99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Projektina olisi b-moottorin vesipumpun vaihto ja siihen olisin tarvinnut vielä kommentteja vaihdon tehneiltä tahoilta, jotta ei tule turhaan hajoitettua mitään tai tehtyä turhan vaikeasti.
Tällä hetkellä lohko on purettu atomeiksi, kiinni enään apuakseli ja vesipumppu.
Vesipumpussahan on vääränkätinen kierre, voinko vain hommata siihen sopivan mutterin ja hitsata siihen ulosvetovermeet? Kaiken käsitykseni mukaan pumppu nousee suoraan ylös jos vain apuakseli pääsee pyörimään vapaasti. Tällä hetkellähän ei ole jakopään kaluja kiinni, joten ei pitäisi tästä olla kiinni.
Pajalta löytyy prässi, joten varmaan laakereiden akselille pistokaan ei vaadi kummempia?
Toinen vaihtoehtohan on sitten oikeiden työkalujen käyttö hommaan - löytyykö keneltäkään näitä PK-seudulla jos tuon lohkon "kylään" ?
Vielä olis kysymys apuakselin irroituksesta, jos akselissa ei tunnu mitään klappia ketjupyörästä niin onko se mitä suurimmalla todennäköisyydellä Ok? Moottori itsessään nähnyt huonoja öljyjä joskus koska kampiakselissa oli kulumaa. Apuakseli varmaan lähtee pois kun irroittaa vesipumpun?
Täällä aiheeseen kuvia:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... p.jpg.html
Tällä hetkellä lohko on purettu atomeiksi, kiinni enään apuakseli ja vesipumppu.
Vesipumpussahan on vääränkätinen kierre, voinko vain hommata siihen sopivan mutterin ja hitsata siihen ulosvetovermeet? Kaiken käsitykseni mukaan pumppu nousee suoraan ylös jos vain apuakseli pääsee pyörimään vapaasti. Tällä hetkellähän ei ole jakopään kaluja kiinni, joten ei pitäisi tästä olla kiinni.
Pajalta löytyy prässi, joten varmaan laakereiden akselille pistokaan ei vaadi kummempia?
Toinen vaihtoehtohan on sitten oikeiden työkalujen käyttö hommaan - löytyykö keneltäkään näitä PK-seudulla jos tuon lohkon "kylään" ?
Vielä olis kysymys apuakselin irroituksesta, jos akselissa ei tunnu mitään klappia ketjupyörästä niin onko se mitä suurimmalla todennäköisyydellä Ok? Moottori itsessään nähnyt huonoja öljyjä joskus koska kampiakselissa oli kulumaa. Apuakseli varmaan lähtee pois kun irroittaa vesipumpun?
Täällä aiheeseen kuvia:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... p.jpg.html
99T-museopeli
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Sen apuakselin voi ottaa pois ennen vesipumppua. Näin ei vahingossakaan tule rikottua apuakselin tai pumpun hienoja hampirattaita. Noita muttereita ei ihan puissa kasva, mutta jos löydän omani, otan siitä mitat ja laitan speksit tänne. Mutteri oli vakiona tuossa II-versiossa. III:ssa ei kuitenkaan enää ollut, koska siipipyörän sovitus akselille muuttui hieman. II:ssa mutterilla varustetuissa oli kartio. Pumppu lähtee vetovasarallakin tai sopivalla ulosvetäjällä. Ulosvetäjän kiinnitykseen ja siipipyörän takaisinlaittoon tarvit mutterin.Passi kirjoitti:Vesipumpussahan on vääränkätinen kierre, voinko vain hommata siihen sopivan mutterin ja hitsata siihen ulosvetovermeet? Kaiken käsitykseni mukaan pumppu nousee suoraan ylös jos vain apuakseli pääsee pyörimään vapaasti. Tällä hetkellähän ei ole jakopään kaluja kiinni, joten ei pitäisi tästä olla kiinni.
Eli apuakselin saa pois ennen vesipumppua. Tuo klappi oli vanhempien koneiden ongelma, joissa oli harva hammastus apuakselilla. Näissä sytkä saattoi heitellä hieman enemmän. Tosin kesti paremmin tuo harvahammasmalli. Naapurin -75:ssa jäätyi kerran vesipumppu, jolloin startatessa hyppäsi nokkaketju yli. Hampaat vesipumpulla kyllä kestivät -76 tuli tiheä hammastus, jonka sai kyllä aika helposti rikottuaPassi kirjoitti: Vielä olis kysymys apuakselin irroituksesta, jos akselissa ei tunnu mitään klappia ketjupyörästä niin onko se mitä suurimmalla todennäköisyydellä Ok? Moottori itsessään nähnyt huonoja öljyjä joskus koska kampiakselissa oli kulumaa. Apuakseli varmaan lähtee pois kun irroittaa vesipumpun?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Vesipumpun siipipyörän mutteri,vasenkierteinen,on 1.7 ja 1.85 koneissa 5/16" UNF,2-litran koneissa M8 vasenkierteinen.Kiristysmomentti molempiin on 25 Nm.
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Mittauksen mukaan tuo mutteri on vasenkätinen M12 x 1,5neville kirjoitti:Vesipumpun siipipyörän mutteri,vasenkierteinen,on 1.7 ja 1.85 koneissa 5/16" UNF,2-litran koneissa M8 vasenkierteinen.Kiristysmomentti molempiin on 25 Nm.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Totta puhuen epäilin vahvasti myös itse korjaamon käsikirjan ilmoittamaa M8 kokoa.Muistikuvani oli toinen.Laitoin tuon koon kuitenkin,mikäpä minä olen insinöörien kirjoittamia ohjeita vastaan väittämään.Pahoittelen väärää tietoa.
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Moi.
Juu en mäkään sitä M8:ia nielassut. Olisin sitä mennyt huomenna mittailemaan.
T. Pasi
Juu en mäkään sitä M8:ia nielassut. Olisin sitä mennyt huomenna mittailemaan.
T. Pasi
99T-museopeli
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Mitä tästä opimme? Ainakin sen että jos ja kun muistikuva jostain asiasta on niin vahva,että se laittaa epäilemään jopa korjaamon käsikirjaa,niin silloin sitä on uskottava.Suurta vahinkoa tässä ei tosin tullut,mutta kuitenkin.Periaatteessa näin.
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Hyvä että alkaa mutteri selviämään.
Mutta jos olisi jollain lainata työkalua tai piirustuksia siitä niin helpottaisi kovasti vesipumpun irroittamista tuosta meidän 99turbosta.
Br,
-tuomas-
Mutta jos olisi jollain lainata työkalua tai piirustuksia siitä niin helpottaisi kovasti vesipumpun irroittamista tuosta meidän 99turbosta.
Br,
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Tarvikepumpun akselin hammastus ei kaikissa tapauksissa ole ollut ihan tarkasti koneistettu. Joillakin apuakselin hammastus on kulunut nopeammin tarvikeakselin asennuksen jälkeen.
Eli ennemmin alkuperäinen, kuin korvike
Eli ennemmin alkuperäinen, kuin korvike
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Hyvä tietää. Tuo uusi pumppu sattui olemaan alkuperäinen, joten kävi kerrankin flaksi.rr kirjoitti:Tarvikepumpun akselin hammastus ei kaikissa tapauksissa ole ollut ihan tarkasti koneistettu. Joillakin apuakselin hammastus on kulunut nopeammin tarvikeakselin asennuksen jälkeen.
Eli ennemmin alkuperäinen, kuin korvike
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Re: 99 B-moottori vesipumpun vaihto ja apuakselin laakerit
Pumppuja on kolmenlaisia. Yksi mutterilla ja yksi ilman(pultilla)Kolmas puristeella.Nyt kun on kaiketi uusimmasta päästä oleva b-moottori on se mallia kolme. Siipipyörä kiinnitetty puristussovitteella akseliin..Kierre akselin päässä on vain irroitusta varten .Mutteria ei asenneta. Itse tein ulosvetäjän kun 90-luvun alussa laitoin pumppua kuntoon.Kierteellä ei niin väliä siksi m.8 käy ja ei se niin tiukassa ole.Muisti voi pätkiä ja voinen tarkistaa ...joulun ...tai jos tarvii ...Ongelmahan on vasta sitten kun irrotetaan siipipyörää akselista.kun ennen halkesi siipipyörä niin osia oli .Miten lienee nykyisin.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.