Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ilmoitettakoon nyt ilouutinen tännekin, että combi sai leiman :D

Hieman harmia kotimatkalla, kun ei ota kierroksia ja paukahti kerran putkessa niin pahasti, että takapönttöön tuli reikä. Lienee vika laihassa seoksessa, sillä seos oli ajokieltoon oikeuttavan rikkaalla, kun ennen katsastusta kävin säädättää.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jättihienoa jari! ei liene monella 5-ovista tuplista käyttöautona :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hyvä homma!Nyt vaan äkkiä seokset rikkaalle takaisin ja uutta putkea kehiin.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

tomaatti kirjoitti:Hyvä homma!Nyt vaan äkkiä seokset rikkaalle takaisin ja uutta putkea kehiin.
Joo, ajoin takaisin sinne korjaamolle ja sanoin, että voisinko lainata sitä seosavainta? Nyt taas kulkee :D

Jäin miettimään tuota takapöntön reikää, kun tuossa pihalla, jossa aamulla hetken käytin tyhjäkäynnillä, on takapöntön kohdalla musta läikkä, että onko se vuoto ollu jo silloin? No, päästölappu ja leima tuli silti. Silti paukahdus putkessa (joka siis tapahtui konttorilta kotiin palatessa) oli aika paha ja törinät rupes kuulumaan sen jälkeen. Ei noi äänet pahat silti ole, sellaiset turbo-satkun äänet :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Laitanpa nyt tänne kun en muutakaan paikkaa keksi, elikkä olen tässä piakkoin ostamassa itselleni Saab 90 tai 99 autoa, joten kysyisinkin mitä kannattaa katsoa ostohetkellä? Itse tiedän että ovien ja vetarintunnelien ruostetilanne ja ruostetilanne yleensäkkin, mutta mitä muuta? Mitä kulutusosia kannattaa tarkistaa ym? Olen katselemassa uutta autoa edellisen ysiysini (-84) mentyä paaliin suurien ruostevaurioiden takia.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

99 GL kirjoitti:Laitanpa nyt tänne kun en muutakaan paikkaa keksi, elikkä olen tässä piakkoin ostamassa itselleni Saab 90 tai 99 autoa, joten kysyisinkin mitä kannattaa katsoa ostohetkellä? Itse tiedän että ovien ja vetarintunnelien ruostetilanne ja ruostetilanne yleensäkkin, mutta mitä muuta? Mitä kulutusosia kannattaa tarkistaa ym? Olen katselemassa uutta autoa edellisen ysiysini (-84) mentyä paaliin suurien ruostevaurioiden takia.
Silloinhan tiedät jo juuri mitä tarkistaa, kulutusosien kunto ym. on samantekevää noitten rinnalla jos meinaa pitää autoa käytössä pidempään. :)
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Njoo, nyt oon viel ihan ekaa kertaa ostamassa autoa, tuon edellisen ysiysini sain 10 vuotta sitten äidiltäni ensiautoksi, ja on sikäli harmi että piti luopua siitä kun sillä oli aikalailla tunnearvoa. Mutta huomenna oon kaverini kanssa menossa -86 noppaa katsomaan, saas nähä kuinka käy :)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minä tarkistaisin ruosteiden lisäksi jäähdytysjärjestelmän toiminnan. kannentiivisteviat on yllättävän yleisiä. onko riittävästi vettä, jos ei ole, miksi ei. pysyykö lämpömittari ajossa vaakatasossa vai seilaako, vai onko pysyvästi liian ylhäällä tms.

konehuoneesta kannattaa kurkistaa myös moottorin ja rintapellin (vai mikä sen nimi on) väliin moottorin käydessä, pyöriikö kampiakselin hihnapyörä tasaisesti vai vatkaako se (onko vulkanointi pettänyt) ja onko se riittävän kaukana rintapellistä ja lohkosta ettei ole lähtenyt seilaamaan.

näkyykö kytkinkopan vieressä bensapumpun alla öljyroiskeita = vauhtipyörän puoleinen stefa vuotaa.

takapyörän koteloita jos pystyt kurkistamaan, iskarien yläpään kiinnitykset, pystytkö vähän teräsharjalla rapsuttamaan puhtaaksi ja tarkistamaan että peltiä on jäljellä. tuon alueen korkkaaminen tekee autosta lähes käyttökelvottoman, tai ainakin erittäin ikävän ajettavan.

nämä nyt tuli äkkiseltään mieleen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

b-moottoristen vesipumppuremontteihin helpotusta:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=63958419
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Onko turbomalleissa sama jäähdytin kuin tavallisessa?

Mun käsityksen mukaan -78 turbossa oli jonkunlainen kolmirivinen jäähdytin, mutta onko vaan tuossa vuosimallissa?

Motonetin jäähdyttimen tiedoissa lukee perässä (ei Turbo).
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä turbomallissa olisi alunperin järeempi syyläri. Sellainen käsitys minullakin on. Tuossa minun rakentamassani 99turbossa on vaparin syyläri, eikä ole ollut mitään lämpöongelmia sen takia. Haljennut sylinterikansi kummitteli taannoin senkin edestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Mertmi kirjoitti:Kyllä turbomallissa olisi alunperin järeempi syyläri. Sellainen käsitys minullakin on. Tuossa minun rakentamassani 99turbossa on vaparin syyläri, eikä ole ollut mitään lämpöongelmia sen takia. Haljennut sylinterikansi kummitteli taannoin senkin edestä.
Eihän kiinnityksissä ole mitään eroja? Kovasti tuo nykyinen syyläri näyttää ihan tavalliselta, eikä miltään 3-riviseltä. Mitenkäs nuo erottaa sitten toisistaan?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onko Svc myynyt tupliksensa kun nettiautossa on täsmälleen samanlainen myöskin 118 heppainen myytävänä :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaparin jäähdytin on kaksirivinen ja turbossa on kolmirivinen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

99 GL kirjoitti:Njoo, nyt oon viel ihan ekaa kertaa ostamassa autoa, tuon edellisen ysiysini sain 10 vuotta sitten äidiltäni ensiautoksi, ja on sikäli harmi että piti luopua siitä kun sillä oli aikalailla tunnearvoa. Mutta huomenna oon kaverini kanssa menossa -86 noppaa katsomaan, saas nähä kuinka käy :)

Kävimpä sitten tuota katsomassa, eli sehän on tuo nettiautossakin myynnissä oleva Vantaan Autogroupin noppa. Auto oli todellinen pettymys, kuvissa voisi olettaa auton olevan "virheetön" mutta lähempi tarkastelu osoittaa auton olevan todellinen pommi, hintaakin yli puolet liikaa eikä sitä ole edes katsastettu (tuskin edes läpi menisi). Apukuskin ovessa hirveä ruostekukka luultavasti jo läpi mennyt, vasen etulokasuoja ruosteessa, pohjaan vedetty 10sentin kerros alustamassaa ja sisällä mahoton nippu vunderpaumeja :lol:
Koeajolle en viitsinyt lähteä, sillä en tuon kuntosta autoa todellakaan ole tuohon hintaan ostamassa.
Auton etsintä siis jatkuu :arrow:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin