99:n ja 90:n moottorit
99:n ja 90:n moottorit
Itsellä ajossa 99 v-82 ja hankin "sikana säkissä" varaosa-auton, 90 vm jotain -84 ?
Pikaisesti moottorit näyttävät samanlaisilta mutta .....!
Ainakin käynnistinmoottori on näissä autoissa eri paikoissa. Kaasutimen ja imusarjan väliin on tullut kumilaippa "lisukkeineen" ja imusarjan ja venttiilikannen välillä on jokin "pakokaasulaite", kai.
Olisiko jollain aikaa kirjoittaa muutama rivi em. moottoteiden eroista ja/tai osien yhteensopivuudesta suoraan eli heittämällä.
Tietoa tarpeeseen, ettei osat menisi hukkaan
toivoo Jo-Jo.
Pikaisesti moottorit näyttävät samanlaisilta mutta .....!
Ainakin käynnistinmoottori on näissä autoissa eri paikoissa. Kaasutimen ja imusarjan väliin on tullut kumilaippa "lisukkeineen" ja imusarjan ja venttiilikannen välillä on jokin "pakokaasulaite", kai.
Olisiko jollain aikaa kirjoittaa muutama rivi em. moottoteiden eroista ja/tai osien yhteensopivuudesta suoraan eli heittämällä.
Tietoa tarpeeseen, ettei osat menisi hukkaan
toivoo Jo-Jo.
Re: 99:n ja 90:n moottorit
- käynnistinmoottori eri paikassa kuten huomasitkin, myös käynnistinmoottorin teho taitaa olla uudemmassa hieman suurempi
- kaasuttimen ja imusarjan välisen kumilevyn tarkoitus on käsittääkseni vähentää kuumuuden johtumista imusarjasta kaasuttimeen ja siten estää höyrylukkoja ja helpottaa kuuman moottorin käynnistystä. Vanhemmiten tuo kumi saattaa halkeilla ja aiheuttaa imuvuotoja
- 82- mallisessa on alunperin ollut herkästi hajoava jakopää, kts.
http://aero.itsata.fi/~saabclub/foorumi ... 3f&start=0
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album453/
Nuo on kyllä useimmiten vaihdettu takuuna uudemman mallisiin
- 82- mallisessa oli vielä kärjellinen sytytys perusmallissa, 90:ssä on aina kärjetön sytytys (pääteaste sijaitsee 90:n rintapellissä oikealla, lähellä lämmityslaitteen puhallinta). Kärjetön saattaa joskus hajota, mutta on huoltovapaa ja muuten ongelmaton: kone toimii sen kanssa todella nätisti, käynnistyy aina, kuluttaa vähän ja sytytys on aina säädöissään
- 82-mallissa taisi vielä olla öljyntäyttökorkki venttiilikopassa, uudemmissa se on erillisen putken päässä integroituna öljytikkuun. (Venttiilikopan kansi on tosin saattanut vaihtua jakopään takuupäivityksen yhteydessä?)
- kaasuttimen kehitysversio saattaa olla eri, kuitenkin keskenään vaihtokelpoiset.
- '85 vuosimallista alkaen (90:si on vuosimallia 85, koska se oli 90:n eka vuosimalli, vaikka ensimmäiset yksilöt rekisteröitiinkin jo '84 syksyllä) 8-venttiilisen Saabin kansi on tehty lyijytöntä bensiiniä sietäväksi (erilaiset venttiili-istukat). 82-mallin konetta ei ole tarkoitettu lyijyttömällä bensiinillä kestäväksi, mutta niillä ajomäärillä, mitä vanhoilla ysiyseillä yleensä ajetaan, lyijytön bensa tuskin ehtii tehdä tuhoja.
- kaasuttimen ja imusarjan välisen kumilevyn tarkoitus on käsittääkseni vähentää kuumuuden johtumista imusarjasta kaasuttimeen ja siten estää höyrylukkoja ja helpottaa kuuman moottorin käynnistystä. Vanhemmiten tuo kumi saattaa halkeilla ja aiheuttaa imuvuotoja
- 82- mallisessa on alunperin ollut herkästi hajoava jakopää, kts.
http://aero.itsata.fi/~saabclub/foorumi ... 3f&start=0
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album453/
Nuo on kyllä useimmiten vaihdettu takuuna uudemman mallisiin
- 82- mallisessa oli vielä kärjellinen sytytys perusmallissa, 90:ssä on aina kärjetön sytytys (pääteaste sijaitsee 90:n rintapellissä oikealla, lähellä lämmityslaitteen puhallinta). Kärjetön saattaa joskus hajota, mutta on huoltovapaa ja muuten ongelmaton: kone toimii sen kanssa todella nätisti, käynnistyy aina, kuluttaa vähän ja sytytys on aina säädöissään
- 82-mallissa taisi vielä olla öljyntäyttökorkki venttiilikopassa, uudemmissa se on erillisen putken päässä integroituna öljytikkuun. (Venttiilikopan kansi on tosin saattanut vaihtua jakopään takuupäivityksen yhteydessä?)
- kaasuttimen kehitysversio saattaa olla eri, kuitenkin keskenään vaihtokelpoiset.
- '85 vuosimallista alkaen (90:si on vuosimallia 85, koska se oli 90:n eka vuosimalli, vaikka ensimmäiset yksilöt rekisteröitiinkin jo '84 syksyllä) 8-venttiilisen Saabin kansi on tehty lyijytöntä bensiiniä sietäväksi (erilaiset venttiili-istukat). 82-mallin konetta ei ole tarkoitettu lyijyttömällä bensiinillä kestäväksi, mutta niillä ajomäärillä, mitä vanhoilla ysiyseillä yleensä ajetaan, lyijytön bensa tuskin ehtii tehdä tuhoja.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 99:n ja 90:n moottorit
Aika paha ,ni onko startti eri paikassa.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Re: 99:n ja 90:n moottorit
on mutta vaihtamalla sen alumiinilevyn saa startin paikan mieleiselle paikalle koneessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 99:n ja 90:n moottorit
miksi se startin paikka pitäisi vaihtaa? ainakaan vanhaan lohkoon ei sovi suoraan imusarjan alle startti kun lohkossa on joku möykky siinää kohtaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24020
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99:n ja 90:n moottorit
jos ei johto sarja riitä?
juu siin on möykky....yhestä projektista otettiin isolla lentävällä se möykky pois siitä kyljestä....naapuri ukko kävi kattoos koneen kasausta ja totes et on hää kaikkee nähny mut rälläkkä kone remontissa työkaluna ei ikinä.............
juu siin on möykky....yhestä projektista otettiin isolla lentävällä se möykky pois siitä kyljestä....naapuri ukko kävi kattoos koneen kasausta ja totes et on hää kaikkee nähny mut rälläkkä kone remontissa työkaluna ei ikinä.............
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99:n ja 90:n moottorit
kiitosta kaikille vastaamaan vaivautuneille !
Tässäkin autossa on edellisenomstajan aikana tuhoutunut jotain jakoketjuosastossa. Olivat silloin lomamatkalla perheen kera Sveitsissä.
Remontti kesti jonkin aikaa ja laskuista päätellen oli kallis !!
Tuosta 90:stä riittää varmaan osia muillekin. On 2-ovinen ja sedan.
Sadepäiviä pidellen Jo-Jo
Tässäkin autossa on edellisenomstajan aikana tuhoutunut jotain jakoketjuosastossa. Olivat silloin lomamatkalla perheen kera Sveitsissä.
Remontti kesti jonkin aikaa ja laskuista päätellen oli kallis !!
Tuosta 90:stä riittää varmaan osia muillekin. On 2-ovinen ja sedan.
Sadepäiviä pidellen Jo-Jo
Re: 99:n ja 90:n moottorit
Niinhän ne kaikki.Jo-Jo kirjoitti:kiitosta kaikille vastaamaan vaivautuneille !
Tässäkin autossa on edellisenomstajan aikana tuhoutunut jotain jakoketjuosastossa. Olivat silloin lomamatkalla perheen kera Sveitsissä.
Remontti kesti jonkin aikaa ja laskuista päätellen oli kallis !!
Tuosta 90:stä riittää varmaan osia muillekin. On 2-ovinen ja sedan.
Sadepäiviä pidellen Jo-Jo
Re: 99:n ja 90:n moottorit
82ssa on myös öljyntäytö erillisen kepin nokassa , startin paikka on eri , se pakeliittirämmäle kaasarissa joka mielestäni kantsii lempata mäkeen , muuten se tais tosiaan olla ihan sama eli osat käy keskenään tietääkseni ainakin niilä osin mitä itse vaihdellut.
tuolla kärjelliselläkin jakajalla toimii hyvin kun vaan vaihtaa kärjet sun muut , niitä kun on harva vaihdellut ellei rikkoutunut...
bensan kulutus on mulla ollut kaikissa h-koneissa 8 maantiellä , 10 kaupungissa ja 13 pakkasilla kaupungissa ja 9 maantiellä...
tuolla kärjelliselläkin jakajalla toimii hyvin kun vaan vaihtaa kärjet sun muut , niitä kun on harva vaihdellut ellei rikkoutunut...
bensan kulutus on mulla ollut kaikissa h-koneissa 8 maantiellä , 10 kaupungissa ja 13 pakkasilla kaupungissa ja 9 maantiellä...
96 vm. 1975