Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

oju kirjoitti:Itse laitoin suodatinmattoa jonka sain näytepalana ABB Fläktiltä aikoinaan, nythän se firma kulkee jollain muulla nimellä. Pyysin (asuntoon) ilmansuodatinharsoa ja sieltä sai sellaista paksua mattoa joka on toiselta puolelta tiheämpää. Harvempi puoli tulee tulopuolelle. Saabiin sen sai paikalleen kun poisti vanhan suodatinharson, pesi ja korjasi kehikon, leikkasi uudesta matosta hieman liian suuren palasen ja tunki paikalleen. Suodattimen kehikon voi korjaamalla saada ihan toimivaan kuntoon ja yleistavarasta sinne sisuksen.

Eiköhän vastaavaa saa joko Etolasta tai kaikista kiinteistöjen ilmastointivehkeiden kanssa värkkäävistä firmoista.
Tuo kehikko on muuten myös aivan palasina, mutta milläs sen saa korjattua niin, että taipuu ulos tuolta? Pellinpalat jos niittää ylä- ja alareunaan, se ei taitu, kun ottaa kiinni ohjaustehostimeen.
Koitin myös pianosaranalla, mutta ei tuu mitään. Teippi taasen ei pysy kiinni siinä kehikossa kauaa. Otin tuon koko kehikko+suodatin toisesta autosta "lainaan" ja työnsin sinne nuo huonommat, mutta jahka löydän uuden kehikon ja suodattimen, laitan nuo takaisin toiseen autoon.

Edit: Löytyhän se suodatin motonetistä, kun ei vain olisi näin pirun sokea.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Kyllä siihen ilmastointiteippi auttaa kunhan pesee sen ensin spriillä tms. puhtaaksi öljystä ja rasvasta. Ihmettelinkin eikö Motonet enää myy suodatinta, onneksi sitä saa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/DSC04964.jpg

Tuossapa kuva kesältä, kun vaihdoin suodattimen. -92 oli jo se irrallisella patruunalla oleva joten tuon suodatinkelkan kävin ostamassa rommarilta. Puhdistus, uusi suodatin sisään ja autoon. Suodatinpanos on M-filterin ja ihan OGsatkuun vasittu, hintaa 15€. Scanian huollosta 7€ hintaan ohuempaa ja tiheämpää suodatinta, tarkemmin 3-sarjan Scaniasta. Siitä käy leikaten tai koko panos survoen laittaa OGsatkuun.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

oju kirjoitti:Kyllä siihen ilmastointiteippi auttaa kunhan pesee sen ensin spriillä tms. puhtaaksi öljystä ja rasvasta. Ihmettelinkin eikö Motonet enää myy suodatinta, onneksi sitä saa.
Ilmastointiteippiä sitten vain sisä- ja ulkopuolelle. Täytynee ne tiivisteentapaiset vaahtomuovit nyppiä pois ja laittaa sitten uudet teipin päälle. Vai pysyisköhän se kasassa, jos ne vaahtomuovipalaset korvaisi vaikka solukumisuikaleilla, jotka sikaflexillä kiinnittäis?
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Olisiko ikkunatiivisteestä sen vaahtomuovin korvaajaksi?

Muuten, onko moottoritilan käryjen haiseminen silloin tällöin sisätiloissa ihan normaalia ysisataselle johtuen ilmanottoaukon sijainnista ja siitä kumihuulesta jonka olisi tarkoitus tiivistää ja eristää ilmanotto konetilasta?
Ysiysissä ei käryä ikinä tuntunut vaikka sitä varmasti konetilassa oli jopa enemmän. Voiko asialle mitään vai onko se ominaisuus?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Konepellissä olevan tiivisteen voi vaihtaa uudempaan. Sillä pitäisi hajut asettua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5658
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Muistuikin mieleen kun tuli kehikkokin puheeksi niin motonetistä pitäis saada myös se kehikko ja filtteri samassa paketissa. Taisi olla hintaa joku 20 euroa siis uusi kehikko ja filtteri. Ei siis tartte mitään teippi/purkka virityksiä ruveta väsäämään :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

dimebak kirjoitti:Konepellissä olevan tiivisteen voi vaihtaa uudempaan. Sillä pitäisi hajut asettua.
Ok, eli se tiiviste voi toimia jos se on uusi, pelkäsin että siinä on vain suunnitteluvirhe. Hyvä niin, täytyy kokeilla.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

tturku kirjoitti: teippi/purkka virityksiä
Ilmastointiteippi on pätevä korjaustapa kaikkeen mahdolliseen :D Ei mikään viritys :D :D :D Nimimerkki 'peltiä ilmastointiteipillä paikannut' 8O Ei tullut kura ja vesi sisälle oveen...

Purkalla korjasin kerran 96:n sähkövian. Se kapeampi plussajohto oli nirhautunut moottorin alta poikki ja auto meni ihan mykäksi. Purkka piti johdonpäät yhdessä siten että sillä ajoi vielä 600 km.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Nyt pääsin näkemään kaverini auton, hän oli mennyt kojelaudan läpi rälläkällä ja vaihtanut puhaltimen. Lopputulos oli ihan siisti koska sauma oli täytetty mustalla massalla tms ja se oli muutenkin aika huomaamaton.

Toimintatapa oli kuulemma seuraavanlainen:
1. Kaiuttimen reiästä ujutettiin työstökohdan alle peltilevy tekniikan suojaksi.
2. Rälläkkä ähkitään (vain pieni laikka mahtuu) kojelaudan päälle. On ahdasta mutta lasia ei tarvitse irrottaa.
3. Leikataan surutta reikää suuremmaksi. Toppausmuruset lentelevät jos hermot kestävät brutaalin lähestymistavan.
4. Lopetetaan rälläköinti, poistetaan suojapelti (kohta 1).
5. Vaihdetaan puhaltimen moottori
6. Kiinnitetään kojelaudan palanen takaisin ja siistitään sauma.

Aikaa vaihtoon meneee kuulemma noin 20 minuuttia. Varsinkin kohta 3 vaatii kuvia mutten rupea niitä ottamaan ellei niille ole selkeää tarvetta.

En ole siis tehnyt tätä enkä osaa asiaa suositella mutta alunperin ihmettelin onko tämä mahdollista ja vastaus on että tämä on mahdollista. Museoautoihin tätä ei tietenkään voi soveltaa mutta ehkä tämä säästää jonkun Saabin hetkeksi paalaukselta.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

oju kirjoitti:Olisiko ikkunatiivisteestä sen vaahtomuovin korvaajaksi?

Muuten, onko moottoritilan käryjen haiseminen silloin tällöin sisätiloissa ihan normaalia ysisataselle johtuen ilmanottoaukon sijainnista ja siitä kumihuulesta jonka olisi tarkoitus tiivistää ja eristää ilmanotto konetilasta?
Ysiysissä ei käryä ikinä tuntunut vaikka sitä varmasti konetilassa oli jopa enemmän. Voiko asialle mitään vai onko se ominaisuus?
Itse ranetin ilmanottoaukkoon siihen korin puolella olevaan muovipömpeliin "tiivisteen" leikkelemällä hiirimatosta ja liimasin sen sikaflexillä kiinni. :D
Oli halpa korjaus, hiirimatto maksoi peräti kokonaisen euron :lol:
Ei tuollaista tietysti mihinkään näyttelypeliin viitsi laittaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Mulle osui puhaltimen mykistyminen juuri sille viime talven pahimmalle päivälle (useita uhrejakin ketjukolareissakin vaatineelle). No piti kuitenkin lähteä kokeilemaan tallille, kone oli lämmin ja oli näyttävinään siltä, että eihän sitä lunta nyt niin paljon tule :D , ajoviimasta saa kyllä sen verran ilmaa liikkeelle, että pysyy lasit auki...No ei sitten TODELLAKAAN saanut, ja ekassa motarin rampissa oltiin sitten abloy-avaimella ruuvaamassa kaiutinritilää irti (ei tietenkään MITÄÄN työkaluja autossa). Moottoria koputtelemalla päästiin taas jatkamaan matkaa pienissä patkissä perille asti...Perillä "keitti" sen verran, että ruuvarin sijaan käteen osui paineilmasaha, ja kas, motti vaihtui vartissa ja palanen takas sikaflexillä... 8)
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Mulla meni kanssa tuo lämppärin puhallin mykäksi aikansa ropistuaan. Mikä näistä motonetin moottoreista pitää ostaa vanhan tilalle, kun auto on Og900 8v -89 vai sopivatko nämä kaikki sinne vanhan paikalle?

[quote]LÄMMITYSLAITTEEN MOOTTORI SAAB 900 79--93
Sisätilan lämmityslaitteen puhaltimen moottori
900 Lämmityslaitteen moottori
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Polttimot voi näppäräsorminen vaihtaa radion aukosta käsin mitään isompaa purkamatta. Tästä aiheesta löytynee juttuja, jos hakua onnistuu käyttämään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Kysymys onko tuossa OG900 vm 92 puhaltimessa etuvastus missäpäin, lämmityslaitteen moottorin sisällä vai muussa paikassa, moottori näyttää olevan tuo Magneti Marelli versio?
Vastaa Viestiin