopivuutta ihmetellessä. Edelleenkään ne eivät periaattessa vaikuta yhtään toisiinsa. Lähinnä vanteen leveys ja ET:n vaikuttavat sopivuuteen. Jos vanteen halkaisijaa kasvattaa niin se tarkoittaa teoriassa vain sitä että kumiksi pitää valita matalampi :!:
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Turbo16 kirjoitti:No niin nyt vannemies soitti ja sanoi, että tilaa ET37:lle varustetut vanteet niin sopii ainakin paremmin alle :)
Kuulostaa varsin sopivalta vanteelta!
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

15" ainakin 38 et oli jo liian sisällä. tasapainot ottivat tukivarteen kiinni. tosin isommissa vanteissa taitaa vähä saada olla isompi tuo et luku
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Meneekö nämä alle:
16"x6,5" ET 27, lesjöt ja 225 gummit?
Saab 900S Combicoupe
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

"Moi,

eli pieniä mutkia matkassa 37 et.llä olevaa vannetta ei ollutkaan...minkä
vuotinen se sun auto on? sillä vm89 saabiin ei mene 37 vanteet alle vaan
vaatii 25-30 et:n"


Mitäs helkuttia tuo nyt tarkoittaa? Voiko joku viisaampi selvittää, kun olen käsittänyt nyt foorumia lukemisella, että 88-93 ET olisi optimi siinä 34-37 luokkaa?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kyllähän tuo 37 on jo aika tiukilla?? Eikö 35 rupea olemaan vasta ok.
VW transporter 2.5tdi vm.99
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

7,5x16 mulla vanteet, et 38, ottaa edessä ja takana kiinni, vaatii 5mm levikkeet..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Turbo16 kirjoitti:"Moi,

eli pieniä mutkia matkassa 37 et.llä olevaa vannetta ei ollutkaan...minkä
vuotinen se sun auto on? sillä vm89 saabiin ei mene 37 vanteet alle vaan
vaatii 25-30 et:n"


Mitäs helkuttia tuo nyt tarkoittaa? Voiko joku viisaampi selvittää, kun olen käsittänyt nyt foorumia lukemisella, että 88-93 ET olisi optimi siinä 34-37 luokkaa?
Niin saitko tälläistä viestiä jostakin rengasliikkeestä? Muistelisin jossakin taulukossa nähneeni satkuun listattuna ET 25-27 vanteita (7" tai 6,5"), ehkä kaveri katselee jostakin luettelosta tuota. Luettelot eivät mielestäni satkua tunne kovinkaan hyvin. Aiemmat kirjoitukset täällä pitävät paikkansa, omassa on 17x7 ET37 215/45 kumeilla eikä ongelmia kuormallakaan. Pienemmällä ET:llä ottaisi takana todennäköisesti kaariin ja isommalla edessä jousilautaseen, ET 35 olisi varmaankin aikalailla ihanne.
pakinen kirjoitti:Meneekö nämä alle:
16"x6,5" ET 27, lesjöt ja 225 gummit?
6,5" ET29 tulee suunnilleen yhtä ulos kuin 7" ja ET35, eli voi olla jo tiukkaaa, varsinkin kuormattuna. Renkaan profiili olisi hyvä tietää, vaikkakin 225 leveät kumit unohtaisin joka tapauksessa.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Karspa kirjoitti: Niin saitko tälläistä viestiä jostakin rengasliikkeestä? Muistelisin jossakin taulukossa nähneeni satkuun listattuna ET 25-27 vanteita (7" tai 6,5"), ehkä kaveri katselee jostakin luettelosta tuota. Luettelot eivät mielestäni satkua tunne kovinkaan hyvin. Aiemmat kirjoitukset täällä pitävät paikkansa, omassa on 17x7 ET37 215/45 kumeilla eikä ongelmia kuormallakaan. Pienemmällä ET:llä ottaisi takana todennäköisesti kaariin ja isommalla edessä jousilautaseen, ET 35 olisi varmaankin aikalailla ihanne.
Sain juu rengasliikkeestä tuommoisen viestin. Käskivät nyt kuitenkin koittaa noita vanteita alle, ennenkuin tulee vaihtamista.
Veikkaan itsekkin, etteivät luetteloa satkua tunne hyvin :)

Mutta pitäisi vielä renkaat löytää alle ennekuin tietää varmuuden.. budjetti vähän jäässä :?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Testasin vanteita alle ja eipä ainakaan ottanut jousen alalautaseen kiinni.. Jäi sormen mentävä rako kun pyörät oli suorassa ja aivan linkussa jäi ehkä 3mm elikkäs tuon puolesta menisi.

Ainut, että vanne tuli aika tavalla yli kaaren tosin onhan nuo 7" leveät vanteet, että eihän ne ihan 5" leveät ole :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Karspa kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:"
pakinen kirjoitti:Meneekö nämä alle:
16"x6,5" ET 27, lesjöt ja 225 gummit?
6,5" ET29 tulee suunnilleen yhtä ulos kuin 7" ja ET35, eli voi olla jo tiukkaaa, varsinkin kuormattuna. Renkaan profiili olisi hyvä tietää, vaikkakin 225 leveät kumit unohtaisin joka tapauksessa.
Profilina voisi olla joko 50 tai 45, mutta kuitenkin 225 leveytenä. 205 sopii kyllä, mutta leveempi parempi :D
Saab 900S Combicoupe
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Turbo16, millä ET:llä olevia vanteita testasit alle? Tosiaan ET 40 alkaa olla raja (omassa autossa), että ottaa kiinni edessä sisäpuolelle. Alle ET 35 taas tulee takana liian ulos ja rengas ottaisi todennäköisesti kuormattuna kiinni takakaareen / puskurin jatkeeseen. ET:lle tulee luonnollisesti enemmän liikkumavaraa jos vanne on kapeampi kuin 7".
pakinen kirjoitti:Profilina voisi olla joko 50 tai 45, mutta kuitenkin 225 leveytenä. 205 sopii kyllä, mutta leveempi parempi Very Happy
225/50 on niin paljon isompi halkaisijaltaankin kuin alkuperäinen, että sen voi samantien unohtaa. 225/45 on myös isompi kuin alkuperäinen ja vielä "epäsopivalla" vanteella sanoisin, että ottaa varmasti kiinni. Jos vanteen ET on 27 ja leveys 6,5" kannattaisi mielummin pyrkiä hieman vakiota pienempään rengaskokoon, kiinniottamisen riskin minimoimiseksi. Toisaalta kyllähän reilusti vakiota isommat renkaat pyörimään mahtuu, mutta varmasti tulee tilanteissa joissa rengas ottaa kiinni koriin. Lisäksi auto tulee muutoskatsastaa, mikäli renkaan leveys kasvaa yli 30mm alkuperäisestä. Ajettavuuskaan tuskin paranee korkeammalla ja leveämmällä kumilla.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Karspa kirjoitti:Turbo16, millä ET:llä olevia vanteita testasit alle? Tosiaan ET 40 alkaa olla raja (omassa autossa), että ottaa kiinni edessä sisäpuolelle. Alle ET 35 taas tulee takana liian ulos ja rengas ottaisi todennäköisesti kuormattuna kiinni takakaareen / puskurin jatkeeseen. ET:lle tulee luonnollisesti enemmän liikkumavaraa jos vanne on kapeampi kuin 7".
ET oli 25, kun väittivät tosiaan rengasliikkeessä, että tuo ET pitäis satkuun käydä.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2007
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kyl 25 sinne pitäs olla aika hyvä
super aerot on 27.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin