Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Vaihdoinpa Saabiin öljyt. Koska olen kunnon kansalainen niin vaihdoin myöskin suodattimen samalla. Kaikki meni kuin elokuvissa siihen asti, kunnes laitoin Saabin käyntiin öljynvaihdon jälkeen. Noin kymmenen sekuntia käynnistyksestä rupesi kuulumaan pirunmoinen suhina ja öljyä lenteli pitkin konehuonetta. Öljysuodattimen jalkaan oli jäänyt vanha tiiviste paikoilleen ja tämän seurauksena kone lennätti 3 litraa öljyä ulos muutaman sekunnin aikana! Minut yllätti se kuinka iso paine on öljynsuodattimessa ja kuinka nopeasti öljy karkasi sen juuresta kun siellä oli siis kaksi tiivistettä päällekäin. Onneksi ehdin sammuttamaan auton ennen kuin tuli vaurioita. Onko muille sattunut vastaavanlaista kardinaalimunausta?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Eipä ole sattunut, olen kylläkin nähnyt vastaavan tapauksen
Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Olen kuullut vastaavasta tapauksesta ja joskus siitä täälläkin varoitellu.
Armeija aikana kun autoja huollettiin yhdelle tupakaverille kävi lantikassa juuri noin ja tuli kans hätäseen öljyt pihalle kaupan päälle sai vielä moitteet
Armeija aikana kun autoja huollettiin yhdelle tupakaverille kävi lantikassa juuri noin ja tuli kans hätäseen öljyt pihalle kaupan päälle sai vielä moitteet
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Eräälle aiemmalle työkaverilleni kävi tuolleen. Se ylimääräinen tiiviste oli kestänyt ilmeisesti useamman tuhatkilometriä paikallaan. Sitten vaan kotimatkalla syttyi öljynpainevalo ja hirvee öljynkäry konehuoneesta... Tapaus ajoittuu 2000 vuoden kieppeille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Mulla pyöri suodatin irti itsekseen ajon aikana . Onneksi olin juuri lähtenyt kotipihasta eikä ollut kiire mihinkään joten vaurioita ei päässyt syntymään. Pelottaa ajatella miten olis käyny jos olisin keriny tuohon nelostiele kaahaamaan. Suodatin irtosi sen kierreosan kans johon se kiinnittyy suodatinjalassa. En kyllä ole vieläkään päässyt perille että miten moinen on mahdollista. Se kierreosa näytti siltä että se ei ole mitenkään "lukittu" siihen jalkaan, viisaammat arvailkoot/selittäkööt. Niin ja suodatin kerkesi olla joitakin tuhansia kilometrejä paikoillaan ennen tätä tapausta...
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Eihän sitä tietenkään voi sormella tarkastaa ennen uuden asennusta...
Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Heh. Myönnetään et itselle kävi viime kesänä samalla tavalla.. Isä vaihtanut öljyjä jo reilut 20 vuotta saabeihin, ja ekaa kertaa meiltä jäi tiiviste sinne kantaan. Sen jälkeen jäänyt parikin kertaa, mutta ylläri et osaa tarkastaa nykyään ettei mee tuplat. :p
Vahinkoa ei tullut kun näin heti et öljyä lentää. En vaan eka tajunnu et mistä ja miten mahdollista. Noh, tulipahan sit putsattua moottoritilaa samalla..
Vahinkoa ei tullut kun näin heti et öljyä lentää. En vaan eka tajunnu et mistä ja miten mahdollista. Noh, tulipahan sit putsattua moottoritilaa samalla..
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Tai sitten silmällä näe, kun vanhan ottaa pois, että mihin se tiiviste on jäänyt. 99:ssä on tarttunut kiinni niin Saab-, TehoFilter ja Fram-merkkisistä suodattimista tiiviste (ettei se ole siitä valmistajasta kiinni) ja jokaisen olen huomannut ensin vanhasta filtteristä uupuvaksi vaikka se B-moottorin suodatinjalka enemmän kuin tyrkyllä.9-5T kirjoitti:Taitaa olla helpompaa ostaa sen merkkinen suodatin josta ei yleensä irtoa tiivisteKN/Lieto kirjoitti:Eihän sitä tietenkään voi sormella tarkastaa ennen uuden asennusta...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa
Vastaavaa ei ole sattunut,mutta vielä yllättävämpää kylläkin.Liikkeestä ostamastani autosta oli huoltomies unohtanut tiukata öljypropun,ja tietenkin se aukesi itsestään kesken ajon.En ennättänyt sammuttaa moottoria varoitusvalon sytyttyä,kun tuho oli jo tapahtunut.Tuollaiseen osaa harvempi autoilija varautua.Minulle ei tapahtumasta kylläkään muuta vahinkoa syntynyt kuin matkan keskeytyminen.