Saab 900S vm90 virittäminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Mitä meinaat sanomalla modata APC:tä? Kyllähän se APC varmasti mukava olisi mutta en tiedä mahtavatko taitoni piisata sen asentamiseen, kuinka vaikeaa se nyt sitten onkaan. Ainoa tavoitteeni tässä nyt on se tehon lisääminen, ja mielellään juuri ahtopainetta nostamalla. Kaikki olisi helpompaa jos tuota pirun tankoa saisi vielä tuostakin lyhyemmäksi, mutta ei piisaa pituus eikä jenka.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja twirl »

no oletkos koittanut laittaa lisä jousen hukkaportista kellolle? itsellä koin aikoinaan hyväksi lisäjousen. sain sillä pysymään ahdot tasaisesti 1.2 bar
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
ode
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Elo 25, 2004 07:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja ode »

Omassa ässässä tuo bleedi tyyppinen ratkaisu toimi kunnolla vasta kun lisättiin tuohon t-haaran ja hukkaportin välille kuristin. Eli messinkinen holkki, jolloin letkun halkaisija oli pienempi kuin bleedille menevässä letkussa. Bleedi kummiskin ahdistaa ilman kulkua toisessa haarassa, joten lienee syytä tehdä näin myös toisessa
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tuosta bleedin asenuksesta vielä, eikö olisi parempi vuodattaa ylimääräinen paine imuputkeen ennen ahdinta, kuin imusarjaan. Imusarjassahan on kuitenkin paine, vaikkakin pienempi kuin heti kompressorilla. Tiedä sitten vaikuttaako mitään bleedin toimintaan, mutta ainakin APC:n magneettiventtiilillä vuodatus on toteutettu imuputkeen.
Tuo bleed-venttiili lienee mallia omavalmiste?

Kannattaa kokeilla tuon lisäjousen asentamista, kun noissa mitsun ahtimissa, joka sinunkin ässässäsi lienee, on yleensä todella löysät hukkiksen kellon jouset. Kytkinpolkimen palautusjousi lienee havaittu sopivaksi kyseiseen tarkoitukseen.

hakusanalla "lisäjousi" löytyy myös paljon vanhoja keskusteluja
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jos hukkkaportin tanko on jo vedetty niin tiukalle kuin saa, niin jääkö siihen yhtään liikevaraa? Jos liikevaraa ei ole enään yhtään niin taitaa olla turbo sökö kun ei tuon enempää painetta saa aikaiseksi... Jos siihen taas jää liikevaraa, niin silloin kellon täytyy olla aivan kuollut eikä jaksaa pitää paineita sama kuinka bleediä laittaisi. Siihen on yhtenä ratkaisuna lisäjousi, kuten twirl tuossa aikaisemmin ehdotti.

Oletko kokeillu kuinka paljon hukkaportti liikku tangosta liikuttamalla ja paljonko siinä on vastusta? Mulla on hukkaportilla paineet säädetty vähän yli kiloon ja kyllä siinä ihan selvä ja reilu vastus on, jotta hukkaportin saa liikkumaan (näillä naruilla se ei toki paljon ole...)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Tuohon ässääni on mitsun 400tkm ajetun ahtimen tilalle vaihdettu T0339 Garretti siltä varalta jos siitä joskus kun rahaa on niin alkaisi värkkäämään jotain T3/4:n tapaista. Tuo Garretti on muuten erinomaisessa kunnossa, suuret kiitokset myyjälle foorumilta =).

Kyllä vähän luulen että jos hukkaportin laittaisi niin ettei se aukeaisi ollenkaan niin jopa tuo Garrettikin ahtaisi helposti vaikka sen yli puolitoista kiloa mutta sen verran pidän tuosta autostani että absoluuttinen maksimi on se kilo. Vielä vaan kun saisi sen ahtamaan sen verran. Mitenkä tuo lisäjousihomma toimii? Turbonkin irrotus kävisi nyt suhteellisen helposti kun on uudet pultit turbossa, laipassa ym. mutta silti en sitä kovin mielelläni sieltä pois taas ottaisi. Helppoa ratkaisua tähän ei taida ollakkaan.

Asioiden selventämiseksi sanon vielä kerran että ongelma on siinä että ahtoja saa ruuvvattua vain siihen 0.65:n asti sen takia koska siitä säätötangosta loppuu pituus ja jenka kesken. Jos jenkaa olisi koko tangon verran niin sitä saisi vielä sentin tai kaksi lyhemmäksi. Sen jälkeen itse tanko alkaisi ottamaan jo siihen kellosta tulevaan "holkkiin". Tästäkin tilanteesta voin käydä ottamassa kuvan jos se auttaisi mitenkään.

EDIT: Kuva otettu

Tangon lyhkäisyys

Oli kyllä siinä ja siinä että tuota tankoa sai ylipäätään vedettyä tuolta kellolta taaksepäin. Tuskin ainakaan on mikään jousi väsyksissä. Liikevaraakin löytyi taaksepäin vielä hetken matkaa.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Yleensä tangosta säädetään vaan peruspaineet ja muilla konsteilla loput.
Bleedi asennetaan yksinkertaisesti siten että katkaistaan alkuperäinen kopuran ja hukkaportin välinen letku keskeltä ja laitetaan siihen T liitin.liittimeen taas letku joka menee bleedille ja bleedin toiseen päähän letku joka puhaltaa ulkoilmaan.

Mulla on itsellä käytössä kuulajousiventtiili jonka asennus on taasen erilainen mutta on hieman parempi.

Lisäjousta vaan kehiin eli virität esim. kytkin ja jarrupolkimen jousen tai jousia siihen turbon ulkopuolelle hukkaportin tankoon kiinni.
Siis siten että vastustaa hukkaportin aukeamista.
Kyllä pitäis näillä konsteilla ahtoja alkaa löytymään tai sitten sulla on ahtovuotoja.

Bensalastun saat autoosi vaikka nimimerkki jcarlson ja asennus on yksinkertaista.
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Tuo Bleed venttiilini on asennettu juuri tuohon malliin kuten selititkin mutta se ei silti toimi.. Mahtaisikohan noilla letkujen pituudella olla jotain tekemistä asian kanssa? Siis, luulisin että tottakai ilma pääsisi paremmin pois mikäli tuo letku mikä siltä haaralta tulee olisi semmoisen 15cm pitkä eikä metrin pitkä.

Tuo lisäjousi juttu taas , itselläni tulisi ensimmäisenä sellainen asennus mieleen että jousen toinen pää siihen tankoon tai vipuun missä tanko on kiinni turbon päässä ja toinen sitten vaan semmoiseen paikkaan mihin sen saa kiinni, niin että tämä jousi siis vetäisi tankoa kokoajan siihen kelloon päin. Olenko yhtään oikeilla jäljillä?

Kiitos muuten nopeista vastauksistanne =)
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja twirl »

Joo jäljillä olet ja tuollain sen voi toteuttaa
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Nonniin, tuli kokeiltua tuota lisäjousta ja kyllä se vaan enemmän alkoi ahtamaan, mittari kerkeää nousta vähän yli 0.7 ja sitten ylipainekatkaisija puuttui peliin. Mitenkä mahtaa lähteä tuo kuskin jalkotilan yläpuolella oleva kojelaudan osa irti että pääsee tähän katkaisijaan käsiksi? Eikös se ohittaminen tapahdu niinkin yksinkertaisesti että vaan vetää ne alipaineletkut yhteen ettei menekkään tämän katkaisijan läpi?

Pitää vaan etsiä sopivan jäykkä jousi tuohon kun mittari nousi äsken sen verran haipakkaan että olisi varmaan sen ainakin kilon ahtanut :D Tavoite on se 0.8-0.9bar kun on kone jo sen verran kumminkin ajettu.

Kiitokset neuvoa antaneille vielä kerran =)
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja twirl »

eihän sitä ylipainekytkintä ole pakko ohittaa.. voi sitä kiertää ylipainekytkimen säätöruuvista että saa nostettua rajaa ylemmäksi ennen kun puuttuu peliin..
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

No joo, turvallisempi se on laittaa sitten että kilon kohdalla katkee kulku jos sitä kerran säätääkkin pystyy. En ole edes kuvissa ikinä nähnyt tuota kytkintä joten ei hajuakaan minkämoinen se on ja mitä pystyy säätää ja mitä ei. Silti, siihen kojelaudan osan irrotukseen tarvitsen vähän ohjeita.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja twirl »

Tossa kuva ylipainekytikimestä http://www.900aero.com/images/tech/tryckvakt.htm tuota keskimmäistä ruuvia kiristämällä nostat katkasu tasoa
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Polvisuoja lähtee irti siten että purat keskikonsolin ekaksi irti tuhkakuppeineen.Rattiakselin suojalevy myös irti.
Sitten sieltä tuhkakupin alta löytyy pultti.
2 muuta polvisuojaa pitelevää mutteria löytyy konehuoneesta rintapellistä lokasuojankaivoista.
Saattaa olla että jos ei ole koskaan ollut aikaisemmin avattu niitä muttereita niin niissä on päällä mustaa massaa.

Kaveri olisi hyvä olla takaisin asennettaessa mutta onnistuu yksinkin taistelemalla.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 900S vm90 virittäminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ylipainekatkaisijaan pääsee käsiksi irroittamatta polvisuojaa menemällä selälleen kuskin jalkatilaan ja taittamalla ilmanvaihtoröörin sivuun.

Eski
Vastaa Viestiin