perä taivaisiin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

juuso kirjoitti:Kuinkakohan paljon nuo motonetin vahvistetut takajouset nostaa perää? Alla on lesjön madallusjouset...

Ja mitä eroa on seuraavilla jousilla?

900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???


edit: pari senttiä tekis jo ihan hyvää..
Toi ensimmäinen on combin vakiojousi, sellaset saa tulla vapaasti purkaan testattavaksi. Combin kuormajouset on jo sit oikeesti jämäkämmät.
Niitä saattaa jo joutua hieman "hienosäätään" lesjöjen kanssa ettei mee liikaa nenilleen.

Tässä on juttuu sportjousist ja noist kuormajousista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=17101

Casteria ei tullu koskaan säädettyä mutta uraherkkyys rauhoittui selkeästi kun tuossa on välillä ollu aavistuksen matalammat takakumit. 205/55-16 on takana vähän iso mutta eipä pakko ne on pois kuluttaa ennen ku malttaa vaihtaa muuta alle. :D

Ukkol oli sedan combin kuormajousil ja edessä vakiot, tuolla yhdistelmäl oli edelleen aika vaateris mutta oli sitä edelleen vaikka kontti lastattiin työkaluil. Tyhjänä tuntu etu- ja takapää vähän eri parilta. Kuvaa vaan ei taida olla. Toi meni nimimerkil "taassaapi" et mahtaisko hänelt löytyy....?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja juuso »

vähän saa mennäkin nenilleen.. Vaikka toi etupään lasikuituhelvetti raapii jo nyt ihan sopivasti... :) Täytyy käydä motonetissä vertailemassa jousia ja palata asiaan, jos combin vakiojouset kelpaa mulle.
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja otto »

[quote="talvisaabisti"]70 luvun tyyli ois hakusessa niin aattelin nostaa satkusta perän ilmaan vanhanajan tyyliin, ]

70-luvun energiakriisi ja pilviin pompannut bensanhinta tosiaan pakotti autoilijat turvautumaan vaikka minkälaisiin virityksiin. Samoja magneettiin ja ties mihinkä taivassäteilyyn perustuvia bensansäästäjiä ilmestyi silloinkin markkinoille (flo-Rite yms) kuin taas mainostavat lehtien sivuilla. Erityisesti amerikanautomiehet innostuivat nostamaan perää: nääs silloinhan auto kulkee koko ajan alamäkeen ja kuluttaa vähemmän :lol: !!
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja rille »

tuli tänään paketti matkahuollosta...
tuli tilattua uudet jouset ja iskarit ässän perään ja paketista löyty sacsh advantaget ja sacshin kuormajouset... vaihdan samalla myös jarrut kokonaan taakse ja vakaajien puslat.. ja sais perän ryhtiin ennen jyskälään lähtöä :)

huomenna alkaa urakka.. onko tärkeitä vinkkejä/muistettavaa hommassa?
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Haulla yritin etsiä takajousen irroittamisesta juttua, mutta ei tökännyt silmään muutamaa asiaa.

Tarkoitus on laittaa kumista tehdyt "donitsit" takajousien alle. Saako jousen paikaltaan pois tai sen verran kasaan, että saa pujotettua "donitsin" jousen alle, jos nostaa auton ilmaan puoli kerrallaan? Käykö normaali tarvikeliikkeissä myytävät puristimet taakse(tarviiko edes)? Eteen ei tunnu käyvän. Eihän taka-akselia tarvitse löysätä vaikka paikallaan on vakio jouset? Onko jousen alapään kupissa joku kohta mihin jousen pää pitää tulla vai onko jousi tasainen? Tarkoitus olisi laittaa 2cm paksu kumi sinne jousen alapäähän.

Eli meneekö homma näin kuin kuvittelen. Kulma ilmaan, rengas irti, jousi kasaan, donitsi alle, ja päinvastasessa järjestyksessä kasaan?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itse näkisin sen vaivan, että ottaisin panhardin, iskarin yläpään ja reaktiotangot irti ja laskisin taka-akselin alas. Tukivarsien etukiinnitys voi jäädä paikkaansa, jouset saa sitten pois helposti.

Noista se iskarin yläpää saattaa olla hyvinkin tiukassa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Jope kirjoitti:Itse näkisin sen vaivan, että ottaisin panhardin, iskarin yläpään ja reaktiotangot irti ja laskisin taka-akselin alas. Tukivarsien etukiinnitys voi jäädä paikkaansa, jouset saa sitten pois helposti.

Noista se iskarin yläpää saattaa olla hyvinkin tiukassa.
Ei viitsis irroitella mitään muttereita/pultteja. Eri asia, jos siellä olisi jotain vikaa ja pitäisi korjata. Nyt kuitenkin tuommoisen "teini" virityksen takia ei viitsi ruosteisten pulttejen kanssa painia. Ennemmin jumppaan jousen puristimien kanssa pidempään, koska semmoiset löytyy. Saako niillä tehtyä tuon edellä kuvaamani homman? 8O
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Saapas_saabas kirjoitti: Ei viitsis irroitella mitään muttereita/pultteja. Eri asia, jos siellä olisi jotain vikaa ja pitäisi korjata. Nyt kuitenkin tuommoisen "teini" virityksen takia ei viitsi ruosteisten pulttejen kanssa painia. Ennemmin jumppaan jousen puristimien kanssa pidempään, koska semmoiset löytyy. Saako niillä tehtyä tuon edellä kuvaamani homman? 8O
Saahan niillä tehtyy mutta aikaa saattaa mennä todella paljon enempi.
Takajousien irroitukseen riittää kahden mutterin avaus kun avaa sen alatukivarren etupäästä. Oon varmaan kymmenkunta akselia ainakin purkanu ja noi ei oo koskaan ollu jumissa, vaatii kylläkin melkein pitkän hylsyn.
Auton kori täytyy nostaa esim. pukkien päälle ja tunkki alatukivarren alle tukemaan siksi aikaa kun avaa pultit ja kun laskee tunkin niin jousi vapautuu.
Malttia kannattaa käyttää ettei jarruletkut veny.
Orkkistunkki on huono koska sen yläpää pääsee taittuun.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja JL »

Jep harvemmin ne taka-akselin alatukivarren etu pultit on mihinkään jumahtanu koska kierteethän ovat auton sisäpuolella takapenkkien alla..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

tetammi kirjoitti:
Saapas_saabas kirjoitti: Ei viitsis irroitella mitään muttereita/pultteja. Eri asia, jos siellä olisi jotain vikaa ja pitäisi korjata. Nyt kuitenkin tuommoisen "teini" virityksen takia ei viitsi ruosteisten pulttejen kanssa painia. Ennemmin jumppaan jousen puristimien kanssa pidempään, koska semmoiset löytyy. Saako niillä tehtyä tuon edellä kuvaamani homman? 8O
Saahan niillä tehtyy mutta aikaa saattaa mennä todella paljon enempi.
Takajousien irroitukseen riittää kahden mutterin avaus kun avaa sen alatukivarren etupäästä. Oon varmaan kymmenkunta akselia ainakin purkanu ja noi ei oo koskaan ollu jumissa, vaatii kylläkin melkein pitkän hylsyn.
Auton kori täytyy nostaa esim. pukkien päälle ja tunkki alatukivarren alle tukemaan siksi aikaa kun avaa pultit ja kun laskee tunkin niin jousi vapautuu.
Malttia kannattaa käyttää ettei jarruletkut veny.
Orkkistunkki on huono koska sen yläpää pääsee taittuun.
Näillä eväillä täytyy varmaan hommaan ryhtyä, kun aika antaa myöden. Rungossa on siis kierre ja ei tarvitse pitää auton sisältä vastaan. Reiät pyöreät eli kulmat ei muutu? Iskariko saa olla paikallaan ja reaktio tanko myös, ainoastaan tukivarsi irti etupäästään? Jousta ei tarvitse puristaa kasaan siis ollenkaan? Mites hankala se tukivarsi on hollailla tunkilla takaisin paikalleen, kun jousi jänkää kuitenkin jonkun verran vastaan?

vielä piti lisätä yksi kysymys. Kumpikin pyörä kannattaa varmaan olla ilmassa yhtäaikaa niin ei jänkää mikään? Pukit vaan kummankin helman alle. Kysely ikä vissiin :D
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Kumimattoa ostettu juuri. Viikonloppuna, jos kerkeis pajoittaa.
Iskariko saa olla kiinni? Pelkästän takatukivarsi etupäästään irti? Eikö iskari ahdista tukivarren laskua?
Lueskelin kauhulla miten tiukassa iskarit ovat olleet kiinni. Pulttipyssyä en omista.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: perä taivaisiin

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Saapas_saabas kirjoitti:Kumimattoa ostettu juuri. Viikonloppuna, jos kerkeis pajoittaa.
Iskariko saa olla kiinni? Pelkästän takatukivarsi etupäästään irti? Eikö iskari ahdista tukivarren laskua?
Lueskelin kauhulla miten tiukassa iskarit ovat olleet kiinni. Pulttipyssyä en omista.

Vastaan itse itselleni. Ainoastaan takatukivarren etupään irroitus riitti (ei ollut tiukassa). Sain 9mm kumilevyt jousen alaosan alle. Oikea takakulma jäi 7mm alemmas, mutta taidan laittaa sinne vielä 5mm roiskeläppäkumin yläpäähän niin sitten on aika vaaterissa. Etukulmat tosin hivenen eri korkeudella keskenään, mutta niille en tee mitään.

Jousi lähti tosiaan ihan vaan vetäsemällä pois, kun tukiarren oli päästänyt irti ja kampes maata kohti. Jousen vapaa mitta oli muistaakseni 31cm eli saattaa olla kuoleentunut ja parempi kuntoisilla jousilla purattaa autoa enemmän, että jousen saisi pois. Veltosta velttoon koko hommassa meni aikaa tunti per puoli :)

Tämmöisiä mittoja otin projektin jälkeen auton ollessa tasasella. (vanhoja mittoja ei ole)

Mitat ovat maasta kylkilistan alaosaan. (Pitäs mitata kylkipokkaukseen vielä) Jospa joku kierosilmänen asentaja on liimannut listat tehtaalla... :D

vasen taka 445mm
vasen etu 420mm
oikea taka 438mm
oikea etu 434mm

Tuo etuosan noinkin "iso" heitto ihmetyttää. Jouset ehjät ja samoin iskarit auto mielestäni ihan vaakassa ja ilman kuormaa.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Vastaa Viestiin