Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja venakko »

Vaihdoinpa Saabiin öljyt. Koska olen kunnon kansalainen niin vaihdoin myöskin suodattimen samalla. Kaikki meni kuin elokuvissa siihen asti, kunnes laitoin Saabin käyntiin öljynvaihdon jälkeen. Noin kymmenen sekuntia käynnistyksestä rupesi kuulumaan pirunmoinen suhina ja öljyä lenteli pitkin konehuonetta. Öljysuodattimen jalkaan oli jäänyt vanha tiiviste paikoilleen ja tämän seurauksena kone lennätti 3 litraa öljyä ulos muutaman sekunnin aikana! Minut yllätti se kuinka iso paine on öljynsuodattimessa ja kuinka nopeasti öljy karkasi sen juuresta kun siellä oli siis kaksi tiivistettä päällekäin. Onneksi ehdin sammuttamaan auton ennen kuin tuli vaurioita. Onko muille sattunut vastaavanlaista kardinaalimunausta?
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Eipä ole sattunut, olen kylläkin nähnyt vastaavan tapauksen :D
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Olen kuullut vastaavasta tapauksesta ja joskus siitä täälläkin varoitellu.

Armeija aikana kun autoja huollettiin yhdelle tupakaverille kävi lantikassa juuri noin ja tuli kans hätäseen öljyt pihalle :arrow: kaupan päälle sai vielä moitteet :oops:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eräälle aiemmalle työkaverilleni kävi tuolleen. Se ylimääräinen tiiviste oli kestänyt ilmeisesti useamman tuhatkilometriä paikallaan. Sitten vaan kotimatkalla syttyi öljynpainevalo ja hirvee öljynkäry konehuoneesta... Tapaus ajoittuu 2000 vuoden kieppeille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1062
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mulla pyöri suodatin irti itsekseen ajon aikana 8O . Onneksi olin juuri lähtenyt kotipihasta eikä ollut kiire mihinkään joten vaurioita ei päässyt syntymään. Pelottaa ajatella miten olis käyny jos olisin keriny tuohon nelostiele kaahaamaan. Suodatin irtosi sen kierreosan kans johon se kiinnittyy suodatinjalassa. En kyllä ole vieläkään päässyt perille että miten moinen on mahdollista. Se kierreosa näytti siltä että se ei ole mitenkään "lukittu" siihen jalkaan, viisaammat arvailkoot/selittäkööt. Niin ja suodatin kerkesi olla joitakin tuhansia kilometrejä paikoillaan ennen tätä tapausta...
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Eihän sitä tietenkään voi sormella tarkastaa ennen uuden asennusta... :wink:
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Heh. Myönnetään et itselle kävi viime kesänä samalla tavalla.. :oops: Isä vaihtanut öljyjä jo reilut 20 vuotta saabeihin, ja ekaa kertaa meiltä jäi tiiviste sinne kantaan. Sen jälkeen jäänyt parikin kertaa, mutta ylläri et osaa tarkastaa nykyään ettei mee tuplat. :p

Vahinkoa ei tullut kun näin heti et öljyä lentää. En vaan eka tajunnu et mistä ja miten mahdollista. Noh, tulipahan sit putsattua moottoritilaa samalla.. :roll: 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:
KN/Lieto kirjoitti:Eihän sitä tietenkään voi sormella tarkastaa ennen uuden asennusta... :wink:
Taitaa olla helpompaa ostaa sen merkkinen suodatin josta ei yleensä irtoa tiiviste :lol:
Tai sitten silmällä näe, kun vanhan ottaa pois, että mihin se tiiviste on jäänyt. 99:ssä on tarttunut kiinni niin Saab-, TehoFilter ja Fram-merkkisistä suodattimista tiiviste (ettei se ole siitä valmistajasta kiinni) ja jokaisen olen huomannut ensin vanhasta filtteristä uupuvaksi vaikka se B-moottorin suodatinjalka enemmän kuin tyrkyllä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: Olkaa tarkkana öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja neville »

Vastaavaa ei ole sattunut,mutta vielä yllättävämpää kylläkin.Liikkeestä ostamastani autosta oli huoltomies unohtanut tiukata öljypropun,ja tietenkin se aukesi itsestään kesken ajon.En ennättänyt sammuttaa moottoria varoitusvalon sytyttyä,kun tuho oli jo tapahtunut.Tuollaiseen osaa harvempi autoilija varautua.Minulle ei tapahtumasta kylläkään muuta vahinkoa syntynyt kuin matkan keskeytyminen.
Vastaa Viestiin