huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tähän ei nyt sisälly mitään erityistä ongelmaa, mutta kerron vain jännän havainnon:

auto on 900 T8 -84 ja venttiilikopasta lähtevä huohotinputki on ohjattu valuttamaan öljyt moottoritilan pohjalle. sen seurauksena moottoritilan pohjassa on hyvä ruostesuojaus, mutta myöskin kiva öljylammikko joka alkaa valumaan maahan jos auton jättää kaltevalle tasolle tai nostaa keulaa tunkilla.

"mekaanikkoni" laittoi putken päähän tyhjän jarrunestepullon jotta öljy valuisi sinne pulloon.

sattumoisin pullon suu sattui olemaan halkaisijaltaan täsmälleen sama kuin huohotinputken paksuus, minkä johdosta huohotus ei enää sitten toiminutkaan kuten se toimi aiemmin, ilmeisesti efekti oli sama kun putken suu olisi tukittu tuolla pullolla.

pulloasennuksen jälkeen olin haistavinani lievää öljyntuoksua kabiinissa. pysähdyin ja päätin varmuuden vuoksi katsoa konepellin alle: kaikki oli ok, paitsi kun avasin öljynmittatikun: kaikki valkoista! öljyntäyttöputki oli ihan täyttöaukon suulle asti sisäpinnaltaan täysin valkoinen, ja mittatikussa reilusti valkoista. sydän tietysti hypähti ja hermostuneena soittelin klubitovereille että mikäs tää tällainen juttu oikein on.

vedin huohotinputken pois pullosta, ja muutaman sadan kilometrin jälkeen öljnytäyttöputki ja öljytikku ovat täysin puhtaita valkoisesta, ei mitään töhnää enää!

en enempää yrittänyt analysoida miksi tuossa noin kävi, moottorilla on ajettu tasan 200 tuhatta, käy kuin sveitsiläinen kello ja voimaa on kuin pienessä kylässä, lämmöt ei koskaan ailahtele, enkä jäähdytysnestettä ole joutunut lisäämään kertaakaan 14tkm käytön aikana.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kuullostaa siltä että ei ole ollenkaan pikkuletkua huohotuksessa?
Eli sulla on iso letku yrittänyt hoitaa huohotuksen ja kun se on osittain tukossa sen pullon takia niin huohotus ei ole toiminut ja öljyt vaahtoutui.

Jos nyt jostain syystä on ihan pakko järjestää se huohotus ulkoilmaan niin se isompikin letku tarvitsisi kuitenkin takaiskun.
Muuten saattaa tulla käyntihäiriöitä kun tuo saabin kone on aika tarkka kampikammion paineista.Ja ennen kaikkea siksi ettei esim. hiekkatiellä höräse pölyä suoraan venakoppaan.

Pikkuletkun kauttahan huohotus toimii pääasiassa normiajossa ja vasta rankemmassa ajossa isoletku hoitaa tuon homman.
Ja muistutetaas taas siitä takaiskusta pikkuletkussakin,se on todella tärkeä himmeli turbokoneessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tosiaan kyllä huohotuksen kautta poistuu vesihöyryä bensa- ja öljyhöyryjen lisäksi. Siksi siis sitä harmaata töhnääkin osaa kehittyä huohotusputkiin. Ilmeisesti tuossa -84:ssä on vielä se vanhemman mallinen huohotus, eli paksu letku menee alunperin ruiskun määräjakajan alaosassa olevaan reikään. Omassa 99turbossa oli tuo käytössä ja huohotusputki jäätyikin sitten talvipakkasella umpijäähän juuri siitä määräjakajan luona olevasta mutkapalasta. Lisäksi huohotushöyryt ja se samainen harmaa möhnä kyllästi ilmansuodattimen melko nopeasti. Teinkin sitten päivityksen uudempaan versioon, jossa siis on se jäähdytysvedellä lämmitetty huohotusputki, joka liittyy määräjakajan ja turbon väliseen putkeen. Tämä toimii loistavasti, ei tuhri ilmansuodatinta eikä ole jäätynyt kertaakaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Itellä -84 T8:n huohotus "isolla letkulla" suoraan Lidl-cola pulloon. Pikkuletkussa on molempiin suuntiin toimiva takaisku (nippusiteellä lintattu siis umpeen) :)
Toiminut kuin junan vessa, ei ole vaahtoa näkynyt öljyissä tms. Pullon yläosaan leikkelin asennusvaiheessa jokusen reiän, että pääsee nuo höyrytkin purkautumaan, niin ei mene "tukkoon" huohotus.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ja se pikkuletku takaiskuineen suoraan imusarjaan pitää olla myös Vanhassa satkussani ilman tuota ei huohotus toiminut kunnolla vaan kovalla pakkasella tuli sitten möhnää. Poistui kun lisäs pikkuletkun.
99T-museopeli
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Haluaisin taas palata tähän aiheeseen. Kyllästyin katsomaan ölylammikoita auton alla, ja siirsin huohotusletkun pään takaisin sinne jarrunestepulloon, mutta nyt siten, että pullon yläosaan leikkasin reijän joka mahdollistaa siis ilman kulkemisen.

Totesin vaan että tuo puolen litran pullo täyttyi öljystä n. 2500 kilometrin ajon jälkeen. Aika kova huohotus? Tokihan ajelen aika reippaasti tuolla, ei revitystä mutta ei myöskään mitään pyhäkoulumeininkiä. Turboa käytetään kun sellainen kerran on käytössä.

Mikä tuo pikkuletku on josta puhutte? pitäiskö siitä venttiilikopan lähdöstä lähteä siis sekä paksu että ohut letku? Minulla lähtee vain paksu letku. Ei ole takaiskua, mutta eipä ole myöskään minkäänlaisia käyntihäiriöitä ollut.

Kohta kolkytä tonnia ajanut tuolla ja kulkee kuin enkeli, mut vähän tuo huohotuksen kautta siirtyvän/poistuvan öljyn määrä yllätti. Pitäiskö huolestua?

Ainoa mikä tuossa tekniikassa pistää silmään on moottorin "epätasapaino" kun tyhjäkäynniltä nostan kierroksia. Silloin moottori tärähtää siten että koko auto tärähtää. Kun taas ajossa tuo moottori tuntuu hyrisevän kuin maailman tervein T8 moottori.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja gls »

voiko reipas öljyn syönti johtua tosta venttiilikopasta lähtevästä pikkuletkusta? siis jos se on tukittu? entä mihin sen pitäis mennä b-moottorissa..? jos sen imusarjaan laittaa niin sinnehän menee ahtopaine..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Niinkuin edellä jo totesin,normaalissa ajossa huohotus toimii pikkuletkun kautta ja vasta rankemmassa ajossa isoletku hoitaa tuon homman.
Jos on pelkkä isoletku käytössä niin kampikammiosta tulee liikaa painetta ulos.

Ja gls:Juuri sen ahtopaineen takia siinä pikkuletkussa pitää olla takaisku välissä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kampikammiosta liikaa painetta voi tulla ulos.. joissakin racemoottoreissa jopa yrittävät saada sinne alipaineen aikaiseksi (pari lisäheppaa).

Pikkuletku on sielä siitä syystä että ison letkun toisella puolella (orkkiksena turbon imupuoli, ilmanputsarikotelo tms.) ei ole tyhjäkäynnillä ja matalalla kuormalla alipainetta, imusarjassa sen sijaan on. Ja takaisku pitää ahtopaineen takia tietty olla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

jcarlson kirjoitti:Ei kampikammiosta liikaa painetta voi tulla ulos.. joissakin racemoottoreissa jopa yrittävät saada sinne alipaineen aikaiseksi (pari lisäheppaa).
Kokeileppa saabin moottorissa ei siis racemoottorissa ottaa vaikka öljytikku pois paikaltaan.
Sanoisin että käynti saattaa muuttua huonoksi. :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps tämähän on siitä syystä että ilmamäärä/massamittarilla (tai kaasutin) ohjattu auto menee sekaisin kun alkaa hörppimään sitä kautta ylimääräistä ilmaa.. Trionic 5 autossa tai muussa imusarjan paineella ohjatussa tikun nosto ei aiheuta mitään ilmiöitä. :)

Samoin se pikkuletkun kautta tuleva imuvuoto on tietynkokoiseksi kalibroitu ja huomioon otettu jo tehtaalta jotta ei aiheuttaisi käyntiongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Itellä oli 99:ssä turbokoneenvaihdon jälkeen tuo pelkkä paksu letku huohotuksessa. Jossain vaiheessa moottori alkoi luoda ihan törkeätä savutusta esim. risteyksissä tyhjäkäynnillä. Savutus alkoi käytännössä siten, että jos joutui esim. pysähtymään punaisiin tuoreeltaan seisomaan kaupunkiajossa, niin odotusajan puolivälissä se savutus alkoi. Käytännössä huonokuntoinen turbo laski öljyt läpi. Savutusongelmasta pääsin eroon lisäämällä sen ohuen letkun takaiskun kera. Öljynkulutusta se ei tainnut vähentää, koska öljyä paloi myös ajonopeuksissa. Sitä vaan ei nähnyt niin selvästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Mitäs se oikein aiheuttaa jos turbosta on siitä pienestä letkusta se takaisku pois?
Niin ahtopainehan sinne menee, mutta mikä vaikutus :?:
Systerin turbosta tuon huomasin puuttuvan ja se pölläyttelee ahdoilla. Voisko johtua tästä...täytyy tuollain takaisku käydä hakemassa siihen ensi tilassa :!:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: huohotus ja valkoinen töhnä öljyssä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kipe_9000 kirjoitti:Mitäs se oikein aiheuttaa jos turbosta on siitä pienestä letkusta se takaisku pois?
Niin ahtopainehan sinne menee, mutta mikä vaikutus :?:
Systerin turbosta tuon huomasin puuttuvan ja se pölläyttelee ahdoilla. Voisko johtua tästä...täytyy tuollain takaisku käydä hakemassa siihen ensi tilassa :!:
Olet asian ytimessä. Ite laitoin polttoainelinjaan tarkoitetun metallikuorisen takaiskun.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin