Mistä tiedän käykö auto laihalla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Mistä tiedän käykö auto laihalla?

Viesti Kirjoittaja 900S »

Eli otsikon mukaisesti, miten saan parhaiten selville käykö auto (og 900s) liian laihalla ja mitä pitää tehdä jos näin on? Ja mitä haittaa siitä on moottorille (venttiilithän ei vissiin tykkää..?) ?
9-5 2,3t Wagon `06
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pakokaasumittaushan tuon kertoo. Eli CO-arvot pitäis olla speksien mukaiset.
Voin katsoa ton S-mallin CO-arvot kohta..

Jos seos on hyvin laihalla voi pahimmillaan mäntään palaa reikä. Mutta ei se ihan helposti käy
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Ennen luettiin tulpista, vitivalkoinen, melkeinpä kiiltävän puhdas tulppa merkitsi laihaa.
Nykybensoilla ei enää oikein luotettava tapa mutta voi kuitenkin katsoa. Tuohan pitää tehdä niin että ajetaan esim maantiellä, ja moottori sammutetaan vauhdissa. Siis tyhjäkäynti ei sotke tulppaa. Älä kokeile ässälllä, turbo ei tykkää hyvää vaihdissa sammutuksesta.

Toinen "perinteinen" tapa on kolmosella tasakaasua loivaan ylämäkeen. Autosta riippuen 70 - 100 km/h). Jos ei vedä tasaisesti ts. nykii tai "aaltoilee", voi ola laihalla. Toimii ainakin kaasarisatkulla.

Mittari se on se ainoa varma tapa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

cc kirjoitti:Ennen luettiin tulpista, vitivalkoinen, melkeinpä kiiltävän puhdas tulppa merkitsi laihaa.
Nykybensoilla ei enää oikein luotettava tapa mutta voi kuitenkin katsoa.
Muistan lukeneeni, että nykybensoilla on vaikea huomata tätä, koska tulpissa tasainen musta "paska" päällä. Itse muistan kerran tai jopa kaksi kertaa ottaneeni autosta vitivalkoiset tulpat pois, tällöin oli saatavilla vielä 99-bensaa. Nykyään käytän 98E+Nesteen lisäainetta ja aina tulpat on ollu mustat.

EDIT: Ja pintakaasulla, jos esiintyy nykimistä, niin voi olla laihalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve vaan!

JKoo ainakin mulla on toiminu yksi tapa kaasari/tuplakaasari satkussa. Mutta ei taida toimia S-mallissa.

Siis tämmönen:

Kun auto on lämmin ja se käy joutokäyntiä, niin pumpataan jarrupoljinta nopeasti koko sen liikkumavaran matkalta.

Sitten kun sitä poljinta pumppaa niin moottorin joutokäynnin pitäisi muuttua.

Jos joutokäyntinopeus laskee tai moottori alkaa ``yskähdellä´´ nin silloin seos on laihalla.

Jos joutokäytinopeus puolestaan kohoaa niin silloin seos on rikkaalla.

Tämä perustuu siihen, että tehostetuissa jarruissahan tehostin toimii ilman paineella, tai siis oikeammin alipaineella jonka tuottaa moottori. Kun poljinta pumppaa niin moottori saa enemmän ilmaa.

Siitä sitten pystyy päättelemään edes jotain seoksen oikeellisuudesta. Sillä jos se on rikkaalla ja moottori saa lisää ilmaan niin tottahan se siitä innostuu, eli käy paremmin / nopeammin. Jos taas seos on laihalla ja se saa vielä ilmaa lisää niin ei tykkää käydä ollenkaan niin hyvin.
SAAB
Vastaa Viestiin