Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

900turbo3d kirjoitti:Saapi nähdä, miten toi uppoaa 99:n...

Kuva
Onko edistyny tämä toimitus?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Vielä tuohon turbon jäähdytinasiaan palatakseni, onkos kukaan tietoinen saako noita turbon jäähdyttimiä hommattua uutena?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kun muuttaa 99:in H-kaasarikoneen turboksi niin tarvitseekos itse peruskoneelle tehdä muuta kuin vaihtaa männät turbomallisiin ja poistaa kannen imukanavien kuristukset? Eli onko tarpeen vaihtaa nokka-akseli turbosta, modifioida venttiileitä tms? Kiertokanget taitavat olla samanlaiset, ja hiljattain vaihdettu kaasarimallin kytkinpakettikin varmaan kestää huimat 150hv (tehotavoite)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Turbon kannessa on ainakin ne natriumtäytteiset pakoventtiilit. Kytkin pitää mitoittaa vääntömomenttia, eikä tehoa varten ja vääntöähän ahdetussa on vakionakin se 50% lisää. Tehdas ei varmaan ihan huvikseen laittanut turboon vielä isompaa kytkintä silloin 90-vuonna? Ehkä joku on käyttänyt turbossa vaparin kytkintä ja osaa kertoa kokemuksia?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tunnetusti ne kaasarinkin pakovenat ovat ainakin kevyttä turbotusta kestäneet..
Vaparikytkimen (varsinkin uuden) uskoisin kestävän vakio T8:n väännöt, kun miettii paljonko turbonkin vakiokytkin kestää viritystä. Ja helppohan tuo on sitten päivittää jos alkaa luistelemaan. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Heitetäänpäs kysymystä ilmaan, eli mitä erovaisuuksia on 90 vs. 99 tuossa rintapellin alueella? Entäpä lämmityslaitteessa, pyyhkijöissä jne? Meinaan että ovattekon suurinpiirtein identtisiä nämä uudemmat vuosimallit keskenään.

Entäs jos näitä vertaa tuollaiseen vanhempaan, vm.72 tuplikseen? Jarupääsylinterin kiinnitys ja polkimen vivusto ainaskin on erilainen, mutta mitä muuta eroavaisuuksia pitää ottaa huomioon? Kytkinvermeet?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jorppe kirjoitti:
Entäs jos näitä vertaa tuollaiseen vanhempaan, vm.72 tuplikseen? Jarupääsylinterin kiinnitys ja polkimen vivusto ainaskin on erilainen, mutta mitä muuta eroavaisuuksia pitää ottaa huomioon? Kytkinvermeet?
Lämmityslaite kokonaisuudessaan, jarrupääsylinteri ja tehostin erimalliset ja eri paikoilla, kytkimen pääsylinteri säiliömallinen ja se sijaitsee siinä rintapellin "hyllyn" päällä, kytkin- ja jarrupoljin erilaiset, pyyhkijöiden koneisto erilainen ja moottori toisella puolella, sähköjärjestelmä vasemmalla puolella kun uudemmissa oikella, jne.
Lyhyesti sanoen mikään osa ei sovi uudemmista :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

ng900aero kirjoitti:
Lämmityslaite kokonaisuudessaan, jarrupääsylinteri ja tehostin erimalliset ja eri paikoilla, kytkimen pääsylinteri säiliömallinen ja se sijaitsee siinä rintapellin "hyllyn" päällä, kytkin- ja jarrupoljin erilaiset, pyyhkijöiden koneisto erilainen ja moottori toisella puolella, sähköjärjestelmä vasemmalla puolella kun uudemmissa oikella, jne.
Lyhyesti sanoen mikään osa ei sovi uudemmista :D
...ainakaan suoraan... :P Tätä osasinkin odottaa.

Mutta mutta, uudemman (vm.80->) tupliksen ja nopan rintapellit siis on samanlaiset? Ja niistä käy osat päikseen?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jorppe kirjoitti:
...ainakaan suoraan... :P Tätä osasinkin odottaa.

Mutta mutta, uudemman (vm.80->) tupliksen ja nopan rintapellit siis on samanlaiset? Ja niistä käy osat päikseen?
Eikös noppa ole poikkisahattu 99 joten eiköhän kaikki passaa ristiin (ja saat vielä järkevämmässä asennossa olevan rattiakselinkin siitä) :)

Tulin edellistä -73.sta modifioidessani siihen tulokseen että helpoimmalla pääsee kun antaa olla alkuperäisenä, jos olisi lähtenyt jotain mainitsemiani seikkoja muuttamaan niin olisi pitänyt muuttaa kaikki uudemmiksi kun seuraava osa oli aina tiellä :D
Harmittavinta noin vanhoissa on se ettei uudempaa tehostajaa/jarrupääsylkkää saa oikein sopimaan sinne (eli ei voi turbottaakaan, ainakaan jos näyttää Saabin ylkeistodistusta jossa vaativat isomman pääsylinterin, joka taasen ei sovi vanhan tehostajan kaveriksi).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

ng900aero kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:
...ainakaan suoraan... :P Tätä osasinkin odottaa.

Mutta mutta, uudemman (vm.80->) tupliksen ja nopan rintapellit siis on samanlaiset? Ja niistä käy osat päikseen?
Eikös noppa ole poikkisahattu 99 joten eiköhän kaikki passaa ristiin (ja saat vielä järkevämmässä asennossa olevan rattiakselinkin siitä) :)

Tulin edellistä -73.sta modifioidessani siihen tulokseen että helpoimmalla pääsee kun antaa olla alkuperäisenä, jos olisi lähtenyt jotain mainitsemiani seikkoja muuttamaan niin olisi pitänyt muuttaa kaikki uudemmiksi kun seuraava osa oli aina tiellä :D
Harmittavinta noin vanhoissa on se ettei uudempaa tehostajaa/jarrupääsylkkää saa oikein sopimaan sinne (eli ei voi turbottaakaan, ainakaan jos näyttää Saabin ylkeistodistusta jossa vaativat isomman pääsylinterin, joka taasen ei sovi vanhan tehostajan kaveriksi).
Miksei ne uudemmat romppeet sinne menisi. En usko ennenku itte kokeilen.... :roll:
Ei vaan, meinaatko että pitäisi kumminkin aihio vaihtaa uudempaan? :S Mistä lähtien ysiysiä on saanu noilla uudemmilla roippeilla? Mun mielestä noita on kumminki ruotsin puolella muuteltu.

Minkälainen se nopan rattiakseli on, miten se järkevämpi asento ilmenee?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jorppe kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:
...ainakaan suoraan... :P Tätä osasinkin odottaa.

Mutta mutta, uudemman (vm.80->) tupliksen ja nopan rintapellit siis on samanlaiset? Ja niistä käy osat päikseen?
Eikös noppa ole poikkisahattu 99 joten eiköhän kaikki passaa ristiin (ja saat vielä järkevämmässä asennossa olevan rattiakselinkin siitä) :)

Tulin edellistä -73.sta modifioidessani siihen tulokseen että helpoimmalla pääsee kun antaa olla alkuperäisenä, jos olisi lähtenyt jotain mainitsemiani seikkoja muuttamaan niin olisi pitänyt muuttaa kaikki uudemmiksi kun seuraava osa oli aina tiellä :D
Harmittavinta noin vanhoissa on se ettei uudempaa tehostajaa/jarrupääsylkkää saa oikein sopimaan sinne (eli ei voi turbottaakaan, ainakaan jos näyttää Saabin ylkeistodistusta jossa vaativat isomman pääsylinterin, joka taasen ei sovi vanhan tehostajan kaveriksi).
Miksei ne uudemmat romppeet sinne menisi. En usko ennenku itte kokeilen.... :roll:
Ei vaan, meinaatko että pitäisi kumminkin aihio vaihtaa uudempaan? :S Mistä lähtien ysiysiä on saanu noilla uudemmilla roippeilla? Mun mielestä noita on kumminki ruotsin puolella muuteltu.

Minkälainen se nopan rattiakseli on, miten se järkevämpi asento ilmenee?
Joo eiköhän sen kytkin/jarrupljinhomman sinne saa muutettua, ja myös tehostajan ja uudemman jarrupääsylkänkin. Uudemmassahan on tukikehikko sille tehostajalle kun vanhassa se on pultattu siihen rintapellin "hyllyn" pystyseinään kiinni (ja uudemmassa siis ylempänä).
Lämmityslaitetta ei kannata vaihtaa uudemmaksi, vanhempi on tehokkaampi, ja vanhempi pyyhkijämekanismi on täsmällisempi :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

ng900aero kirjoitti: Lämmityslaitetta ei kannata vaihtaa uudemmaksi, vanhempi on tehokkaampi, ja vanhempi pyyhkijämekanismi on täsmällisempi :D
:D Pitääpä katastella missä kunnossa nuo entiset roippeet on ja mahtuuko ne olemaan siellä. Sittenpä tuon taas näkee, kun on kaks autoa vierekkäin, mitä vaihtuu.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän noista 70-luvun alkupuolen vehkeistä joutuu ainaskin jarrut päivittämään tohon uudempaan versioon jo pelkästään katsastusviranomaisten vaatimuksesta. Meikäläisellä oli tossa -78:ssa sentäs jo uudempaa aikakautta nuo jarrut, niin ei tarvinnut tehdä jarruille muuta, kun herkistelyä.

Jos hommais esim. nopan tai uudemman 99:n, niin voihan siitä leikata tarpeeks ison palan tulipeltiä ja hitsata sen siihen vanhukseen. Ottaa sopivasti peltiä, jotta siihen saa survottua kaikki uudemman mallin kytkin ja jarrusysteemit. Jouduinhan minäkin hitsaamaan 99:iini sen hihnapyörän kolon ja vaihtamaan uudemman mallisen kaasupolkimen, koska B-moottori vaihdettiin H-malliksi. linkki kuviin

Tossa kun oli puhetta siitä pakovenojen kestosta, niin olennaisin asia venttiilien keston takaamiseksi on turbon spekseihin säädetyt venttiilivälykset. Mieluummin vielä maksimirajalle. Syy on siinä, että kun venttiili on kiinni, se luovuttaa lämpöä kanteen. Mitä vähemmän aikaa vena ehtii olla kiinni, sen enempi se kuumuu. Käytännössä esim. tossa meikän 99:ssä oli karmeet nakutusongelmat, ennenkuin kekkastiin säätää venavälykset. Sehän nakutteli jo loivassa vastamäessä, eikä tarvinnut edes mennä ahtopaineille! Säädön jälkeen ei moista ole nähty (paitsi, kun seokset oli laihalla, joka on taas toinen tarina).

Projektikertomuksestani voi kaivella kaikenlaista kivaa, jota on turbotetun 99:n kanssa koettu. projektiosiolle
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Mertmi kirjoitti: Jos hommais esim. nopan tai uudemman 99:n, niin voihan siitä leikata tarpeeks ison palan tulipeltiä ja hitsata sen siihen vanhukseen. Ottaa sopivasti peltiä, jotta siihen saa survottua kaikki uudemman mallin kytkin ja jarrusysteemit. Jouduinhan minäkin hitsaamaan 99:iini sen hihnapyörän kolon ja vaihtamaan uudemman mallisen kaasupolkimen, koska B-moottori vaihdettiin H-malliksi. linkki kuviin
Mulla olikin mielessä hankkia noppa luovuttamaan ainakin loota, vetarit, tulipelti... Kiva huomata ettei ole yksin näitten ajatustensa kanssa ;)

Tuossa juuri selasin foorumin ja nettiauton tarjontaa, ja tässä olisikin muutama sopiva yksilö ihan pikkumatkan päässä.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jorppe kirjoitti:Tuossa juuri selasin foorumin ja nettiauton tarjontaa, ja tässä olisikin muutama sopiva yksilö ihan pikkumatkan päässä.
Onkos sinulla tuo vanhempi "aihio" jo katsottuna? Kiinnostais kuulla... :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin