Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ville.l
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 20:58
Paikkakunta: Haapavesi

Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja ville.l »

Joo elikkäs saappi alkoi nakuttamaan sen jälkeen kun se keitti yhdellä reissulla. Nakutus on sen verran selkeää että se käy jonkin aikaa kylmänä kuin dieseli mutta kun se on vähän aikaa(jonkun minuutin) käynyt ja lämmennyt niin ääni vaimenee niin hiljaiseksi että sen kuulee vain jos todella keskittyy ja kuuntelee koneen vierestä. Ääni rupesi huolestuttamaan sen takia kun se ilmeni vasta sen lämpösenä käymisen jälkeen tai ainakaan siihen ei kiinnitetty huomiota ennen sitä.


tähän asiaan saattaa olla jo topicci mutta en ainakaan haulla löytänyt.

-kiitos vastauksista jo etukäteen.
900 T16 4d LUX
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Pahin skenario:

Kansipahvi sökö, vettä öljyissa, jolloin öljyjen ominaisuudet kärsinyt ja hytikat naputtaa puuttellisen voitelun vuoksi.

Naputus on normalia 16v koneissa, ohjekirjan mukaan saa nakuttaa kuuluvasti jopa minuutin.

Kupliiko paisarissa? Onko öljytikun varressa vaaleata "kermaa", tupruttaako valkoista?? Kansipahvi vikaa??
ville.l
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 20:58
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja ville.l »

paisariin tulee kuplia vain sillon kun aukaisee korkin eli tulee jokunen pore ja kone on lämmin mutta ei tule koko aikaa. Ei ole pahemmin höyrynnyt ainakaan minun tai isäukon mielestä ja öljyssä ei ole vettä kun otettiin venakoppa auki ja katottiin. ainakaan näistä oireista päätellen ei uskois olevan kansipahvissa vikaa
900 T16 4d LUX
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla nakuttaa kanssa kylmänä.....jopa yli minuutin.....uusien öljyjen jälkeen on n.2000km "hiljaa" ... jonka jälkeen nakuttaa aina... kait se pata on sen verta kulunut että öljyn ominaisuudet "kuluu" loppuun nopeammin. pitäis vissiin jäykempää kamaa laittaa pataan!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ville.l
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 20:58
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja ville.l »

onko se nakuttelu teillä minkälaista onko se sellaista tikittävää vai onko ihan selkeästi naputtavaa kuin dieselmoottorissa
900 T16 4d LUX
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kylmänä naputus johtuu normaalisti likaisista venttiilinpainimista. Moottorinpuhdistuslitkut öljynvaihdossa auttavat jonkin verran, mutta kunnolla hiljaisiksi ne saa purkamalla pois ja putsailemalla käsin pö/diesel-kylvyssä.

Vaikea tuosta naputuksesta sanoa kun saattaa olla sitä normaaliakin naputusta nyt kun kelit ovat kylmenneet, mutta suosittelisin purkamaan ne painimet ulos ja putsailemaan. Nuo -84 malliset saa helposti purettuakin jolloin ne saa todella hyvin putsattua. Samalla sitten vaikka ylimääräinen öljynvaihto varmuuden vuoksi ettei vain ole glykolia tms. öljyn seassa. Ja uudet öljyt talvella tietysti mieluusti täyssynteettistä, esim. 5w40.

Ja kyllä se naputus kuulostaa aika dieselmäiseltä, samalta kuin kaikissa muissakin autoissa hydrauliset venttiilinpainimet. Ei sama ääni siis kuin mekaanisilla painimilla/nostimilla tikitys jos on liikaa välystä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kannaattaa purkaa ja pestä ne painin kupit. tulee vanhastakin moottorista hiljainen pitkäksi aikaa.

ei paha homma ja tarvitsee vain uuden venttiilikopan tiivisteen.

tietysti fortte tai vastaava käsitteyöljyn vaihdon yhteydessä auttaa asiaa hetkiseksi.

itse olen kaikista omistamistani 16v saabeista pessyt kupit ja ei ole enään turhia naputelleet, 10tkm öljyn vaihto välillä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

200d mersu käy 28 asteen pakkasella nätimmin tyhjäkäyntiä kylmänä.
ainakin oman koslani kuulohavaintojen mukaan. tosin satku lähtee nopeammin käyntiin ja lämmettyään "kolina" häviää joka mersuun jää....heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ville.l
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 20:58
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja ville.l »

ok kiitoksia kaikille vastauksista. taidanpa sitten ottaa ne painin kupit irti ja puhistella ja kuulostella sitten uudestaan. mitenkäs paha homma se on ja mitä työkaluja siihen tarttee ku ei oo tuo moottoripuoli niin tuttu...vielä ainakaan :D
900 T16 4d LUX
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ensiksi venttiilikoppa pois.

sitten ajoitus merkit kohdilleen.

kirstin kannen kyljestä pois, eka se 12m pulttija sitten koko kiristin pois kirtäen.

sitten nokka-akselien hammaspyörät irti.

nokka-aselit pois.

ja eikun kupit pois kuopistaan esim magnetti on hyvä väine niiden nostamiseen.

kupit purkaituvat kun esim lyö niitä muutaman kerra pöytää vasten niin että sisältä itse hydraulinostin irtoaa.

sitten nostin purkautuu kahteen osaan sen sisältä tulee jousi.

nämä kaikki pestään hyvin ja kasataan käänteisessä järjestyksessä öljyttynä puhtaalla öljyllä.

tämän remontin jälkeen nostimet naputtavat aika kuuluvasti koska niissä on ilmaa niin kauan kun kone on kunnolla lämmin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tarvi normaalityökaluja kummempia. :arrow: Venttiilikoppa auki, kiristin pois (ensin se pieni 12mm pultti jonka takana on jousi ja muovitanko ja sitten itse kiristimen runko). Ketjun vaihtotarpeen voi samalla päätellä siitä montako milliä kiristin oli tullut ulos. Ketjupyörät irti, öljyputket irti, nokkapukit auki ja nokat irti. Sitten kupit voikin nostella vaikka magneettinostimella sieltä pois.

Huomattavia seikkoja on takaisinlaitossa että jako menee kohdalleen, eli vauhtipyörä nollakohdassa nokkien merkit mahd. lähelle nokkapukkien merkkejä ja ketjupyörien väliin 15 lenkkiä. Tästä pitäisi löytyä haulla lisääkin juttua ja kuvia. Niitä pukkien merkkejä ei saa koskaan aivan tasan nokkien merkkeihin, eli tärkeämpää on se 15 lenkkiä. Nokkia et saa väärinpäin koska pakonokassa on virranjakajan pyörityshahlo. Öljyputkien kanssa ole erittäin varovainen, koska ne napsahtavat todella helposti poikki ja o-renkaatkin voivat olla hapertuneita. Joku joka on enemmän vanhojen öljyputkellisten kansien kanssa kokemusta voisi antaa hyviä vinkkejä miten ne saa kaikkein parhaiten purettua ehjänä.
Muista myös laittaa nokkapukit samoille paikoille mistä ne irrotit ja pultit samoinpäin.

Kiristysmomenteista vielä sen verran, että nokkapyörät voivat olla todella kireällä ja nokasta pitääkin pitää kiinni (muistaakseni 18mm avain) samalla kun irrottaa ja tietysti kiristäessä. Momentti on 63Nm ja yhtään liian löysällä ei saa olla tai alkaa myöskin naputtaa ja saattaa jopa hajota ja vääntää venttiilit. Nokkapukkien momentti on aika minimaalinen, jotain 12Nm luokkaa muistaakseni. Kiristä tasaisesti. Kiristimen takaisinlaitossa resetoi se ensin ja työnnä sisään, lopuksi muovitanko jousineen ja pikkupultti jolloin kiristin esikiristyy.

Edit: ehtikin tulla jo ohjeita, venttiilinpainimien purkua en jaksa uudelleen kirjoittaa kun tuli jo. Ja tosiaan rempan jälkeen voi naputtaa jopa ~20min, anna vain käydä tyhjää kunnes hiljenee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ville.l
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 20:58
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja ville.l »

ok. kiitos. ei muuta ku purkamaan...kuhan nyt jaksaa:D
900 T16 4d LUX
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja jus »

jcarlson kirjoitti:vauhtipyörä nollakohdassa nokkien merkit mahd. lähelle nokkapukkien merkkejä ja ketjupyörien väliin 15 lenkkiä.
Eikun 15 niittiä. http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/jakoketju/
Jos laittaa nokkapyörät työn ajaksi nippusiteillä ketjuun kiinni, ei ole vaaraa jaon siirtymisestä.
http://www.jus.liitin.net/IMG_9557_1.JPG

Aiempaa keskustelua paininkuppien tiskaamisesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=46712
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=57069

Nokkapukkien öljyputkien nippojen O-renkaat kovettuvat ja kutistuvat. Nipat tulevat siis ihan helposti ehjänä pois. Kannattaa hommata valmiiksi uudet O-renkaat, niin kokoaminenkaan ei ole ongelma jos tuli oikeankokoiset (4,7 * 1,6 mm) O-renkaat. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 90#p438690
http://www.jus.liitin.net/IMG_9601_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/IMG_9603_1.JPG

Remontin jälkeen ensimmäistä kertaa käynnistäessä kannattaa moottoria pyörittää startilla bensapumpun sulake irti kunnes öljynpainevalo sammuu.

Oikealla vanhemmanmallinen kuppi, vasemmalla uudemman mallinen:
http://www.jus.liitin.net/IMG_9574_1.JPG

Kertokaapa mistä on kotoisin tuollainen liian suuri venttiilinjousi ja mahdollisia syitä tuollaisen asentamiseen, itselläni ei ole aavistusta, eikä oikein välineitä vaihtamiseenkaan: http://www.jus.liitin.net/IMG_9610_2.JPG
Jousi kahnaa lievästi nostimen sisäpintaan, ja epäilen että naputtava ääni useista pesuyrityksistä ja kuppien vaihtamisesta huolimatta jatkuu. Voisi kuvitella kahnauksen haittaavan paininkupin toimintaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jus kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:vauhtipyörä nollakohdassa nokkien merkit mahd. lähelle nokkapukkien merkkejä ja ketjupyörien väliin 15 lenkkiä.
Eikun 15 niittiä.

Kertokaapa mistä on kotoisin tuollainen liian suuri venttiilinjousi ja mahdollisia syitä tuollaisen asentamiseen, itselläni ei ole aavistusta, eikä oikein välineitä vaihtamiseenkaan: http://www.jus.liitin.net/IMG_9610_2.JPG
Jousi kahnaa lievästi nostimen sisäpintaan, ja epäilen että naputtava ääni useista pesuyrityksistä ja kuppien vaihtamisesta huolimatta jatkuu. Voisi kuvitella kahnauksen haittaavan paininkupin toimintaa?
Jep, 15 niittiä. :) Muistin ja kirjoitin väärin.

Tuon jousen kohdalla veikkaisin että yksinkertaisesti väärä jousi, ja laitettu varmaankin siksi koska alkuperäinen on hukkunut...?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900 t16 -84 nakutus kylmänä, onko vaarallista?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos tietää miltä kuulostaa napsuttava venttiili, niin alakerran viassa ääni kuuluu tuplanopeudella. Näissä enemmälti ajetuissa saappaissa saattaa mäntä/männät naksutella kanssa. Tai jopa jonkun kangen tai kampuran laakerikin. Tuo männän ääni on normaalia esim. kylmällä koneella kevyesti kiihdyttäessä. Ääni voi kuulostaa dieselmäiseltäkin joidenkin korvaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin