oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
turbonautti
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 19, 2008 15:37

oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja turbonautti »

metallinenhan se on, mutta vaihetaanko sitäkin joskus... og900 turbossa nyt mittarissa 403tkm, oletteko muut missä vaiheessa vahtaneet metallista jakoketjua? tms. mikälie onkaan.

pitäiskö siinä sitten hammaspyörät vaihtaa samalla vai pelkkä ketjuko vaan?

entäs jos vaihtaa käytetyn mutta vähemmän ajetun ketjun, onko järkee?

onkohan turbossa ja vaparissa sama ketju?

ja saakohan noita mistään edes uusia tänä päivänä?
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos vanhan ketjun iästä ei ole mitään hajua, suosittelen vahvasti hakemaan uuden kaupasta.
Ketjupyörien vaihdosta en noilla kilometreillä osaa kommentoida.
Jos venttiilien/nokka-akselien lukumäärä täsmää, niin sitten ketjun pituuskin.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ketjua saa koneistamosta "metritavarana" ja vaihto onnistuu liittämällä uusi vanhaan ja uittamalla ketju paikoilleen. (irtoliitin)

haulla löytyy juttua.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Uusi liitettävä ketju paikalleen vaan, 400tkm kohdalla on yleensä erittäin loppu. Ketjupyörät sen sijaan todennäköisesti varsin hyvät vielä. Näin tähän menessä jokaisessa näkemässäni Saabin 16v moottorissa. Käytetyn ketjun vaihtamisessa ei ole mitään järkeä kun uusi maksaa luokkaa 20-30e, turbon ja vaparin ketjut on samoja. Itse olen kylläkin kerran käytetyn ketjun laittanut mutta syynä oli vain se että oli viikonloppu, joku sinne 450tkm ajetun tilalle piti laittaa ja hieman parempi löytyi nurkista. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tässä kuvat yhdestä 16V-ketjunvaihdosta, kiristimen ulkonema vanhalla ketjulla 15 mm, uudella 8 mm. Uusi ketju oli 6 mm lyhyempi kuin vanha: http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... jakoketju/

Huoltotiedote, jossa neuvottu arvioimaan ketjunkiristimen ulkonemasta ketjunvaihtotarvetta (16V):
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg1.htm

Ketju on 3/8 tuuman (9,525mm) yksirivinen rullaketju suorilla sivulevyillä. Yläkautta vaihtoa varten uuden ja vanhan ketjun tilapäiseen liittämiseen ostin ketjukaupasta erikseen liitoslenkin telkijousella. Hinta 81c + alv.

Ketjukauppias ei suositellut laittamaan heidän ketjuaan moottoriin, ei ollut varma kovuus- tms. spekseistä, vaikka mitat olisikin standardit (06B1). PCS:ltä ostin ketjun, kun Motonetin ketjutkin on samalla osanumerolla, olipa yhtenäinen tai avoin niitattava. Vantaan Motonetin tiskiltä kysyessä ei löytynyt yhtään avointa.

Tammer-diesel ei pystynyt myymään niitattavaa ketjua kun heidän käyttämiensä moottorivaraosatoimittajien saldot näyttivät nollaa, eikä metritavaranakaan ilmeisesti ollut.
Viimeksi muokannut jus, Su Touko 11, 2014 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos joku miettii onko 8-naulaisen ketjulla vaihtoikää, niin kyllähän sekin venyy. Omaan 99:iin vaihdoin uuden ketjun ja sytytys siirtyi 4 astetta aikaisemmalle uudella ketjulla (sytkä tietenkin säädettiin sen jälkeen), joten siis nokkakin kääntyi ja kone oli ihan erilainen käytökseltään ketjun vaihdon jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Alkaa kuulostaan siltä että ois jakoketjun vaihto edessä kun rallattelee jo omia laulujaan :lol: Mitä muuta suosittelette vaihtamaan jakopäästä kuin pelkän ketjun? Onnistuuko ilman koneen poisnostoa? Tuolta toiselta sivulta ainaskin löytyi hyviä ohjeita jo, mutta täydennystä kaipaillen :)
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Itsellä on ketjunvaihto edessä, kilometrejä 321tkm takana, joten ei tarvitse paljoa arvailla että tarviiko vaihtaa vai ei. Ketju ei onneksi vielä ääntele siihen malliin kuitenkaan. Hommasin Oulun tarviketorilta saksalaisen "laatuketjun" merkkiä en ulkoa muista mutta oli sellainen valmistaja joka on tehnyt laatuosaa kymmeniä vuosia. Ketju oli päälle satkun (siis ei umpiketju).

"Pari" kyssäriä:

-Saako kiristäjän löysättyä/sisään jakokopan sisäpuolen kautta meisselillä vai onko pakko motin ulkopuolelta operoida ?

-Miten päin pitää lukitus-sokan olla kun uusi ketju lukitaan, jotenkin liittyi ketjun pyörimissuuntaan ?

-onko muuta huomioitavaa ?

-Vanhan ketjun niitit varmaan rälläköidä että saa auki ?

-Tarviiko jonkun ketjutyökalun ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja jus »

Koskeeko kysymyksesi nyt OG900 vai allekirjoituksen 9000 tai Golfia?

Kannattaa ehkä ensiksi selvittää paljonko ketjunkiristimen talla on tullut ulos, siitä voi arvioida paljonko ketju ja laahaimet ovat kuluneet.

Joko luit tämän viestiketjun ja tänne linkitetyt ohjeet?
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tonnari tietysti :D

joka tapauksessa ketjun vaihan kun se on kerta hommattu, mutta se että miten pian on eri juttu. Missä tuo laahain on ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
aero
-
Viestit: 8723
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?

Viesti Kirjoittaja aero »

Laahaimet ovat siellä jakopään "ketjusammiossa" ohjaamassa ketjun kulkua.

Tuossa vasemmassa laidassa, ketju nojaa pakopuolen laahaimeen, imupuolen laahain törröttää omalla kohdallaan ylöspäin. Ovat mustia:
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin