Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Millaisella avaimella tuon alapäänmutterin saa avattua satkun takaiskarista?
Molemmilla puolin tuntuu olevan tiukassa , eikä tuolla tavallisella 18 kiintolenkillä saa tukevaa otetta. Eikä mahdu myöskään tavalliset hylsyt ja vääntiöt.
Onko olemassa mitään sellaista 6 kanttista avainta jolla tuo aukeaa?
Siis 900s ja vuosimalli 91 :D .
900S(T5.5) M1991(KR)
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Taatusti hyödytön vastaus, mutta mutterista saa riittävästi kiinni vaikka jakoavaimella, kunhan lähistöltä löytyy pulttipyssy. Ei ollut lujassakaan omassa satkussa näillä metodein.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

rökösö kirjoitti:Taatusti hyödytön vastaus, mutta mutterista saa riittävästi kiinni vaikka jakoavaimella, kunhan lähistöltä löytyy pulttipyssy. Ei ollut lujassakaan omassa satkussa näillä metodein.
Sieltä pultinkannan päästä ei hievahtanutkaan vaikka hypin tuon avaimen varren päällä. Luulen että tuo pikkukompura ei jaksa antaa riittävää painetta, mutta pitää vielä kokeilla. Jos vaikka pulttikoneen tärinä auttaisi. Ruosteen irroitusöljyä siellä on jo kokeiltu. Yllättäen kaikki muut taka-akseliston mutterit aukeni suht kivuttomasti, ilman ihmeempiä poppakonsteja..
900S(T5.5) M1991(KR)
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

jos ei nuo edellä mainitut konstit auta, niin lähtee viimestään kun lämmittää pillillä pultin ja mutterin punaseks, antaa jäähtyä ja vääntää sitten.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

S1mppa_ kirjoitti:jos ei nuo edellä mainitut konstit auta, niin lähtee viimestään kun lämmittää pillillä pultin ja mutterin punaseks, antaa jäähtyä ja vääntää sitten.
Tämä vois olla hyvä kans, mutta tuolla missä ajattelin tuon tehdä ei ole kunnollisia kuumennusvehkeitä. Oli sellainen pikkuinen pullotoho , mutta se herkesi yllättäen toimimasta. Ei korjaantunut edes pullonvaihdolla. Käytetty ehkä korkeintaan 5 kertaa :oops: . Tuli palaa kuin kynttilässä, säädöstä huolimatta :lol: . Huomen iltana tuota ehtisi taas katsoa.
900S(T5.5) M1991(KR)
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jos ei pulttipyssyä ole, niin sitten riittävästi jatkovartta ja tasaista vääntöä. Edellyttäen tosin, että on siellä pultin/mutterin päässä sellainen työkalu joka pitää...
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

okaalto kirjoitti:Jos ei pulttipyssyä ole, niin sitten riittävästi jatkovartta ja tasaista vääntöä. Edellyttäen tosin, että on siellä pultin/mutterin päässä sellainen työkalu joka pitää...
Voihan se olla että tuo vois aueta 2m varrella, kun vaan sen tuonne sais jotenkin viriteltyä. Pitkillä jatkoillakin kun tuppaa tulemaan joustoa, jotta sais väännölle tilaa . Lämmitys se olisi kyllä ehdoton tässä :roll: .
900S(T5.5) M1991(KR)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tuttu tilanne. Kolmen auton kanssa olen ollut samassa taistelussa.
Sitten sen mutterin irtoamisen jälkeen vastuksena oli iskarin holkkiin hitsautunut pultti. Pikkuisella "retkikeittimellä" sain pultin sen verran kuumaksi, että lähti naputtelemalla pois. Yhden kerran halkaisin iskarin alapään, että sain holkin paloina pois. Kyllä se usein on juuri tuollaista taistelua.
# 419 Vesa Pohjalainen
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Tuttu tilanne. Kolmen auton kanssa olen ollut samassa taistelussa.
Sitten sen mutterin irtoamisen jälkeen vastuksena oli iskarin holkkiin hitsautunut pultti. Pikkuisella "retkikeittimellä" sain pultin sen verran kuumaksi, että lähti naputtelemalla pois. Yhden kerran halkaisin iskarin alapään, että sain holkin paloina pois. Kyllä se usein on juuri tuollaista taistelua.
No hyvä juttu , etten taas ole ainoa jolla on tämmöinen murhe :D .
Täytyy illalla lähteä kokeilemaan , josko ne molemmat alapäät sais irti.
Kiitos nyt neuvoita jokaiselle!
900S(T5.5) M1991(KR)
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Yks konstihan näihin tiukkoihin pultteihin on muutaman kunnon kopon antaminen moskalla ensin siihen pultin kantaan ja sen jälkeen yrittää avaimella aukaista, joskus on tominut! :roll:
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Jos uudet meinaat tilalle pistää eikä vanhoilla ole merkitystä, niin rälläkällä. Kannattaahan ne silti ehjänä ottaa jos vain lähtevät. :roll:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja stara »

kenkku on paikka juu, kun sikseen osuu.
6- kanttisen avaimen tein jostain hylsystä, otin siivun hylsystä ja hitsillä kiinni.

Se mutteri kun orkkiksena on sellainen kupupäinen, niin helposti ote lipsuu ja nyljää sen lopunkin tasopinnan pilalle ( putsaa kaikki ryyteet pois). lenkkiavaimissa kun on pyöristystä siinä lenkin reunassa jotain 2--3 mm, sen alueen kun laikkaa pois, niin saa vähän lisää ottavaa pintaa. pikkukikkaa on myös lyödä kiila varmistamaan ( tai avustaja vänkää purkuraudalla jne..), jotta avain ei pääse nousemaan yhtään mutterin vastinpinnalta.
avustajan pitelemä sopiva tuhti putki olisi eduksi , kun kun sitä pulttia lyö ulos, saisi kunnon vasteen.
jos oikein hattumaisen kettumai- seksi heittäytyy, niin harkitse koko alatukivarren irroittamista ( ainakin auton korista se lähtee pulttikoneella lennossa), irtonaista tukivartta kun pääsee vaikka prässillä hoitamaan.
Laikalla sille kehtoon ei muistaakseni mahdu.
Jumittumisesta johtuen pulttipää ei yleensä antaudu noissa, mieluummin vaikka pultin kanta leikkautuu irti, kuten mulla kerran -89 orkkis alapallonivelen pultti.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kyllähän ne molemmat oli tiukassa. Väänsin puolenmetrin varrella pultin kannasta oikein isän kädellä, niin molemmat pultit katkesi mutterin takaa :cry: .
Mutta olipa työmaa saada ne pultit reiästään pois, onneksi oli sellainen nivelenirroitus rauta työkaluvalikoimissa. Siinä on kiilava haarukka, jonka sain vasaroitua kannan taakse ja siitä se vääntelemällä irtosi. Apuna oli sellaista neliöprofiiliputkea , jota vasten tuolla raudalla sai kammettua. Akseli olisi muuten irti mutta panhardtangon mutteri jä jumiin. Taidan pistää sen poikki, jos ei lähde pois. Siis tämä akselin ja tangon liitoksen pultti/mutteri.
900S(T5.5) M1991(KR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja stara »

mä kun irroitin taka- akselin, niin otin alatukivarret korista irti ja panhardin myös korista irti, reaktiotangot pääsikin laikkaamaan korista irti, kun oli kyseessä luovuttajakori. sitten oli helpompi tapella noiden liitosten kanssa akseli irrallaan. alustan pultit ovat tuumakokoja ainakin enimmäkseen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

stara kirjoitti:mä kun irroitin taka- akselin, niin otin alatukivarret korista irti ja panhardin myös korista irti, reaktiotangot pääsikin laikkaamaan korista irti, kun oli kyseessä luovuttajakori. sitten oli helpompi tapella noiden liitosten kanssa akseli irrallaan. alustan pultit ovat tuumakokoja ainakin enimmäkseen.
Jeps. Minäkin otin ne alatukivarret irti , ne 2kpl 19mm kannalla olevia pultteja etupäässä. Tuin alatukivarren ensin tunkilla , mut eihän tuossa enää jousella juuri ponnistusta ollut. Vaikka liene ihan täyspitkät jouset alla oli silloin.
Toisella puolen vaan pölkky alle , jonka sitten vedin tukivarren alta pois, kun pultit oli irti. Taka-akseli on nyt paksujen lankkujen varassa , jouset lähti painamalla etupäät tukivarsista alas ja kääntämällä jousia kyljelleen. Reaktiotangot lähti yllättävän helposti akselista , mutta todennäköisesti irroitan ne koristakin. Saapa sitten nekin helpommon käsiteltyä irtaallaan. Reaktiotangon etupään pusla oli vasemmalla aika huono , vaikka paikallan sitä ei edes hoksannut väljäksi. Eli vaihtoon varmaan menee kaikki. Panhardilla enää tuo akseli kiinni. Josko tuon illalla tuolta alta sais kokonaan pois :) . Irtaallaan kun tuo akseli on mukavampi puhdistaa kuin tuolla alla.
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin