99:n seosongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
TimoY
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 14:07

99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja TimoY »

Terve,
Minulla on 99 vuodelta -83, joka ei suostu kylmänä käymään kunnolla, vaan reilummin kaasua polkaistessa räjäyttelee imusarjaan ja käyttäytyy kuin ajoitus olisi totaalisen pielessä. Itseasiassa uskon seoksen olevan mitä sattuu (kylmänä). Lämpimänä käy OK mutta ei tehoja, koskapa olen joutunut säätämään neulan aivan liian ylös, jotta saisi tarpeeksi polttoainetta. Jos sitä ei tee, niin paukuttelee kylmänä miten sattuu, eikä kulje. Kaasuttimen olen vaihtanut mutta ongelmat jatkuu. Letkut tarkistellut ja sumutellut imusarjan ympäristöön starttipilottia mutta sillä ei ollut käyntiin vaikutusta. Oman käsityksen mukaan saa jostakin ilmaa => seos pielessä mutta mistä? Hyviä ehdotuksia tarvitaan. Mitä en ole huomannut tarkistaa?

t.Timo
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24023
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

TimoY kirjoitti:Terve,
Minulla on 99 vuodelta -83, joka ei suostu kylmänä käymään kunnolla, vaan reilummin kaasua polkaistessa räjäyttelee imusarjaan ja käyttäytyy kuin ajoitus olisi totaalisen pielessä. Itseasiassa uskon seoksen olevan mitä sattuu (kylmänä). Lämpimänä käy OK mutta ei tehoja, koskapa olen joutunut säätämään neulan aivan liian ylös, jotta saisi tarpeeksi polttoainetta. Jos sitä ei tee, niin paukuttelee kylmänä miten sattuu, eikä kulje. Kaasuttimen olen vaihtanut mutta ongelmat jatkuu. Letkut tarkistellut ja sumutellut imusarjan ympäristöön starttipilottia mutta sillä ei ollut käyntiin vaikutusta. Oman käsityksen mukaan saa jostakin ilmaa => seos pielessä mutta mistä? Hyviä ehdotuksia tarvitaan. Mitä en ole huomannut tarkistaa?

t.Timo
onko sytytys kohdallaan?
onko seos säädetty?
missä päin suomea tälläinen paukkuva 99 on parkissa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos tuossa ei ole kärjetöntä sytytystä, niin ongelma on katkojan kärjissä, kärkiväli umpeutunut, aiheuttaa juuri tuollaiset oireet.

Korjaustoimenpiteisiin vaaditaan keskikokoinen talttapäämeisseli, sekä rakotulkki (tai kokenut "silmä" riittää myös). eli siis meisselillä katkojan kärkien kiinnitys löysätään ja avataan kärkiväliä juuri oikean verran (oliko se puoli milliä vai mitä?). sitä ennen tietysti jakajan akseli kohdistettu siten että kärkiväli voidaan mitata.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
TimoY
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 14:07

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja TimoY »

Hmmm...Kaikki saabistithan tietää, että 99 -83 on vielä kärjellinen malli :-). Kärkivälin osaan säätää ja varmaan vähän "silmääkin". Kärkiväli oli OK, viilailin ettei piikkiä. Sytytys ajoituslampulla mulkoiltuna OK. Ja ongelma nimenomaan siinä, ettei seosta saa kunnolla säädettyä, vaan neula täytyy jättää liian "ylös" (strömberg), että edes jonkinlainen bensan saanti on turvattu. Jos laitan neulan "0"-kohtaan, niin jytisee imusarjaan aivan penteleesti kylmänä (kun polkaisee kaasua). Lämpimänä OK mutta ei tehoja. Imua pitää kiskoa kaksin käsin kylmänä mutta käyntiin kuitenkin lähtee silti kuin "ajatus", ja käy kaikilla pytyillä. Puristukset ainakin lämpimänä OK, kylmänä en ole vielä mitannut.

Minulla on ollut 96:nen, 99, kolme 900:sta ja nyt on taas 99 menossa, kaikki kaasarimalleja mutta en tuollaiseen ole törmännyt aiemmin.

Tämähän on liikkeellä ja jytisee täällä Oulun kupeella :-)
t. Timo
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja neville »

Ehkä kyselen itsestäänselvyyksiä,mutta onhan kohon asento varmasti oikea,kohokammion neulaventtiili kunnossa ja puhdas,bensapumppu toimii kuten pitää,neulan suutin sen 2.5mm suutinsillan alapuolella,ja vielä vaimenninöljykin muistettu.Lisään vielä: onhan ilmansuodatinkotelosta tuleva putki ehjä? Vanhana tavallaan halkeaa ja päästää liikaa ilmaa,ja pahinta on että myös likaa hiekasta alkaen moottoriin.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja lucaf »

TimoY kirjoitti:Hmmm...Kaikki saabistithan tietää, että 99 -83 on vielä kärjellinen malli :-). Kärkivälin osaan säätää ja varmaan vähän "silmääkin". Kärkiväli oli OK, viilailin ettei piikkiä.
ahaa sä olet jo vanha kettu näissä asioissa :). kysyin varmuudeksi, kun yleensä ns. 83 tuplaysit osoittautuvat 84 mallivuoden kärjellisiksi yksilöiksi, vaikka käyttöönotto on tapahtunut 83 puolella.

onkos jarrutehostimelta imusarjalle tulevan putken imusarjan pään puoleinen kumiholkki/-tiiviste ehjä? sehän vanhentuessaan alkaa falskaamaan, tosin ei tietääkseni oireile kuvaamallasi tavalla.

kerran mulla tuotti virranjakajan kansi ihme oireita vaikka se näytti täysin ehjältä ja hyväkuntoiselta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
TimoY
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 14:07

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja TimoY »

Tervehdys gentlemen,

Tässähän tulee kommentteja, niin ettei vastaamaan ehdi, hienoa :-)

neville:
Olen kokeillut kolmella eri kaasuttimella ja tästä viimeisestäkin tarkistin kohon ja venttiilin (sen ensimmäisen purin osiksi, laitoin uudet tiivisteet etc). Bensapumppu vaihdettu. Silmämääräisesti suutin kohdallaan. Öljy OK (sitä kyllä katoaa mystisesti tästä viimeisimmästä kaasuttimesta). Omasta mielestä olen kopeloinut sen ilmaputkenkin mutta tarkistan vielä uusiksi. Itsellä sellainen olo, että se saa jostakin ylimääräistä ilmaa (mutta mistä) => seoksensäätö ei onnistu normaalisti, vaan neula jää liian "ylös".

lucaf:
Ne kumipuslat olen vaihtanut uusiin Bilteman kumeihin :-) Täytyypä vielä kerran tarkistaa tuota sytytyspuolta vaikka olen sitä muka jo räpinyt (en kyllä enää muista vaihdoinko kannen uuteen =>tarkistetaan). Tulpat olen tarkistanut ja puhdistanut mutta nyt vaihdetaan uusiin.

Kaikki itsestäänselvyydetkin ovat tervetulleita. Tuleepahan tarkistettua varmasti kaikki. Joskus on käynyt, että unohtuu tarkistaa jotakin oleellista, kun se on liiankin "itsestäänselvää" :-)

t. Timo
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja neville »

Kiitos palautteesta.Nyt on sitten tunnustettava että vaikeaksi alkaa asia mennä kun olet noin monet kohdat jo tarkistanut.Vaatii jo hieman miettimistä. Lisätään nyt sitten viimeinenkin kohta,eli lämpötilantasain,(harvemmin kyllä taitaa noin vakavia oireita aiheuttaa)niin voidaan viisaasti sanoa että ongelma on jossain muualla kuin kaasuttimessa.
Viimeksi muokannut neville, Pe Joulu 19, 2008 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oletko tarkastanut venttiilien välykset ja sytytyksen ajoituksen?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
TimoY
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 14:07

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja TimoY »

Tästä viimeisimmästä kaasuttimesta en ole lämpötilakompensaattoria katsonut, yhteen aikaisempaan kyllä vaihdoin jopa ne pienet tiivisteet => tarkistetaan.

Ajoitus pitäisi olla kohdallaan mutta venttiilien välyksiä en ole katsonut => tarkistetaan.

Täytynee tehdä vielä lista kaikesta ja käydä kohta kohdalta läpi kaikki kertaalleen. Yöunethan tässä muuten menee.....

t. Timo
pöppö
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 21:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja pöppö »

Paukkuva ja tehoton 82:nen korjaantui kondensaattorin vaihdolla.Ennen sitä vaihtui kaasari,tulpat,puola,kärjet,tulpanjohdot,virranjakajankansi ja pyörrin,polttoainesuodatin,ilmasuodatin,polttoineenlisäainistus,karstanpoisto ja kaikki tämähän oli turhaa.Siis kondensaattori,minun tapauksessani.
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sytkään Pertronix, osat löytyy täältä. Ja tuolle kaveriksi uusi jakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot ja tulpat.

Sen jälkeen kaikki säädöt on paljon helpompi tehdä, believe you me.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24023
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eiks saabin oma kärjetön jakaja ois helpompi paiskata paikoilleen...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

nalleolut kirjoitti:eiks saabin oma kärjetön jakaja ois helpompi paiskata paikoilleen...
Olisi, mutta se ei toimi ennen kuin vetää sähköt sytytyspääteaste/jakaja/puola/sulaketaulu välille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TimoY
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2008 14:07

Re: 99:n seosongelma

Viesti Kirjoittaja TimoY »

Terve taas,
Tulpat vaihdettu uusiin (eyquem =>Bosch) ja tulpanjohdoista oli yksi viallinen (pätki) joten vaihdoin nekin. Kansi ja pyörijä olikin uusittu jo aiemmin. Nyt löytyi tehoja lisää ja käynti parani!!!! Pyöräytin jopa kierroksen seosta pienemmälle eli lähestyin sitä normi asentoa. Lämpimänä toimii lähes täydellisesti. Mutta, mutta, vieläkin päsäyttelee imusarjaan kylmänä, kun polkaisee kaasua vähän reippaammin eli en voi vieläkään aivan täysin säätää seosta sinne normaaliin. Täytyypä tuo kondensaattori vielä uusia, niin sitten on kaikki vaihdettu sähköpuolelle.
Olin kyllä 100% varma tuosta imupuoliongelmasta mutta nyt alkaa tuntumaan, että täytyy orientoitua tähän aivan eri tavalla :-)

t. Timo

PS. Mittasin puristukset kylmänä, olivat noin 10k, lämpimänä >11k
Vastaa Viestiin