900 2.1i -93 hyytyi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No siihänän oli ainakin tehty kunnon erikostyökalu :!:
Mites siinä kävi,tuliko sytytystulppiin kunnon kipinä?

Taisihan ne pa-liittimet mennä molempiin koloihin mutta muistaakseni ne olivat Väritäplällä merkittyjä.Eli jos pumppu on on oikeassa asennossa,(kohoviiva säiliössä olevan merkin kohdalle eli viistosti vasemmalle)niin siinä toisessa putkessa oleva keltaisen täplän pitää jäädä yläpuolelle.



Mutta oletko nyt aivan varma ettei se ole kampuran asentotunnistin joka siellä kettuilee?
Kun näissä on on ollut juurikin näitä vikoja..
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Pitääpä katsella tuo pumpun asento.

Tulpille tuli hyvä kipinä kun päivällä kokeilin. Ei taida tulla kipinää jos tuo asentotunnistin on rikki? Lisäksi anturi antoi juuri oikeat tulokset kun mittailin tuosta liittimestä. Ei kai sitä silti täysin varma voi näin vanhojen autojen kanssa olla :)

Ei noissa linjoissa taida täpliä olla mutta toinen on valkoinen liitin ja toinen musta.

Lainaan härskisti googlella haettua kuvaa:
Kuva

Tommonen liitäntä siis mulla pumpussa.

Ihmetytti hieman että pumpussa tai oikeastaan ämpärissä oli aivan polttoaineen mittarin anturin näköinen liuska, mutta mikään ei vastannut siihen?

Lisäksi liitinhän on nelinapainen mutta vain kaksi johtoa tulee pumpulle, ilmeisesti nuo toiset kaksi on varattu Boschille??

Pikaisesti kokeilin pumpun tuottoa. Otin suodattimesta letkun irti ja pyöritin starttia 15 sekuntia. Alla olevaan ämpäriin tuli kyllä bensaa mutta akku loppu :)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,kyllä tässä nyt tarvitaan viisaanpia ihmisiä.
Eiköhän niitä vastauksia/neuvoja rupea tulemaan kunhan porukka selviää viikonlopusta ja siitä seuraavasta kohmelosta. :wink:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnarissa bensa-anturi on ämpärin yhteydessä, siksi ylimääräisiä napoja liittimessä ja anturinnäköistä ämpärissä.

Akku taitaa olla aika tyhjä jos ei jaksa pyörittää pumppua 15 sekuntia. EDIT: luin huonosti, pyöritit starttimoottoriakin. Ei sitä tuottoa niin mitata, pakota pumpulle sähköt päälle hyppylangalla tuottomittausta varten.

Jos haluat tuottomittauksesta tehtaan spekseihin vertailukelpoisia lukuja, tuotto pitäisi mitata paineensäätimen jälkeen paluuputkesta.
Viimeksi muokannut jus, La Touko 29, 2010 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Starglazer kirjoitti:Pitääpä katsella tuo pumpun asento.

Tulpille tuli hyvä kipinä kun päivällä kokeilin. Ei taida tulla kipinää jos tuo asentotunnistin on rikki? Lisäksi anturi antoi juuri oikeat tulokset kun mittailin tuosta liittimestä. Ei kai sitä silti täysin varma voi näin vanhojen autojen kanssa olla :)

Ei noissa linjoissa taida täpliä olla mutta toinen on valkoinen liitin ja toinen musta.

Lainaan härskisti googlella haettua kuvaa:
Kuva

Tommonen liitäntä siis mulla pumpussa.

Ihmetytti hieman että pumpussa tai oikeastaan ämpärissä oli aivan polttoaineen mittarin anturin näköinen liuska, mutta mikään ei vastannut siihen?

Lisäksi liitinhän on nelinapainen mutta vain kaksi johtoa tulee pumpulle, ilmeisesti nuo toiset kaksi on varattu Boschille??

Pikaisesti kokeilin pumpun tuottoa. Otin suodattimesta letkun irti ja pyöritin starttia 15 sekuntia. Alla olevaan ämpäriin tuli kyllä bensaa mutta akku loppu :)
Ruiskupumpulle menee kaksinapainen johdin joka tuossa 4-napaisessa liittimessä.

Bensa-anturi on oikeanpuolisessa kolosessa mallia pingispallo+putki...Parhaiten tunnistaa kolmesta johdosta.

Tässä satkun mallissa pitää olla hyvä akku kun autoa käynnistetään...
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

jus kirjoitti:Tonnarissa bensa-anturi on ämpärin yhteydessä, siksi ylimääräisiä napoja liittimessä ja anturinnäköistä ämpärissä.

Ei sitä tuottoa niin mitata, pakota pumpulle sähköt päälle hyppylangalla tuottomittausta varten.

Jos haluat tuottomittauksesta tehtaan spekseihin vertailukelpoisia lukuja, tuotto pitäisi mitata paineensäätimen jälkeen paluuputkesta.
No niin tämä selvensikin paljon. Tiesinkin tuon mittarin anturin olevan eri paikassa.

Toki tiedän ettei tuottoa ole järkevää starttaamalla mitata mutta tuo rele on niin hankalassa paikassa ruiskuboksin yläpuolella ettei sinne ihan helposti mitään hyppylankoja laitella kun relettä ei oikeastaan edes näe :) Taidan nakata akun peräkonttiin ja laittaa virrat siitä pumpulle.

Tuottohan pitäisi olla vähintään 9 desilitraa 30 sekunnissa?

Edelleen kyllä ihmetyttää että auto sammui kuin virta-avaimesta olisi sammuttettu. Viittaa kyllä vahvasti tuohon asentotunnistimeen mutta toimivalta se tuntuu.

Sitä ihmettelen myös että polttoainesuodattimen vaihto auttoi joksikin aikaa, auto toimi muutaman päivän todella mainioisti. Suodatin on kyllä vähän pienempi kuin alkuperäinen mutta ei se noin voi vaikuttaa.
Luulisi että jos pumpun tuotto ei ole riittävä ei sekään nyt ihan yhtäkkiä ilmene?
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Minä olen saanut kierrettyä pumpun muovimutterin isoilla miljoonapihdeillä auki.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Hohoo... Vanha pumppu tuotti alle 5 desilitraa 30 sekunnissa joten päätin hakea Motonetistä uuden pumpun.

Iloni olikin suuri kun pumpun vaihto ei auttanut sekään. Mukavasti tuhlattu 65 euroa.

Kipinäkin tuli hienosti kun vielä varalta kokeilin.

Nyt on jo siis vaihdettu:
- Sytytyspääteaste
- Virranjakajan kansi ja -pyörijä
- Polttoainepumppu ja -suodatin

Hieman alkaa jo ideat loppumaan. Voisikohan tuo bensapaineen säädin olla rikki?

Vaihtoehtoina lienevät jäljellä:
- ruiskun ohjausboksi
- kampiakselin asentotunnistin (tuskin tämä kun kipinä tulee?)
- tulpat
- puola

Kohta ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin viedä hinausautolla tuo korjaamolle ja maksaa itsensä kipeäksi. Auto on siis automaatti.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin kokeilitko sitä pilotilla käyntiin?

alkaa kyllä akkukin olla aika finaalissa jos ei tuon kauempaa jaksa pyörittää, yhdessä saabissa oli bensapumpun rele jotenkin väsähtänyt ja ei jaksanut vetää silloin kun starttasi niin ei lähtenyt käyntiin, joskus vähän hörähti ja saattoi lähteä käyntiin...

ledillä on hyvä kokeilla saako suuttimet ohjauksen, hehkulamppu ei ehdi niin äkkiä syttyä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

mikkoimp kirjoitti:niin kokeilitko sitä pilotilla käyntiin?

alkaa kyllä akkukin olla aika finaalissa jos ei tuon kauempaa jaksa pyörittää, yhdessä saabissa oli bensapumpun rele jotenkin väsähtänyt ja ei jaksanut vetää silloin kun starttasi niin ei lähtenyt käyntiin, joskus vähän hörähti ja saattoi lähteä käyntiin...

ledillä on hyvä kokeilla saako suuttimet ohjauksen, hehkulamppu ei ehdi niin äkkiä syttyä...
En kokeillut pilottia kun ei sitä saatavilla ollut :)

Oon pyörittänyt starttia viikon ajan eri pätkissä eli akussa ei ole vikaa, oon nyt välillä lataillut sitä.

Tuo ledi-idea olikin hyvä, pitääpä kokeilla sitäkin saako suutin ohjausta. Sehän onnistuu kun laittaa ledin suoraan suuttimen paikalle vai mahtaakohan se kärähtää saman tien?
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

No niin, suuttimelle tulee ohjaus. Kokeilin etuvastuksella varustetulla ledillä.

Boksi on siis varmaankin kunnossa...?
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Mielenkiintoista. Uusi pumppu ei näköjään pumpannut ollenkaan???

Pumpulta lähtevään letkuun tuli kyllä mutka, mutta ei sitä oikein mitenkään voi välttääkkään.

Tuossa vielä kuva ämpäristä.

Bonuksena paluuletkun liitin meni rikki kun sitä irrotin. Taisi olla jo vähän haurastunut kun kerran käsin vetämällä meni hajalle.

Mistäkähän noita saa?

Mielenkiintoinen projekti totta tosiaan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

merkkiliikkeen tiskiltä saa paluupuolen liitintä jossa takaisku....sen kuulan ku poistaa ni se sopii myös lähtöpuolelle--

eikö uusi pumppu pyöri vaikka syöttää suora +12v?

oliko lähdöt varmasti oikein päin ämpärissä-...

onko akussa varmasti virtaa....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Tutkin vielä tuota pumppua, eilen otin sen irti.

Jos tarkoitat letkulähtojä ämpärissä niin ei niitä kovin helposti väärinpäin saa. Paluulinja menee ämpärissä suoralla letkulla (tai sillä muoviputkella) suoraan ämpärin pohjalle, sitä ei tarvitse pumpun vaihdossa irrottaa. Lähtolinja tulee pumpusta t-liittimeen.

Ostamani pumppu näytti olevan Scantechin tuotoksia, se oli asennussarja jossa oli kaikki tarvittavat letkut ja liittimet. Vaikka se huono olisikin niin luulisi sen jotain pumppaavan :)

Pumppu pyörii kyllä. Pitää vielä tarkistaa ettei tankin ulkopuolella olevat letkut / putket ole vääntyneet tai jotain.

Akussa ei ole varmasti paljon virtaa, se on toinen akku josta otin suoraan pumpulle virrat :) Auton akku on varmaankin lähes täysi. Rele on tosiaan niin hankalassa paikassa etten ala sinne hyppylankoja laittelemaan.

Tutkailen siis vielä mikä tässä mättää, onko pumpussa esimerkiksi joku tulppa vielä paikoillaan.

Edit: Projekti venähti siis taas ainakin viikolla, tuntuu olevan viikon toimitusaika tavaralla kuin tavaralla paikallisessa huollossa. Jos ei liitin ole hyllyssä. Sehän ei taatusti ole kun hyllymetrejä ei montaa ole :D
Starglazer
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 21:17

Re: 900 2.1i -93 hyytyi

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Näköjään oli jäänyt pumpun imupuolelle vielä tulppa paikoilleen :oops:

Hyvä uutinen on se että tuotto on parempi kuin vanhalla pumpulla, lähes litra 30 sekunnissa.

Huono uutinen on se että tällä ei ollut mitään vaikutusta, auto ei käy vieläkään.

Kokeilen vielä vaihtaa oikean kokoisen suodattimen ja puolan.
Vastaa Viestiin