Automaatin toiminta???

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Grape
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 21:32

Automaatin toiminta???

Viesti Kirjoittaja Grape »

Auto on 900iA 16v -88 Eli miten tuon Saabin automaatin kuuluisi oikeaoppisesti toimia. Auto lähtee vetämään vasta kahden ja puolen tuhannen kierroksen jälkeen kunnolla, sitä ennen on kuin joutuisi odottamaan turbon potkua. Siis eihän sen mikään tykki kuuluisi ollakaan, mutta kun välillä tulee äitiä ikävä kun valoista lähtee tai koittaa tunkea vähän ahtaaseen rakoon.

Onko muilla kokemuksia tästä muutenkin niin sivistyneesti toimivasta laatikosta?
Vaihto tapahtumakin on aika väkivaltaisen tuntuinen.
Jaa niin pakkihan siitä alkaa jo vähitellen häipymään.

Tarkoituksena olisi jossain vaiheessa kun innostusta riittää muuttaa auto turboksi ja manuaaliksi. Eli jos jollain olisi hyvä teknikkaista elinten luovutus autoa tiedossa niin kiinnostusta saattaisi löytyä.
-97 9000 2.0tA CS
-67 VW Typ1 1300
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Mulla ei ole ihan tarkkaa muistikuvaa, mutta olikos kick-downin vaijerin jumiutumisessa jotain vastaavia ongelmia?

Liikkeelle lähtee kuitenkin ihan normaalisti kun hellittää jarrulta, vai jääkö paikalleen?
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

justhan tos oli sikahyvät linkit asian tiimoilta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=55180
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Vaihtaako loota kuitenkin normaalisti kakkoselle kiihdyttäessä?

Juttelin paikallisen Saab-korjaajan kanssa oman tomaatin säädöistä ja siinä mainitsi että kakkosen ajoittainen jääminen välistä pois kiihdyttäessä on aikas yleinen merkki laatikon remonttitarpeesta.

Tuli vaan mieleen jos sen pakinkin päällemenossa on ongelmia...
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Grape
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 21:32

Viesti Kirjoittaja Grape »

Laatikko vaihtaa ihan hyvin kakkoselle, tosin aika rykäsyn saattelemana, kolmonen taas on välillä kadoksissa. Kakkoselta kolmoselle vaihto tapahtuu vasta 70km/h:n nopeudessa tai jonkin verran yli. Karvan yli kuuttakymppiä ajaessa joutuu kolmosen houkuttelemaan päälle käyttämällä keppiä kakkosen kautta ja kikkailemalla kaasulla. Voisi vaikuttaa -tai näin olen kuullut- että vaijereiden säädössä on jotain häikkää, tosin kick down tuntuu toimivan normaalisti. Huoltoasema puheiden mukaan kova rykäisy vaihdon aikana saattaisi kertoa pantojen liiallisesta kireydestä, pannat on entisen omistajan mukaan kiristetty viime kesänä MetroAutossa.

Osaako ketään kertoa paljonko turbiinilla on merkitystä moottorin kierros herkkyyteen? Nimittäin vapaa tai P päällä moottori miettii 2500rpm asti, eli sama kuin D päällä, ennen kuin kierrokset ryntäävät Saabeille ominaiseen tapaan "räjähdysmäisesti :lol: " rajottajalle. Tosin tämä kyllä saattaisi vaikuttaa moottori puolen ongelmalta, koska tietoa minkään suodattimien tai sytytys osien vaihdosta ei ole. Moottori ei kylläkään anna mitään merkkiä huonosta palamisesta, kierrokset vain nousevat hitaasti.

Niin ja kyllähän tuo loota alkaa ehtoo puolella olemaan. Pakki kyllä kytkeytyy aina päälle mutta luistaa ja rutisee siihen malliin että muuttu kohta Helkamaksi. :lol:
Siitä syystä päivitys manuaali vaihteiselle turbotekniikalle olisi jonkin ajan kuluttua aiheellinen.
-97 9000 2.0tA CS
-67 VW Typ1 1300
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vinkkinä että nuo vanhat tomaatti laatikot eivät tykkää vapaalla kaasuttelusta ollenkaan, on jo venttiilit sen verran väljiä että päästävät painetta ohitseen että siellä on hiukan veto päällä koko ajan.. alkaa luistamaan.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Grape
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 21:32

Viesti Kirjoittaja Grape »

Juu, tiedossa on, mutta kiitos silti vinkistä.
Juttuhan on sama uusien autojen kohdalla. Homma muuttuu mielenkiintoiseksi automaattivaihteisten dieselien katsastuksessa kun mitataan savukaasu arvot. Joissain malleissa kierrokset on rajoitettu P tai vapaa päällä ettei vahinkoa satu. Puolivirallinen tieto kertoo että muutama Bemarin laatikko olisi katsastuksessa saatu huonoon kuntoon.
Mutta onneksi suomi on autoilun edelläkävijämaa... :roll:
-97 9000 2.0tA CS
-67 VW Typ1 1300
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

saa korjata jos olen väärässä va miu mielestä se "rytkäytys" vaihetta vaihtaassa on normaalia isompaa päin vaihtaissa, pienempään päin sit huono juttu, näin miule o sanottu ja näin tuo oma loota tekee. kävin koeajaa yhen tomaattisatkun joskus ja se ei enää tehny mitää vaihetta vaihtaissa, auto oli muutenkin sitten tosi laiskan oloinen...
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Larvetti
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 12, 2006 15:52
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Larvetti »

Omassa vaihteistossa odottaa "matolaatikko" huuhtelua vastaavissa vaihtamisoireissa. Kulkeehan tuo niin kuin täi tervassa mutta saattaisiko polttoainemäärä olla säätöä vaille?
Jäsen 2916
Puhelimella 0503540288
saabijamppa
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 23:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja saabijamppa »

En kehdannut tehdä uutta aihetta, joten herätin tämän henkiin.

Itselläni on Saab 900i -85 automaatti, jonka ongelmana on 3 vaihde.
Vaihde ei lukkiudu millään, vaan auto kulkee iloisesti huutaen 2 vaihteella vaikkapa 90km/h:n vauhtia.

Jos lukitan vaihteistosta 2 vaihteen, niin laatikko pitää 1 vaihdetta silmässä, eikä vaihda edes 2 vaihdetta.

Mikä avuksi?
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Skannasin korjaamokäsikirjasta pikatestaustaulukon (827 kt).
Auttaisiko tuo edes vianmäärityksessä?

http://www.kotinet.com/ad/pikatestaus.pdf
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin